Gå till innehåll

Inkonsekvenskontrollen tog bort filer


bonusvita

Recommended Posts

Hej.

Jag gjorde en omstart på min dator och glömde plocka bort en extern disk i en usb-port.

Och då startades vid uppstart inkonsekvenskontrollen där denna hårddisken kontrollerades.

Och när jag såg detta (tyvärr en bit in) så visades att filer togs bort. Och jag gjorde nog fel, men jag ryckte ur kontakten till den externa disken och kontrollen avbröts därmed.

Dessa filer som nu togs bort, finns ej längre kvar på den externa hårddisken.

Och jag verkar inte kunna finna dem någonstans.

Så min fråga är om dessa filer som inkonsekvenskontrollen tog bort, är de ohjälpligt borta för all framtid?

Om jag inte hade ryckt ur kontakten, hade slutkontentan blivit en annan då?

OS: Windows XP Pro

Den externa hårddisken används enkom som en backup-disk för bilder, dokument, favoriter och annan viktig information!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som har hänt vet jag inte men inkonsekvens-kontroll skall inte ta bort några filer.

Enklast är väl att helt enkelt kopiera in en nya backup, men om det är filer som fanns endast på den externa disken kan du försöka återställa dom med Recuva eller kanske RecoveryDesk

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag är inte riktigt säker på att jag begriper det här, men jag gör ett försök att förklara det iaf!

Jag säkerhetskopierade det som fanns kvar på den externa disken på en helt annan dator, och stoppade in den igen i den datorn där jag strulade till det första gången, och startade om datoriet.

Även denna gång så inkonsekvenskontrollerades disken, och även denna gång så började den ta bort filer, och jag lät den göra så.

Sedan så när allt var borta så gjordes det en check av något slag på disken, sedan så när den var klar så stod den och tuggade nån minut för att sen starta upp på nytt.

Och voila allting som fanns förut på disken, som jag trodde vart förlorat och även de som den tog bort nu, var nu tillbaka!

Dock så har det kommit kopior på kopior, om vart annat och den strukturen som jag hade lagt det hela i, vart ordentligt förändrat.

Så nu blir jobbet att kontrollera allting och ta bort kopiorna och städa.

Och jag har lärt mig att det är bäst att ha "minst" 2 säkerhetskopior, en på datorn som jag jobbar med o en på denna disken.

Det hade jag inte förut, utan allting låg på den disken.

Av de 2 programmen ovan som "e-son" rekommenderade så funkade inte RecoveryDesk, för den klarade bara av i sin fri-verson 64 kb och om jag ville köpa den så gick det inte att komma åt dess försäljningssida. Och det andra programmet Recuva köpte jag och installerade och lyckades även där rädda några bilder, så på det hela taget, så ändrades frustrationen till ett suckande och uttömmande puh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det är gratis, för hur jag än vred och vände på det, så gick det inte att ladda ner programmet utan att betala för det.

Men skit samma, det kostade bara 150 pix lite drygt, så det må vara hänt...

Men jag lär nog bara använda det en gång - Förhoppningsvis :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...