Gå till innehåll

2 grafikkort PCIe och PCI


alis5

Recommended Posts

Hej,

Jag har en dator med win7 och ett nvidia grafikkort installerat på PCIe. Detta har då bara digitala utgångar (HDMI) och jag behöver TV-ut till min gamla TV för att kika på film, (10m långa kablar är inlagda i väggen för detta).

Så för att lösa detta köpte jag ett gammal PCI-grafikkort på tradera, som hade TV-out.

Men när jag kopplade in detta så blev skärmen svart. Det visade sig att "TV-kortet" på PCI platsen hade gått in och lagt sig som "etta". Så kopplar jag om skärmen hit så funkar det.

Hur gör man för att det riktiga grafikkortet (på PCIe) skall bli det primära valet, och sen även kunna få upp PCI kortet som ett sekundärt val?

Söker jag i skärminställningar så hittar den bara PCI kortet.

Men i enhetshanteraren finns bägge med.

Installerade de senaste Nvidia drivrutinerna för PCIe kortet, men det hjälpte inte. Den hittade inte kortet så att en kunde köra nvidias program.

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du ska ha 2 grafikkort på två olika slot-typer igång samtidigt? Är detta något du prövat innan?

Att korsköra två grafikkort av samma typ/port funkar med sk crossfire och även med SLI. Men att köra ett PCIe samtidigt som ett gammalt PCI, eller ens AGP för den delen, har jag svårt att tänka mig skulle fungera. Antingen eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du ska ha 2 grafikkort på två olika slot-typer igång samtidigt? Är detta något du prövat innan?

Att korsköra två grafikkort av samma typ/port funkar med sk crossfire och även med SLI. Men att köra ett PCIe samtidigt som ett gammalt PCI, eller ens AGP för den delen, har jag svårt att tänka mig skulle fungera. Antingen eller...

Jag kör på en utav mina datorer windows XP med 2 st grafikkort AGP resp PCI till 2 st skärmar utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. kolla så att det är 2 kort av samma typ dvs nvidia eller Ati. Tror inte du kan ha olika.

Skulle tro att det kan bli problem med drivrutiner.

Kolla även i bios under nån grafikdel där, ibland kan man välja imellan PCI/AGP/auto.

Det är en gammal dator med XP och grafikkorten är jättegamla (Nvidia). 64 resp 32 mg minne.

Har inte gjort någonting alls för att det ska fungera igentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...