Gå till innehåll

Qwedua


Recommended Posts

Man kan ju kolla om det under senaste månaden har dykt upp några andra okända filer i mappar där skadliga program brukar lägga sig med hjälp av programmet DDS som exempel. Filen måste ju på ett eller annat sätt ha installerat sig i datorn.

Eftersom det är ett namn som är slumpmässigt går det inte för någon att uttala sig om vad det var utan att undersöka filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ CGD

Jag håller helt och hållet med Cecilia, om att det är idé att gå igenom din dator.

Om du inte själv vet var den mystiska filen kommer ifrån och hur den tagit sej in i din dator...

Även om man har ett antivirusprogram så är de aldrig ett 100%-igt skydd, isåfall hade alla virus redan varit utrotade. ;)

Det kan mycket väl vara så att du fått en zombie som ingår i ett botnet. Botnets används för att t.ex skicka spam och många andra olagligheter, det är upp till de kriminellas fantasi vad de vill göra med ett botnet.

Själv tycker jag det tillhör allmänt hyfs att ha kontroll på sin egen dator, så att den inte medverkar till att sprida "skit".

Ungefär som att man håller för munnen när man hostar eller nyser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune K.

"Själv tycker jag det tillhör allmänt hyfs att ha kontroll på sin egen dator, så att den inte medverkar till att sprida "skit".

Ungefär som att man håller för munnen när man hostar eller nyser..."

Är detta något du riktar till mig!? Om så är fallet tycker jag du är rätt oförskämd! Du vet inget om hur jag kan hålla ordning på min dator. Men vad jag inte vet och som du inte heller vet det är vad Qwedua är för något. Fil utan filtillägg. Däremot vet jag precis när och hur den kom in i datorn. Det är ju därför jag vet att den finns eller rättare skrivet fanns. Jag gillar däremot inte att göra loggfiler från olika program och sedan lägga upp dem på Internet. Jag kör program och tittar själv på loggfilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar däremot inte att göra loggfiler från olika program och sedan lägga upp dem på Internet. Jag kör program och tittar själv på loggfilerna.

Bra att du har kunskaper för att kontrollera om det finns rootkit i datorn med Gmer, Mbr, Rootkit Unhooker mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune K.

"Själv tycker jag det tillhör allmänt hyfs att ha kontroll på sin egen dator, så att den inte medverkar till att sprida "skit".

Ungefär som att man håller för munnen när man hostar eller nyser..."

Är detta något du riktar till mig!? Om så är fallet tycker jag du är rätt oförskämd! Du vet inget om hur jag kan hålla ordning på min dator. Men vad jag inte vet och som du inte heller vet det är vad Qwedua är för något. Fil utan filtillägg. Däremot vet jag precis när och hur den kom in i datorn. Det är ju därför jag vet att den finns eller rättare skrivet fanns. Jag gillar däremot inte att göra loggfiler från olika program och sedan lägga upp dem på Internet. Jag kör program och tittar själv på loggfilerna.

Det låter bra att du tar ansvar för att din dator inte medverkar till att sprida "skit"!

Vore alla datoranvändare lika duktiga som du är, så skulle mängden spam och annan "skit" minska betydligt.

Du kan väl berätta vilka program du brukar använda, för ha koll på säkerheten i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara så att du fått en zombie som ingår i ett botnet. Botnets används för att t.ex skicka spam och många andra olagligheter, det är upp till de kriminellas fantasi vad de vill göra med ett botnet.

Själv tycker jag det tillhör allmänt hyfs att ha kontroll på sin egen dator, så att den inte medverkar till att sprida "skit".

Ungefär som att man håller för munnen när man hostar eller nyser...

En läsvärd artikel på Dagens Nyheter > http://www.dn.se/nyheter/sverige/din-dator-deltar-i-brott-1.1205476 om varför "man ska hålla handen framför munnen när man hostar". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du Rune. K? Springer du och frågar Cecilia som med största säkerhet kan hjälpa dig. Jag undrar eftersom jag inte vet något om din kunskaps nivå liksom du inte vet något om min.

I denna tråd har jag frågat om någon vet vad Qwedua är för något. Ingen har kunnat svara, inte ens du. Däremot märkte jag att filen kom in i datorn och jag har kunnat ta bort filen samt de andra filer som den hörde samman med.

