starplus Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Finns det någon som har några bra förslag på hur man snabbar upp ett lokalt nätverk? Jag har försökt att kopiera över filer till en backupdisk men det går så långsamt att jag givit upp. Överföringen kan vara t.e.x 4 gig och tar c.a 130 min och det spelar ingen roll om öveföringen går via cat eller trådlöst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Hej Hur ser konfigureringen ut på nätverkskorten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 Det beror på lite vad du syftar på för konfiguration för det finns ju en del att välja på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Det är just det...så att du inte stryper linan på ett av korten. Har du optimerat något annat som kan påverka nätverket, som t.ex "mtu" "TcpWindowsize" etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 Nix! Inget sånt. Kan utveckla nätverkskonfiguratonen ytterligare bara för att (inte) krångla till det. Just nu kör jag den kortaste vägen som går: trådlös router som har en inkopplad nätverksdisk och till den en ansluten Usb disk och allt styrs från en dator kopplad in i routern. Filen som ska flyttas ligger på Usb-disken och ska till Närverksdisken, jag kollade trafiken som går genom nätverkskortet och den ligger på c:a 25% av total kapacitet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Kör du på usb 2.0 och inte usb 1.1? Du kan prova att uppdatera dina usb drivar och chip drivar edit: Har du stängt av "Indexeringen"? Hur mycket av trafiken inkl broadcast är det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 Kör du på usb 2.0 och inte usb 1.1? Du kan prova att uppdatera dina usb drivar och chip drivar edit: Har du stängt av "Indexeringen"? Hur mycket av trafiken inkl broadcast är det? Kör USB 2.0 Indexering avstängd kunde inte komma på var man såg broadcasten nånstans Jag tror att det sitter någonstans i min router för det går lika segt på dom andra 5 datorerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Vilken router har du? Och vad tror du skulle vara felet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 15, 2006 Author Share Posted February 15, 2006 Routern är en DI 624+ och jag är inte säker på att det är den men det är en känsla jag har. Kan vara portarna eller något som slöar ner. http protokollet går mycket fortare än filöverföring mellan datorerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 För den Routern är Plun den rätta supporten, han har erfarenhet av den som inte jag har, än... Hoppas att han läser detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Hej Venoms o Starplus Svarar med mitt "mantra" Har du senaste firmwaret installerat ? http://www.dlink.se/ > Support Välj DI624+ samt sedan rätt HW version (kolla under routern) Jag kör den här dvs för H versionen 2.09b71 Version 2.09b71: Addresses the Intel 2200BG PSP polling crash issue. 09-01-2006 - Kör du trådlöst, via kabel eller mixat.........? - Har du installerat denna på de trådlösa burkarna ? http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483 - Jag kör med Netbios/IPX/SPX protokollet installerat. Läggs till via egenskaper i nätverksanslutningen. Helt problemfritt 8) Ps Har du aktiverat kryptering.........? WEP är enklast och OK tycker jag om man bor i ett eget hus, bor man i lägenhet är WPA ett måste Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Hej Venoms o Starplus Svarar med mitt "mantra" Har du senaste firmwaret installerat ? http://www.dlink.se/ > Support Välj DI624+ samt sedan rätt HW version (kolla under routern) Jag kör den här dvs för H versionen 2.09b71 Version 2.09b71: Addresses the Intel 2200BG PSP polling crash issue. 09-01-2006 - Kör du trådlöst, via kabel eller mixat.........? - Har du installerat denna på de trådlösa burkarna ? http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483 - Jag kör med Netbios/IPX/SPX protokollet installerat. Läggs till via egenskaper i nätverksanslutningen. Helt problemfritt Ps Har du aktiverat kryptering.........? WEP är enklast och OK tycker jag om man bor i ett eget hus, bor man i lägenhet är WPA ett måste Ds Hej Plun! svar på dina frågor 1. Senaste Firm från Jan 06 kör A ver 2. Jag kör mixat 3. Windows Uppdatering installerad 4. Ipx/spx finns med sedan länge 5. Kör med WEP kryptering, fast jag inte behöver bor på landet utan grannar inom räckhåll Det är ungefär som du har fast jag har H/W A / Starplus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Hej Hur har du kört hemnätverksguiden ? Min är körd via "Annat" samt via en hub. Eftersom det är 5 datorer så måste det bli känsligt, alla burkar "rena" ? 8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 16, 2006 Author Share Posted February 16, 2006 Hej Plun! Eftersom jag är MCP certifierad dock på NT4 men ändå så har jag installerat nätverket via "annat" men detta problem får jag inte riktigt grepp om då vi på den tiden endast körde kabel. Ps har gjort en ominstallation av uppdateringen och nu fick jag snurr på en av datorerna DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starplus Posted February 17, 2006 Author Share Posted February 17, 2006 Hej Plun! Nu verkar det som om allt fungerar, fick styra om trafiken till andra portar i routern för att minska trafiken som gick igenom den. En filöverföring av 75 MB tar nu endast 25 sek trådlöst Tack för tipset om uppdateringen av windows för den hade jag helt glömt bort, dessutom verkar det som om jag ghostat disken till en tid före den installationen vilket resulterat till att den försvann. / Starplus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts