Gå till innehåll

Allting stort på skärmen ?


2stroke

Recommended Posts

Gjorde just en uppdatering utav datorns flera år gammla drivrutiner till ATI grafikkortet.

När jag sedan startade om så är allting på skärmen jätte stort samt att bilden inte täcker bildskärmens yta...

Har provat att byta upplösning men då blir det plötsligt jätte litet och bilden täcker i alla fall inte bildskärmsytan.

Kan någon hjälpa mig ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll!

Provat att ändra Hz-talet för bildskärmen?

... du hittar frekvensen under bildskärmsegenskaper/avancerat.

Och är det en tjockskärm (crt) så bör du ha minst 75Hz för att du inte ska uppleva flimmer

och huvudvärk.

TACK för att ni beskriver var man gör dessa inställningar.

Jag ställde in det på maximal HZ som stöds av skärmen vilket tydligen var 85 Hz enligt listan.

Jaa det är en tjockskärm --> CRT

Men inget utav detta hjälpte !!

Grafik kortet är ett : ATI Radeon X850 Series

och tydligen är något som kallas "CrossFire" avaktiverat på kortet.

HJÄLP !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... finns möjligheten att avaktivera Crossfire så gör det. Nu har det med dubbla grafikkort att göra så det borde inte ställa till det, men för säkerhets skull.

Det kan vara så att du får antingen "autojustera" eller ställa bildskärmen efter de de inställningar du gjort på grafikkortet. Alltså "dra ut" bilden till kanterna via skärmens knappar.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du får antingen "autojustera" eller ställa bildskärmen efter de de inställningar du gjort på grafikkortet.

Alltså "dra ut" bilden till kanterna via skärmens knappar.

// Manneman

Har nu gjort så med hjälp utav skärmens inställningar och nu täcker bilden hela skärmen... BRA !

...Men fortfarande undrar jag varför allt är sååå stort !?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är skärmen och vilken upplösning har du ställt in?

Några riktlinjer:

15-tums CRT-skärm

1024 × 768

17- till 19-tums CRT-skärm

1280 × 1024

20-tums CRT-bildskärm eller större

1600 × 1200

På windows XP bör du också ställa in "clear type" under bildskärmsegenskaper effekter

så blir texten lite snyggare.

Redigerad av LGdata
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor är skärmen och vilken upplösning har du ställt in ?

Några riktlinjer:

17- till 19-tums CRT-skärm

1280 × 1024

På windows XP bör du också ställa in "clear type" under bildskärmsegenskaper effekter

så blir texten lite snyggare.

Typ av skärm : CRT

Fabrikat : Fujitsu/Siemens

Modell : C700

Storlek : 17"

OS : XP

"Clear Type" är redan ibockad sedan innan.

Kan detta med 1280 x 1024 verkligen stämma ???

Allting blir ju pytti pytti smått !!

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning du ska köra är en smaksak (inom gränserna för vad din skärm stödjer). En avvägning mellan stort/tydligt/pixligt och litet/detaljerat/skärpa. Det påverkar även hur mycket du behöver rullar för att läsa dokument eller sidor på Internet, ju högre upplösning desto mer ryms ju på skärmen samtidigt.

1280x1024 är mycket riktigt "standardupplösningen" på 17" CRT skärmar och bör passa de flesta. Om du inte har något problem med synen är det nog mest en vanesak, kör några timmar med det och se om du inte vänjer dig. Kanske sitter du inte på rätt avstånd från skärmen heller, 50-80cm brukar anses lagom.

Nu minns jag inte exakt hur det är i Windows XP men om du sedan fortfarande upplever att t.ex ikoner och text är för små så har jag för mig att det går att ställa in så dessa förstoras lite automatiskt. Det kan säkert någon annan här som kör XP guide'a dig med isåfall.

Clear Type är utvecklat för LCD skärmar och leder nog inte till någon förbättring på en CRT skärm, kanske t.o.m försämring.

EDIT: Är ALLTING pyttesmått eller bara i t.ex webbläsaren? Vissa program, t.ex ebbläsare och Office-paket brukar ha inbyggda zoomfunktioner. Har du ställt in dessa efter din gamla upplösning kan det ju bli helt fel när du sedan byter upplösning. Kolla att de är inställda på 100% och gör sedan ändringar därifrån om det behövs.

EDIT 2: Sitter du mer än en timme per dag vid datorn rekommenderar jag verkligen att skaffa en ny skärm. En bra 22"-24" widescreen plattskärm behöver inte kosta mer än 1500kr idag och kommer göra en enorm skillnad för din upplevelse vid datorn. Här är ett exempel. Ditt ATI X850 grafikkort bör inte ha några problem att orka med den högre upplösningen i Windows och det bör väl ha DVI-anslutning också vilket ger bättre skärpa på plattskärmar.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...