Gå till innehåll

Datorn hittar ej min DVD-enhet!


Ainoo

Recommended Posts

Hej!

När jag stoppar in en cd-skiva låter det som skivan snurrar ett par varv och lampan lyser orange i någon sekund, men sedan händer ingenting... Jag har försökt fixa problemet med DVD-enheten själv, men ibland måste man ge sig.

Problemet är alltså att min laptop (HP Pavilion Entertainment PC med Vista Home Premium) varken hittar DVD-enheten under "Dator" eller under DVD-/CD-ROM-enheter i Enhetshanteraren, vilket gör att jag inte kan av- och ominstallera den. Den är spårlöst försvunnen helt enkelt!

Jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde komma med ett supertips och hjälpa mig, för annars vet jag faktiskt inte vad jag ska göra..!

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativen på CD-ROM boot är Enable/Disable...

Den står på Enabled?

Chansen mycket stor att den lagt av. Den visar klassiska tecken på hur en DVD/CD dör... den "suckar" bara till och slutar att funka och även bara försvinner. En ny CD/DVD brännare kostar bara 250-300 kronor och är nog det enklaste man kan installera i en dator.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Cecilia den syns i BIOS. Alternativen på CD-ROM boot är Enable/Disable... Några fler tips? :)

Förutom i bootlistan brukar BIOS ha en lista på anslutna hårddiskar och CD/DVD-enheter, där deras artikelnummer framgår. Men annars så håller jag med de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova med denna "fix it" från microsoft, det brukar lösa problemet(om det inte är fel på eneheten)

http://support.microsoft.com/kb/982116

Mvh/

Den fixen rättar till "Upper & Lower filters"... när detta problemet uppstår syns cd/dvd fortfarande i enhetshanteraren med ett gult utropstecken...

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...