Vad är det mer du vill att jag skall kunna? Om du tycker att jag är en fara för detta Forum och att mina datorer skulle kunna smitta ner din dator borde du kanske ta saken med Andreas Stenhall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta något du riktar till mig!? Om så är fallet tycker jag du är rätt oförskämd! Du vet inget om hur jag kan hålla ordning på min dator. Men vad jag inte vet och som du inte heller vet det är vad Qwedua är för något. Fil utan filtillägg. Däremot vet jag precis när och hur den kom in i datorn. Det är ju därför jag vet att den finns eller rättare skrivet fanns. Jag gillar däremot inte att göra loggfiler från olika program och sedan lägga upp dem på Internet. Jag kör program och tittar själv på loggfilerna.
Vad är det mer du vill att jag skall kunna? Om du tycker att jag är en fara för detta Forum och att mina datorer skulle kunna smitta ner din dator borde du kanske ta saken med Andreas Stenhall.

Jag brukar ha kort stubin vad gäller inlägg som är orelevanta. Lika så är jag en vän av ordning i forumet. Men i det här fallet tycker jag att du överreagerar, CGD. Om du läser igenom inläggen med ett godare humör så kanske du inte ser dom som påhopp mot dig... Missförstå mig inte! Jag kan mycket väl förstå din reaktion, men om man läser det objektivt så förefaller det inte så illa.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Däremot vet jag precis när och hur den kom in i datorn. Det är ju därför jag vet att den finns eller rättare skrivet fanns.

...

Kan du ge lite mer info om det du antyder härovanför.

Jag är nog inte ensam om att vara nyfiken på hur den autostartande filen Qwedua kom in i din dator.

Speciellt när ingen sökmotor hittar namnet.

Flertalet som sysslar med frivillig och gratis support på forum, är i regel angelägna att lära sej något nytt. Sådan är i alla fall jag.

Ber om ursäkt för mitt klumpiga uttalande tidigare, om "att hålla handen framför.."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge lite mer info om det du antyder härovanför.

Jag är nog inte ensam om att vara nyfiken på hur den autostartande filen Qwedua kom in i din dator.

Speciellt när ingen sökmotor hittar namnet.

Flertalet som sysslar med frivillig och gratis support på forum, är i regel angelägna att lära sej något nytt. Sådan är i alla fall jag.

Ovanstående instämmer jag helt i, jag är alltid ute efter att lära mig mer om skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så mycket att lära.

Jag hämtade ner en rarfil från TPB. Jag tänkte inte på att spara den. När jag packade upp den var det en jpg fil och en exe fil. Inte vad jag hade förväntat mig men jag tänkte jag skulle ta en titt på bilden. Men jag tryckte fel och fick istället ett antal filer installerade här och där. En av dem var just Qwedua som liksom flera andra också la in sig som autostart. Eftersom jag aldrig sett Qwedua sökte jag den på nätet men hittade den inte så därför frågade jag här. Jag lovar att jag skall försöka att aldrig fråga om något sådant igen. Men först sökte jag upp filerna och tror mig fått bort alla. Om jag skulle tro att jag inte får bort de ej önskvärda filerna har en backup med ett nytt fräscht system som jag gjort med Acronis. Det tar knappt 15 minuter att få tillbaka hela systemet så det är ett program jag rekommenderar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att jag skall försöka att aldrig fråga om något sådant igen.

Det är väl klart du ska! Är det ingen som vet så är det inte omöjligt man hittar något tillsammans och alla lär sig något på köpet!

Det är bara du som vet vilken typ av fil som du plockade hem (innehållet i RAR-filen). Kan det finnas ett samband med länken som jarru lämnade?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att ladda upp filen till www.virustotal.com, och klistra in länken här. Ett filnamn säger ingenting säkert. explorer.exe kan vara Utforskaren, eller vad som helst, eller en modifierad Utforskare. Virustoal visar bl.a. kontrollsummor, som exakt identifierar filen, så att man kan veta vilken fil det är, och inte bara vad den heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag raderade Qwedua filen och en del till innan jag kom att tänka på att jag kunde skicka upp filen. Jag gjorde bara en Internetsökning av den och hittade inget.

Med tanke på var filen kom ifrån och sättet den installerades tror jag inte att föreslagna länkar har med Qwedua att göra. Så fort jag hade öppnat rar filen och såg dess innehåll blev jag misstänksam. Jag har Microsoft Security Essentials och Malwarebytes Anti-MalwareMen och jag lätt dessa kontrollera filerna. Ingen anmärkning. Så utav ren nyfikenhet/dumhet tänkte jag öppna jpg filen för att se vad det var men det var här jag kom snett och öppnade istället exe filen. Inget synbart hände! Men jag tyckte ändå det var tydligt att något installerades så det var bara att börja leta. Och jag hittade en del nyinstallerade filer.

Visst kan jag hålla med om att det var dumt att jag inte flyttade undan Qwedua filen till en annan disk. Men nu blev det inte så och jag vet inte hur jag skall hitta den igen. Det enda jag vet var att jag letade efter ett program för ett visst ändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...