Gå till innehåll

Dela hastigheten lika mellan två datorer


Recommended Posts

Hej på er

Jag har precis kopplat en router (D-link DIR 120) mellan mina två datorer (första gången jag gjort detta) den ena med XP och den andra med Vista. Det verkar fungera men jag har en fråga i alla fall. Jag har 100 mbit fiber och på min XP-dator får jag precis nu 9,54 mbit ner och 6,63 mbit upp. På min Vista-dator får jag 80,03 mbit ner och 8,08 mbit upp. Detta skulle jag vilja ändra, antingen så att XP-datorn får mest (surfar och laddar ner mest på den) och att Vista-datorn får mindre (spelar mest på den). Eller att det helt enkelt delar rätt av. Inställningar? Program? Jag är ganska borta när det gäller sånt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är ett 100/10 mbit kort så betyder det inte automatiskt att det klarar 100 mbit/s. Jag har skaffat mig 100/100 fiber helt nyligen och i mina papper står det att jag behöver ett gigabit-kort för att kunna tillgodogöra mig den höga hastigheten. Har du ett dugligt kort (upp till 1000) i båda datorerna så borde det ju inte vara det som är felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är resultatet samma när en av datorerna är avstängda?

Om du / innan du hade routern inkopplad hade du den högre hastighetn på XP datorn då, så att detta är något som uppstått nu?

(prova gärna koppla in endast XP datorn utan router och se om det ger samma resultat. för att utesluta att det inte är routern.

OCh du körde väl inte kontrollen samtidigt på båda datorerna?

En router som dir-120 klarar inte av att bestämma vilken dator som ska ha mest eller dela bandbredden på hälften till varje, utan om en belastar nätet så får den det den behöver

och den andra datorn det som blir över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här är jag intresserad av - för att när jag tittar på youtube så sänks hastigheten helt och hållet i andra rummet där mina syskon använder internet.

spelar jag spel eller annat som kräver bandbredd så går det SÅ TRÖGT hos de, vad ska jag göra ?

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här är jag intresserad av - för att när jag tittar på youtube så sänks hastigheten helt och hållet i andra rummet där mina syskon använder internet.

spelar jag spel eller annat som kräver bandbredd så går det SÅ TRÖGT hos de, vad ska jag göra ?

Du skulle kunna kolla på NetBalancer, jag har inte använt det själv men hittar tips om det.

http://seriousbit.com/netbalancer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag använde bredbandskollen. Hastigheten blir samma på XP-datorn (runt 9 mbit) när Vista datorn är avstängd (och vice versa). Och innan jag kopplade in routern så hade jag runt 90 mbit på XP-datorn. jag har kört bredbandskollen samtidigt, en i taget och den ena avstängd och tvärtom. Prövat alla kombinationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där programmet verkar lite krångligt, men finns det inget sätt att dela bandbredd med brorsan rumet intill?

låt oss säga att vi har 10Mbit/s och jag vill att han ska ha 5 och jag 5 , för annars när han går in på youtube eller spelar online spel så sjunker hastigheten hos mig drastiskt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplat ur routern nu, det hoppade ur i tid och otid hela tiden ändå. Och även efter så ger min XP-dator bara runt 9-10 mbit ner enligt bredbandskollen men jag märker ju att det är klart snabbare än tidigare. Märkligt skulle jag säga. Men jag är inte av jättebehov av att ha internet på bägge datorerna samtidigt, får fortsätta med att skifta sladden emellan dem. Hade varit bekvämt att slippa men det får vara nog nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplat ur routern nu, det hoppade ur i tid och otid hela tiden ändå. Och även efter så ger min XP-dator bara runt 9-10 mbit ner enligt bredbandskollen men jag märker ju att det är klart snabbare än tidigare. Märkligt skulle jag säga. Men jag är inte av jättebehov av att ha internet på bägge datorerna samtidigt, får fortsätta med att skifta sladden emellan dem. Hade varit bekvämt att slippa men det får vara nog nu.

Ladda ner TPTest 5 det är mer bra än bredbandkollen ibland lite fel..

// Podbot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...