Jump to content

Dubbla nätverk

Andrew

Recommended Posts

Hej

Jag har ett ganska störande, men ej allvarligt, problem är jag startar min dator. När jag startar datorn och försöker gå ut på internet fungerar det inte. När jag sen kollar nätverket så visas två nätverk. Mitt vanliga nätverk plus ett offentligt nätverk. De verkar ligga på varandra och stör ut varandra. Genom att inaktivera båda nätverken och sen trycka på felsök så åtgärdas problemet och mitt vanliga nätverk aktiveras igen och allt fungerar som det ska. När jag sen startar om datorn är det offentliga nätverket tillbaka och jag får utföra samma procedur igen.

Hur det offentliga nätverket dykt upp vet jag inte men hur jag än försökt åtgärda det så kommer det tillbaka hela tiden. Skulle uppskatta tips på hur man åtgärdar detta :)

Hej,

använder du datorn på andra platser, t.ex skola, jobb?

Eller bor du nära ngn "hotspot", som har öppna nätverk?

Har du testat att ansluta med kabel, och hur blir det då?

Mvh

Mats H

Det är en stationär dator och jag har datorn ansluten via kabel. Vad jag vet bor jag inte nära någon "hotspot". När jag kollat de trådlösa nätverken har det då inte funnits några öppna nätverk. Bara privata med lösen.

Det konstiga är att när det offentliga nätverket dyker upp tillsammans med det vanliga när jag startar datorn. Men sen är det lätt åtgärdat genom att jag deaktiverar båda nätverken och aktiverar mitt vanliga nätverk. Men när jag sen startar om datorn återställs det offentliga nätverket igen och jag får återupprepa samma procedur när jag startar datorn igen.

Hej,

hur ser det ut i enhetshanteraren, nätverkskort?

Är det offentliga ett trådlöst nätverk?

För det verkar lite underligt att du får in två olika nätverk på samma kort.

Hur är du kopplad till internet, router, sladd i väggen?

Mvh

Mats H

Jag hittar ingen info om att det offentliga ska vara ett trådlöst nätverk, men har inaktiverat det trådlösa nu så får vi se vad som händer.

Jag har endast internet och inte TV via uttaget.

Kan dock säga att internet jävlats här sen vi flyttade in. Comhems modem har inte fungerat tillsammans med 3 olika typer av routrar jag testat, men nu äntligen fungerar det med den 4:e :P Och enligt comhem ska deras modem fungera med alla routrar. Stämde inte riktigt

Edited by Andrew

Comhems modem, har väl inbyggd router med 4 uttag för nätet? Och då behövs väl ingen extra router, eller är jag ute och cyklar?

http://www.comhem.se/blob/view/-/18346/data/6872/-/Snabbguide+Cisco+EPC2425.pdf

Jo, dock har jag routern av deras förra modell. Enligt dem skulle den funka felfritt med alla typer av routrar men det stämde inte riktigt

Jo, dock har jag routern av deras förra modell. Enligt dem skulle den funka felfritt med alla typer av routrar men det stämde inte riktigt

Jag hade det gamla modemet för ett år sen

men fick det utbytt gratis om jag tecknade abonnemang för ett år till.

Jag hade det gamla modemet för ett år sen

men fick det utbytt gratis om jag tecknade abonnemang för ett år till.

Jag fick aldrig det erbjudandet när jag tecknade nytt avtal med dem men ringde och hörde sen efter en vecka när jag hört om det. Då sa de att det skulle kosta 700-800 kr :/