Gå till innehåll

Bootproblem


Space

Recommended Posts

Starthanteraren visar tre Vista men det finns bara en mjukvara i datorn (är helt säker).

Den första i starthanterarens lista är den som har fungerat.

Gick in i Systemegenskaper och under Avancerat. Under standardoperativsystem finns tre Vista. Jag valde den första i listan (eftersom den fungerade i starthanteraren) och sedan tog jag bort bocken i "visa listan över operativsystem i: 30sekunder.

Startade om datorn och det som hände nu var att efter bootning så såg jag starthanteraren någon sekund

och såg att det var den andra Vista:n som var markerad inte den första. Det som händer är att den hela tiden boot:ar om.

Har försökt med F1-F12 men har inte lyckats att åtgärda problemet.

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tryckt F8 upprepade gånger för att få upp menyn där bland annat felsäkert läge finns? I den menyn kan det tänkas att du har reparationsalternativ som kan hjälpa, reparation av uppstart och systemåterställning till sista återställningspunkten är sådant du kan pröva.

Om du har en Vista-skiva så finns det på den motsvarande möjligheter om du startar datorn från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tryckt på F8 men inget händer. Har endast återställningsskiva från Dell. Har provat att starta från den, men den startar inte.

Har också försökt att trycka på F8 just innan starthanteraren kommer. Men den syns som sagt bara någon sekund. Provat också med

piltagenterna precis när starthanteraren syns ett ögonblick. Inget hjälper!

Det irriterade mig att starthanteraren kom upp varje gång jag startade datorn. Men tyvärr så blev det här resultatet av mina ansträngningar!

Misstaget jag gjorde var att ta bort bocken i "visa listan över operativsystem i: 30sekunder" utan att vara helt säker på att

det var rätt Vista som gällde. Under bootning kan man använda F2 och F12 men under de menyerna kan jag inte se att jag kommer åt

något som ger möjlighet att rätta till problemet. Man kan också fundera över varför det finns två extra Vista i Systemegenskaper/Avancerat

menyn. Har formaterat alla patitioner innan jag återställde Vista, så det finns inga fler Vista i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att ladda ner en reparationsskiva för Vista, se http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

Det står lite om hur det fungerar på http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial148.html Startup Repair och System Restore är väl det intressanta i det här fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en reparationsskiva som jag har laddat ner sen tidigare. Skivan startar upp men sen händer inget mer.

F2 är Setup och F12 är Boot Menu. Under dessa finns inget som kan lösa det här problemet, vad jag kan se.

Datorn bootar som den ska. Men så fort den kommer till sidan där Vista finns och som bara visas någon sekund,

så startar en ny bootning. Jag ser tre Vista under den korta tiden och den mittersta är markerad i vitt

och den finns inte på någon disk, ej heller den tredje. Den första Vistan är den som är OK, den har fungerat hela tiden tidigare.

Att komma åt den är tydligen omöjligt. Man tycker att programmet borde vara utformat så att det letade rätt på

den Vista som är riktig, eller stannar i starthanteraren även om man har tagit bort bocken i "visa listan över operativsystem i: 30sekunder".

Tur att man har en dator till. Annars vore man vingklippt...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det inte upp någon meny eller något när du startar datorn från skivan? Är du säker på att skivan inte har blivit skadad?

Du kan se om EasyBCD kan få ordning på din uppstart: http://neosmart.net/dl.php?id=1

Instruktioner: http://neosmart.net/wiki/display/EBCD/Recovering+the+Vista+Bootloader+with+EasyBCD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingenting händer, bootningen snurrar runt hela tiden.

Laddade ner EasyBCD på en skiva i laptoppen och flyttade över skivan till Dell datorn och startade upp.

Hörde att skivan snurrade en stund, men inget hände. Det bootade runt som vanligt.

Datorn bryr sig inte om vad som finns i DVD läsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingenting händer, bootningen snurrar runt hela tiden.

Har du stängt av datorn innan du försöker starta datorn från CD-skivan med reparationsalternativen?

Är du säker på att BIOS är inställd på att starta från CD-skivan?

Glöm EasyBCD-skivan, den verkar inte kunna fungera vid ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har först startat upp datorn och lagt i skivan. Sedan slagit av den och startat upp på nytt.

