MEE Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Hej! Är det någon som vet något om prestandaskillnaderna mellan 32-bitars och 64-bitarsversionen av XP. Jag har idag en PC med en 64-bitars processor som kör 32-bitarsversionen. Skulle jag vinna mycket prestanda på att köra 64-bitarsversionen? PC:n används endast till att köra WMvare(som har stöd för 64-bitar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 13, 2006 Share Posted February 13, 2006 Hej Eftersom ditt WMware har stöd för 64 bitar så borde det bli mycket bättre att köra ett OS i 64 bitar. Men det är ju mycket som bestämmer detta och den stora fördelen är ju tunga beräkningar eller bildbehandligar där den utökade minnesarean kommer till användning. Tror det finns några spel också som getts ut i 64 bitars version. Hursomhelst är det vad du kör i WMware som man då får titta på, sedan är det ju PCn i övrigt att den är "bra". Jag skulle inte lägga ett öre på 64 bitars OS för närvarande, får se hur det blir med Vistan och 64 bitars programstödet. 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBigSpender Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Det krävs ju att de programvaran du kör har stöd för 64 bitar. Idag är det ju inte så värst många programvaror som gör det varför mitt råd blir att avvakta med 64 bitar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qrizze Posted September 7, 2006 Share Posted September 7, 2006 den ända skillanden är att 64-bitars prossesorn är snabbare än 32-bitaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zap Posted January 15, 2007 Share Posted January 15, 2007 Skillnaden är inte att 64-bitars är snabbare än 32-bitars. Det kan vara tvärtom. I kort är skillnaden är att en 32 bitars processor använder 32 bitars databuss, adressbuss och register. 64-bitars använder däremot 64 bitars bussar. Således kan du addressera mycket mer minne med en 64-bitars processor. Du kan komma år 64 -bitars data genom att använda bara ett register. Du kan ha fler CPU-instruktioner i en 64 bitars processor. När det sedan gäller OS så kan man inte dra nytta detta om OS:et inte supportar 64-bitar. I Windows fall skiljer det en del annat också. 32-bitars XP är en ny version av Windows 2000. Windows XP x64 Edition är däremot baserat på Windows 2003 Server. Det stora problemet som jag ser det med Win xp64 är att drivrutinerna måste vara 64-bitars och signerade av Microsoft. Dvs du kan inte använda dina gamla 32-bitars drivrutiner. Jag har för mig att det inte heller går att starta 16-bitars program på XP64, är dock inte helt säker. Sedan är det inte säkert att programmen blir snabbare för att de körs på 64-bitars OS. 32-bitars program körs i ett läge som heter WOW64. För IA-64 proccesorer (Itanium och Itanium 2) översätter WOW64 32-bitars instruktioner till 64-bitars instruktoner. Tar detta längre tid än vad man tjänar på att köra 64-bitars instruktionerna så kan ditt program bli långsammare i XP64 än i XP. För x86-64 procccesorer (AMD64 och Intel64) byter WOW64 läge på processorn till 32-biars läge, då dessa har både 32 och 64 bitars läge. Dvs de fungerar då som en 32-bitars processor. Win XP 32 bitars varianten kan tex addresserad max 4 Gb RAM och 4 Gb virtuellt minne. För XP64 är det 128 Gb resp. 16 Tb som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted April 22, 2007 Share Posted April 22, 2007 kan någon hjälpa mej var kan jag se vad jag har 64eller 32 har en hp nx9420 xp home i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 kan någon hjälpa mej var kan jag se vad jag har 64eller 32 har en hp nx9420 xp home i Har du XP Home är det 32-bitars. Home finns inte som 64-bitars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 ok men om jag installera xp pro då är det 32 då med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 ok men om jag installera xp pro då är det 32 då med? Om du installerar den vanliga XP Pro, så är det 32-bitars. Men XP Pro finns också som 64-bitars. Vad står på din licensskiva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 det står inget dom följde med min hp nx9420 typ recover cd med allt på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 det står inget dom följde med min hp nx9420 typ recover cd med allt på Då är det 32-bitars XP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swag Posted April 23, 2007 Share Posted April 23, 2007 ok tackar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts