Gå till innehåll

Mitt nätverkskort har ställ sig på 10 mbit!


Recommended Posts

Har ett skumt problem, mitt nätverkskort har plötsligt ställt in sig på 10 mbit men det är ett realtek gigabit kort. Jag har försökt att få det att ändra tillbaka men får inte till det. Har Comhem 100 mbit och brukar ligga runt 94 mbit ner o 9,5 mbit upp. har nu 9,5 ner och 9,5 upp :( Frågan är om det är nåt skumt med nätverkskortet eller om det är Comhem modemet (Netgear CG3100) som bestämt sig för att det är ett 10 mbit kort som sitter i datorn. Har precis startat om modemet så det uppgraderade sig till mjukvaru version 3.9.21.8.V0023 mina andra datorer har "normal" hastighet det är bara min stationära som har problem.

OS: Windows 7 Ultimate x64.

Tacksam för tips!

Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vad kortet är inställt på i Enhetshanteraren, högerklicka på nätverkskortet och välj egenskaper, och se om du har fliken "avancerat" och där under har "hastighet och duplexinställning" (eller liknande)

Står den på automatisk?, du kan prova ändra den till 100 halv duplex alt 1000 halv duplex beroende på vad modemets port har stöd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat alla möjliga varianter. Tom installerat om min dator ikväll. När jag uppdaterade via Windows update så fick jag "gula varningsikoner" på mina nätverkskort i egenskapshanteraren, har aldig hänt förut. När jag installerade en annan drivrutin så försvann de igen. När jag sedan under egenskaper ändrade hastighet och duplex till 1 Gbps Full duplex så hänger sig datorn totalt. Mycket skumt. Fick flera hängningar under ominstallationen med, har inte hänt tidigare. Först på 3e försöket lyckades jag att ominstallera. Har ett Gigabyte GA-X58A-UD5 moderkort med en Core i7 930 processor. Mina andra datorer fungerar ok. Bara min bästa dator som krånglar... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...