Gå till innehåll

Hjälp blåskärm


g6-400

Recommended Posts

var idag och köpte uppgraderingsskiva till windows7 och har nu försökt köra igenom den men efter första omstarten så blir det båskärm, 0x0000007b (0x80786b58, 0x00000034, 0x00000000, 0x00000000), phu vad är detta för jag fattar ingenting, jag har sökt på webben men tyvärr så finn det inget på svenska så är det nån som kan hjälpa mig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? Märke och modellbeteckning om det är en fabriksbyggd dator, moderkortsbeteckning om det är ett hopplock. Vilket operativsystem har datorn nu?

Stop 0x0000007B är en allmän felkod och kan betyda problem som startsektorvirus och drivrutins- eller maskinvaruproblem.

Har du kört Windows 7 Upgrade Advisor för att den vägen kanske få reda på eventuella nödvändiga förberedelser för en uppgradering?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fujitsu scaleo p1 2530, vista, moderkort ms-7293vp, och jag har kört windows 7 upgrade advisor innan jag påbörjade uppgraderingen som då inte visade något konstigt men nu när jag försöker köra den så startar den inte, det står j även att man skall avaktivera virusprogrammet vilket jag gjorde men sen när datorn startade om så hoppade det ju på igen, är det bättre att avinstallera det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, för att hitta rätt sida på Fujitsu behöver jag serienummer på datorn.

Jag är ute efter eventuella bios-uppgraderingar och drivrutiner som kanske måste till för att du skall kunna uppgradera.

Det kan möjligen vara en idé att avinstallera antivirusprogrammet tills uppgraderingen är klar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har släppts några bios-uppdateringar sedan datorn kom ut. Nu finns det ingen info om vad dessa uppdateringar innehåller men jag skulle ändå vilja förorda en uppgradering med tanke på att jag ett flertal gånger har löst problem med att uppgradera till windows 7 på detta sätt. Uppdaterad bios hittar du på Fujitsus nedladdningssida... knappa in ditt serienummer i övre rutan. Du väljer så klart nyaste bios.

Skulle det ändå inte fungera så kanske det är läge att kontakta Fujitsu och fråga om det föreligger några hinder för uppgradering av just din modell.

En annan väg som så småningom kan vara värd att prova, är en s.k Clean Install. Kanske inte helt enligt reglerna, men ibland måste man tänja på gränserna. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du kan ju köra en diskkontroll för säkerhets skull. Öppna kommandotolken och skriv...

chkdsk c: /r

... och tryck [Enter].

Tryck j och [Enter] samt starta om datorn.

Egentligen lutar jag åt att Clean Install är enda vettiga alternativet. En dator som har gått några år är så full av skit så den mår helt enkelt inte bra av en regelrätt uppgradering... om den ens går att genomföra.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får strunta i det så länge men nu är det ju bara det att varje gång jag startar datorn kommer det upp en svart sida där man får välja antingen windows installation eller vista så nåt har ju hänt, kan man inte få bort det som troligtvis lagts i från windows 7 skivan så man slipper detta och slö har den också blivit ! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, eftersom jag aldrig råkat ut för det du beskriver. Att uppgraderingen hänger sig på 62% är ganska vanligt, och reboot loop likaså, men just blåskärm vid omstart hittar jag ingen info om. Hade jag haft datorn här hade jag gjort en clean install... det skall fungera förutsatt att hårdvaran är hel.

Du skulle förestås kunna kontakta microsoft support och be om hjälp där, och som sagt... hör gärna med Fujitsu om det finns några hinder för uppgradering på datormodellen.

En annan sak jag tänkte på... hur gör du när du uppgraderar? Startar du uppgraderingen innifrån Vista eller bootar du datorn från uppgraderingsskivan och väljer uppgradering i installationsmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7repair/thread/8617ddd0-f154-47a4-bce1-b9826ce177e0

The 0x0000007B in your BSOD means that Windows failed to read it's boot information.

This can happen for instance if you've added a new harddrive, changed boot sequence, or if the harddrive got damaged.

If it's due to harddrive damage you may still be able to fix it by running "chkdsk /r" from a Windows recovery CD (you can use a Window 7 CD, but Vista, XP or W2K will also do).

If none of the above help, review this helpful guide - especially applies to your error: STOP 0x0000007B - STOP 0x7B INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE - Fix STOP Error 0x0000007B

http://www.sevenforums.com/crashes-debugging/91439-stuck-reboot-loop-help.html

If the STOP 0x0000007B error occurs during the Windows setup process and you suspect that the reason is driver related, be sure to install the latest hard drive controller driver from the manufacturer for use during the installation of the operating system.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu fått det att fungera efter hjälp från supporten på Microsoft, fick gå in i bios och ändra från ati till raid, inte för jag vet vad det är men sen gick uppdateringen igenom visserligen kommer det upp en svart skärm vid varje uppstart som jag inte hinner läsa men det verkar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...