Gå till innehåll

Windows 7 startar ej


bjornewa

Recommended Posts

Hej!

Helt plötsligt när jag satt och spelade ett spel på datorn så slocknade den bara. Den stängde av sig.

Försökte sedan starta om datorn men den bara fastnade.

Jag provade felsäkert läge och det gick bra men inte normal uppstart.

Prövade med att starta datorn från installationsskivan.

Där valde jag att reparera datorn. Läste sedan en logfil och kom fram till att en sektor var skadad.

Prövade med att köra chkdsk /B (innefattar både /X och /F) men det gick inte.

Nu till min fråga:

- Kan man göra som i XP köra installationsskivan och begära installation och efter en stund begära reparation. Dvs han installerar om W7 på samma plats och bibehåller kopplingarna till alla installerade program man har eller får man bita i det sura äpplet och köra en installation och sedan installera om alla programvaror. Det är det sistnämda som jag vill undvika.

Hälsningar

Björn W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu försökt reparera Windows med installationsskivan så är det kanske inte någon idé... men försökte du med en återställningspunkt när du var i felsäkert läge?

Nu till min fråga:

- Kan man göra som i XP köra installationsskivan och begära installation och efter en stund begära reparation. Dvs han installerar om W7 på samma plats och bibehåller kopplingarna till alla installerade program man har eller får man bita i det sura äpplet och köra en installation och sedan installera om alla programvaror. Det är det sistnämda som jag vill undvika.

Svaret på din fråga har du ju själv redan gett... eller misstolkar jag det du skriver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag försökte med åtyersällningspunkter i felsäkert läge och det funkade inte.

Svaret på din fråga har du ju själv redan gett... eller misstolkar jag det du skriver?

Inte helt. Det jag var ute efter var om det i W7 när man installerar kan göra reparation på en fil på trasig sektor och då borde han inte kunna skriva där fysisk igen utan lägga filen på en annan frisk sektor dvs. "reparera" filen eller funkar det inte så?

Det jag undrade var om man via installationsskivan kunde reparea W7 med bibehållna kopplingar till installerade program?

Mvh

Björn W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...