Men som sagt inget händer.

Vad gäller BIOS:en så vet jag inte hur den är inställd. Har aldrig varit aktuellt att kolla det.

Hur kan jag kolla det?

BIOS:en är en Dell och när den startar så ser man när den laddas in via "termometerskalan"

och också vilken revision det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en lite fråga, har du USB tangentbord?? OM du har det, Gå in i BIOS och kolla att USB har stöd för USB Legacy.

Legacy innebär att USB-tangentbordet emuleras som ett vanligt tangentbord. Om du har USB-tangentbord & mus och detta inte är aktiverat kan du knappa tills du blir pensionär & inget händer. Kanske kan va ett bra tips så här en fredagskväll?

PS! Sidan visar sommartid..(till crew)

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har först startat upp datorn och lagt i skivan. Sedan slagit av den och startat upp på nytt.

Men som sagt inget händer.

Vad gäller BIOS:en så vet jag inte hur den är inställd. Har aldrig varit aktuellt att kolla det.

Hur kan jag kolla det?

BIOS:en är en Dell och när den startar så ser man när den laddas in via "termometerskalan"

och också vilken revision det är.

När du har skivan i och just har satt på datorn trycker du på F12-tangenten och ser till att du väljer CD/DVD-enheten i menyn som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med pensionär är jag redan Ha......Ha.

Det är USB skarvdon i både tangentbord och mus till datorn.

Har tryckt F12 och är inne i en meny med ett antal inställningar.

Där finns en som heter Boot Sequence och till höger står följande.

This list specifies the order that the BIOS searches devices when trying to find an operating system.

The only devices that are preceded by a number are bootable (The space key controls whether a particular

device is bootable).

1/ Onboard or USB floppy drive. ( not present)

2/ Onboard SATA harddrive ( not present)

3/ Intel array

4/ Samsung HD103UJ

5/ Onboard or USB CD-Rom drive

Kan det vara här jag ska väja 5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

This list specifies the order that the BIOS searches devices when trying to find an operating system.

The only devices that are preceded by a number are bootable (The space key controls whether a particular

device is bootable).

1/ Onboard or USB floppy drive. ( not present)

2/ Onboard SATA harddrive ( not present)

3/ Intel array

4/ Samsung HD103UJ

5/ Onboard or USB CD-Rom drive

Kan det vara här jag ska väja 5?

Det stämmer bra det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde

5/ Onboard or USB CD-Rom drive

Och nu startade Vista Boot disk. Valde repair och körde den. Men nu hittar inte Booten Vista

utan förvänta sig att den ligger på disken. Hur ska jag komma till C:\ där Vista Finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått igång Vista via CD-läsaren. Testat funktionen reparation men ingen förbättring. Har även gjort en systemåterställning

men med samma dåliga resultat. När jag startar upp skivan så kommer en ruta som visar följande.

Microsoft Windom Vista 201204MB (C:) OS

--------//--------- 235146MB (E:) Lokal Disk

--------//--------- 0MB (Okänd) Lokal

Kan någon svara på varför E: och Okänd finns i Datorn och var?

Har återställt datorn och också formaterat alla patitioner och den fungerade tills jag tog

bort den ödesstigra bocken i "visa listan över operativsystem i: 30sekunder". och tydligen blev

resultatet att starthanteraren pekar på (E:) Lokal Disk.

Kan det vara en bug i Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte känner till din dator blir det ju lite gissning, men som jag ser det finns det två alternativ.

1. Det finns två hårddiskar i datorn. De har varsin partition, den ena har C: där Vista ligger och den andra har E:.

2. Det finns en hårddisk i datorn med två partitioner, C: där Vista ligger och E:.

E: kan vara tänkt för dina egna filer, backup eller något annat.

Den okända kanske är CD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har två hårdiskar, Diverse Disk som jag kallar nummer(2)och övriga patitioner ligger på disk (1).

Den disk som fanns vid inköpet av datorn.

Nedan visas vad som står under Dator.

(C:) OS, 196GB 80% Ledigt

(D:) Diverse Disk 1TB Tom

(E:) Lokal Disk 229GB Tom

(F:) Recovery 169GB Tom

(X:) Boot 33,5MB 90%

Frågan är hur jag skall komma åt C: där OS finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...