Nilsson Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 (edited) Hej, jag har 3 gb ram det fick jag när jag köpte datorn men är det sant att datorn använder all RAM minne men bara ungefär 500 MB kvar ? i såna fall vad används all RAM minne till ? se foto: ' Edited December 16, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheninrome Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Har du 32-bitars OS får man inte tillgång till allt minne vill jag minnas utan en del är reserverat för systemet medan man får tillgång till allt om man kör ett 64-bitars OS. Det bygger vad jag förstod på lite olika arkitekturer och minneshanteringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Ta en titta på den här artikeln som förklarar vad minnet går åt till: http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=3176 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nilsson Posted December 16, 2010 Author Share Posted December 16, 2010 (edited) men ändå om jag nu har 3 GB ram, och jag använder bara IE & FF och fortfarande bara 500 MB kvar? det är väl omöjligt? används det nästan hela mitt ram minne för annat och bara 500 MB kvar fast jag har 3 GB? asså Otroligt LoL Edited December 16, 2010 by Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 16, 2010 Share Posted December 16, 2010 Japp, så fungerar minneshantering i Windows. 1433 megabyte används eller snarare reserveras och är cache:at, dvs minne som inte används för tillfället men då en process refererar till det så kommer det att utnyttjas. Exempelvis första gången du startar en applikation så tar det säg 10 sekunder. Du stänger applikationen och startar den igen, då tar det två sekunder. Detta är minneshantering i Windows som gör att går snabbare andra gången. Är du med på vad jag menar? Windows 7 är alltså ingen minnestjuv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts