Gå till innehåll

SATA 1 None i bios [LÖST]


ingvar Johansson

Recommended Posts

Jag köpte en Fujitsu Siemens Amilo Xi 2528 på an auktionssajt, utan operativsystem. När jag ska intallera Windows på datorn och den rutan kommer upp där man ska välja hårddisk att installera på finns det ingen hårddisk där. Om jag går in i BIOS så står det SATA 1 None. Det finns två hårddiskar i datorn på vardera 160 Gb. De syns när man trycker på tab vid uppstart för då kommer man till en raidkonfiguration och där ser man hårddiskaran och det står non-raid eller något sådant. Finns det någon som kan ge mig råd? Hälsningar Ingvar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen är det så att Windows installationen kräver SATA drivrutin för att den ska identifiera hårddisken

Ladda ned: http://curtjackson.c...47WHQL_WIN7.zip och lägg desas filer på ett (för enkelhetens skulle) usb minne som du sätter i datorn när du skall installerera Windows 7.

Och när du kommer till detta steg (antar att det är här det inte finns några hårddiskar att välja på, så väljer du "load driver" (vet inte exakt vad översättningen kan vara) och väljer filen/erna på usbminnet

Gissar att den du ska peka på åt installationen är dem i R1.17.47.14\driver\x32 alt. floppy32 (såvida du installerar 32 bitars Windows 7, för 64 bitars motsvarande kataloger)

3475180444_4c1c177b07.jpg

Källa: http://www.sevenforu...ilo-xi2528.html

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej se3rra.

Just precis du har så rätt. Jag fick hjälp av en duktig teknik-gymnasielev och han sa precis det som du har beskrivit, med den skillnaden att jag hittade rätt drivrutiner på Fujitsus hemsida med hjälp av serienumret som finns på datorn. Så just för tillfället fungerar datorn som den ska. Men tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...