Gå till innehåll

ska installera windows xp


shysstkille

Recommended Posts

Hej

Jag och min sambo köpte en beg dator med vista på,nu har vi lagt in windows 7 på den men känner att vi vill ha windows xp,så hur gör vi nu så att inte detta ska skita sig,jag har varken skivan till vista eller windows 7,däremot har jag till xp!

mvh

ja vill du bli av med vista/windows 7 helt o hålet så stoppa i xp-skivan starta om datorn sedan står det att du ska klicka på fri tangent och då klickar du på mellanslag eller vilken knapp som helst och formaterar och installerar XP.

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Då måste du ha en sata drivrutin för att kunna installera XP, i Vista och Windows 7 finns det inbyggt i systemet men inte i XP. Denna sata drivrutin behövs under installationen för att få kontakt med hårddisken.

Gör som Cecilia säger och gå till hemsidan för din dator tillverkare och hämta drivrutinerna du behöver. För att installera sata drivrutinen så bör du ha en diskett station alternativ en extern extra cd-rom där du lägger denna drivrutin för att huvudtaget kunna installera XP. Man kan slipstream denna drivrutin, men tror dock att det blir svårt för dig, kanske har du någon bekant som kan bränna in denna drivrutin till dig i Xp skivan?

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet om att hårddisken är väl det som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

Drivrutiner, oavsett om det gäller alla eller drivrutinen till moderkortets SATA-styrenhet, hämtar man på datortillverkarens webbplats om det gäller en märkesdator, t ex HP, och annars på moderkortstillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet om att hårddisken är väl det som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

Det finns tre sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

Drivrutiner, oavsett om det gäller alla eller drivrutinen till moderkortets SATA-styrenhet, hämtar man på datortillverkarens webbplats om det gäller en märkesdator, t ex HP, och annars på moderkortstillverkarens webbplats.

Hej igen

Jag har fått hem drivrutinerna till hårddisken från tillverkaren,jag har ingen extra diskettstation eller cd-läsare mer än den som sitter i datorn,jag tog hem programmet DPs_BASE där man kunde lägga in dom drivrutner jag behövde,dock förstod jag mig inte riktigt på det,finns det ngn här som kan förklara på ett enkelt och bra sätt eller om det finns ngt annat programm som jag kan använda?,jag tog hem xP där det stod att det fanns sata drivrutiner dock stod det inte om det passade min maskin men jag provade och det var fortfarande samma sak "unknown disk",om jag ska ändra i bios så vore jag tacksam för en beskrivning hur jag går till väga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nLite är ju vanligare att man använder och de har guider http://www.nliteos.com/guides.html

BIOS ser ju olika ut i olika datorer men ofta är det något med AHCI man ska välja bort.

http://www.techmetica.com/howto/sata-ahci-mode-bios-setting.-what-does-it-do/

http://archive.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=8&t=18198

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...