Gå till innehåll

e-son

Recommended Posts

PicPick är ett väldigt bra skärmklippverktyg, för den som kör XP eller kanske tycker att W7/Vistas är lite fattigt och behöver fler funktioner. Programmet levereras med en mängd små nyttiga extraverktyg och en smidig redigerare som påminner om Paint. Manövreringen av hela programmet sker via en ikon i meddelandefältet. Nytt i v2.3.6 som släpptes just i dag, är svenska språket.
Den som vill göra programmet portabelt kan packa upp installern med t.ex 7-Zip och följa instruktionen nedan.

  • Ladda ner installeraren och extrahera till en tom mapp.
  • Radera mapparna "$PLUGINSDIR" och "$TEMP".
  • Radera saveappdata.ini
  • Skapa en tom textfil i programmappen, och döp den till picpick.ini.
  • Starta programmet med picpick.exe.

PicPick hemsida

post-1936-0-87250800-1332508388.png

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kikat litet på PicPick. Det jag inte har kommit på, är hur man gör ett område transparent. I bifogad bild vill jag att de övre hörnen skall vara transparenta och inte vita.

post-7701-086661400 1289247527_thumb.png

Och för att beskära en bild, gör jag rätt då jag använder Markera område? Om jag vill justera markeringen, följer innehållet med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, man beskär med Flytta (pilen) vald, och beskärningen görs direkt när man släpper ramen. Jag är ju van att skapa en justerbar ram, och sedan tillämpa beskärningen.

Rutnät är valt. ;)

Får nog bli en kombination av PicPick och XnView. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
  • 5 månader senare...
  • 1 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...