Gå till innehåll

Hjälp ofrivillig omstart.


klasse

Recommended Posts

Hej

Det finns massor av olika program som kan göra att din dator startar om varje natt.

Om du inte installerat något, som du känner till iaf, kan det vara en inställning i BIOS som spökar.

Vilket moderkort och bios har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns massor av olika program som kan göra att din dator startar om varje natt.

Om du inte installerat något, som du känner till iaf, kan det vara en inställning i BIOS som spökar.

Vilket moderkort och bios har du?

Hej, moderkort borde vara KT4V MS-6712 (v1.X)ATX

Version 1.1 G52-M6712X4

och bios 3.31a.

Problemet inleddes 01.01.2006

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i BIOS, tryck "del" när du startar datorn.

Gå till "Advanced BIOS Feature", är "ACPI function" Enable eller Disable?

Om Enable fortsätt till:

"Power Management Features":

"Set WakeUp Events", "Resume By Alarm" ställer tid när datorn startas automatiskt, här finns det olika alternativ för olika tidpunkter...

Om du inte vill ha några ACPI fuktioner alls, ändra "Advanced BIOS Feature", är "ACPI function" till Disable.

Det är bättre för systemet i stort (Xp) att låta Xp styra allt detta via "Energialternativen" i kontrollpanelen, annars kan konflikter uppstå.

Skulle man ha ett operativ av W98 typ, så finns möjligheten i bios till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I BIOS så är "resume by alarm" satt till disable, det torde väl ge inga omstarter, och via "energialternativ"så är allt utom skärm satta till "Alltid på" Provade sätta "ACPI" till diasble vilket resulterade i att windows vägrade starta. Är det bara jag som tror att det är något program som inte klarade årskiftet eftersom problemet började 01.01.2006? och hur skall jag isåfall hitta o reparera felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Problemet löst, tror jag. Min ups är ganska gammal o elförbrukningen i huset är enorm (720kw) , så varje natt belysningen tänts har datorn fått ett litet avbrott i spänningen (allt lägre spänning) tills det stabiliserat sig i nätet, med följden att datorn startat om, varför den bara har gjort omstart och inte stannat helt vet jag ej? Har nu provat med annan ups i 4 dgr utan problem :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...