Gå till innehåll

Datorn startar inte, inte ens från felsäkert läge [LÖST]


a_d

Recommended Posts

Har en bärbar med XP, där CD/DVD spelaren lagt av. Köpte därför en extern och innan installationen av den tog jag bort brännarprogrammen i datorn. (det ingick ett ihop med den nya enheten) Sen installerade jag det nya och fick frågan om jag ville starta om datorn nu eller senare och jag startade om datorn. Men då gick den inte igång, provade F8 och inget av alternativen där fungerar. Det verkar som om avinstallationen tog bort mer än "bara" brännarprogrammet och nu behöver tillbaka till datorn. Jag har en återställningsskiva, men med en icke fungerande CD/DVD är det kört. Hur får jag över den till ett USB-minne? Och hur gör jag sedan återställningen, utan att helt sabba innehållet i datorn?

Redigerad av a_d
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HM, jag är inte så överens med datorer. Skivan är den som heter "Recovery CD" som följde med när datorn köptes, har använt den tidigare när jag rensade ut allt. Det vill jag inte behöva göra nu. Kan man återställa utan att radera partition C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du startar datorn från CD-skivan är det oberoende av om Windows fungerar eller inte. En del "recovery"-skivor har funktionen att göra en reparationsinstallation men inte alla. I en del datorer finns den möjligheten om man använder datorns återställningspartition för reparationsinstallation genom att trycka på någon särskild tangent medan BIOS är igång.

Om du inte har någon möjlighet att göra en reparationsinstallation finns ju möjligheten att rädda viktiga filer med e-sons guide

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...