Gå till innehåll

SATA Mode till XP


Superlight

Recommended Posts

Nu var det länge sedan jag installerade XP så minnet är lite grumligt men i början av XP installationen kommer väl ett meddelande längst ner på skärmen där det står ungefär "Tryck F6 för att installera tredjepart drivrutiner"? Har du då SATA drivrutiner tillgängliga så hittar installationen sedan din SATA disk och du kan installera Windows på den. Minns inte vilka media det funkar med, kanske bara floppy, kanske även USB-sticka eller CD.

Annars kan man göra som Jarru nämner, eller tanka ner någon av alla färdiga xp installationsskivor där folk fyllt på med en drös drivrutiner för att råda bot på t.ex SATA problemet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som installerade XP på sin SATA HDD så jag hjälpte honom att installera men först valde jag IDE-mode i bios. Hur ska jag ändra tillbaka till SATA eftersom man kommer få blåskärm?

Det brukar gå utmärkt att ha kvar IDE-läget i BIOS, men om du vill ändra till SATA så gör du förstås tvärtom mot vad du gjorde förut, men det innebär väl att att XP saknar drivrutin för SATA-styrenheten och därmed kanske inte fungerar.

Nu var det länge sedan jag installerade XP så minnet är lite grumligt men i början av XP installationen kommer väl ett meddelande längst ner på skärmen där det står ungefär "Tryck F6 för att installera tredjepart drivrutiner"? Har du då SATA drivrutiner tillgängliga så hittar installationen sedan din SATA disk och du kan installera Windows på den. Minns inte vilka media det funkar med, kanske bara floppy, kanske även USB-sticka eller CD.

Det är endast diskett med drivrutinen för som gäller för XPs installationsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...