Gå till innehåll

DHCP-nack?? Hjälp sökes.


CobraSnake

Recommended Posts

Händelsetyp: Fel

Händelsens källa: Dhcp

Händelsekategori: Ingen

Händelse-ID: 1002

Beskrivning:

IP-adresslånet 192.168.0.2 för det nätverkskort som har nätverksadressen 00334F22E8C6(påhittad) har nekats av DHCP-servern 192.168.0.1 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).

Hej, har använt en router(Netgear RP614) som delar anslutningen med två datorer i flera år nu, och konfiguerat ett litet hemnätverk med windows guide, men ibland så dyker det upp fel i systemloggboken om detta fenomen. Är det nån inställning vi behöver ändra?? Annars så fungerar anslutningen för datorerna väl. Tacksam för lite tips och förslag? :?:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror att du har ett lite för litet spann vad det gäller ip-adresser.

Och att giltighetstiden (lånet) är för stort. Försök att blockera en använd adress från att användas i en vecka efter det att lånet "gått ut" om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror att du har ett lite för litet spann vad det gäller ip-adresser.

Och att giltighetstiden (lånet) är för stort. Försök att blockera en använd adress från att användas i en vecka efter det att lånet "gått ut" om det är möjligt.

Hej Venoms, :lol:

Kan du beskriva lite mer utförligt hur jag kan blocka en använd adress från att användas, är det nån inställning jag ska ändra på kanske?? :roll:

Edit: Kollade ipconfig och det stod lånet erhölls:2006-02-16 och upphör 2006-02-23........ganska konstig ibland när jag kollar upp det så stod det t.ex erhölls 2006, men upphör 2016............ :?: :?:

Edit2: Vi brukar också ta vana att stänga av både modem och router innan vi går och lägger oss, det kanske man inte ska göra eller??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din manual på cd'n ska det stå hur du konfigurerar dhcp.

Om det är möjligt, ställ in så att du tilldelar nya adresser varje gång du loggar in. Om du kan ställa in spannet på ip-adresserna, ställ in: ex 192.168.0.1-192.168.0.255 Då har du ett väldigt långt spann...

Du kan även prova med att ladda hem och köra denna IP-Fix...för att förnya din ip-adress samt tömma cachen för att se om det löser bekymret.

http://www.alltomxp.se/sajt/forum/index.ph...pic,1830.0.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din manual på cd'n ska det stå hur du konfigurerar dhcp.

Om det är möjligt, ställ in så att du tilldelar nya adresser varje gång du loggar in. Om du kan ställa in spannet på ip-adresserna, ställ in: ex 192.168.0.1-192.168.0.255 Då har du ett väldigt långt spann...

Du kan även prova med att ladda hem och köra denna IP-Fix...för att förnya din ip-adress samt tömma cachen för att se om det löser bekymret.

http://alltomxp.se/modules.php?name=Forums...opic&t=1830

Tack Venoms, ska testa dina förslag, Om att ställa in spannet, har jag faktiskt sett en gång när jag loggade in till routern. Ska testa det.......tack så länge......... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din manual på cd'n ska det stå hur du konfigurerar dhcp.

Om det är möjligt, ställ in så att du tilldelar nya adresser varje gång du loggar in. Om du kan ställa in spannet på ip-adresserna, ställ in: ex 192.168.0.1-192.168.0.255 Då har du ett väldigt långt spann...

Du kan även prova med att ladda hem och köra denna IP-Fix...för att förnya din ip-adress samt tömma cachen för att se om det löser bekymret.

http://alltomxp.se/modules.php?name=Forums...opic&t=1830

Hej Venoms, har testat att öka spannet på ip-adresserna, men får nack ändå, men har inte testat ditt IP-fix ännu, var snäll och uppdatera den.....tack..... för länken fungerar inte...längre..

Edit: Har även testat ditt IP-fix, men får ändå DHCP-Nack precis i början när datorn startas upp.....Har du fler förslag??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...