Gå till innehåll

Apropå aktuella lagförslag


e-son

Recommended Posts

Hörde på morgonnyheterna om att någon politiker ville öka biståndet till sociala medier (läs Facebook) för att främja demokrati i världen, vilket väckte två stora frågor hos mig. EDIT: Förtydligande, detta aktualiserades alltså av att just Facebook tydligen haft en betydande roll i upproret i Egypten senaste tiden.

1. Ger vi bistånd till sociala medier? Går en del av mina skattepengar till Facebook?! :o

2. Är det inte att börja i fel ände? Vi kanske först ska sluta stifta nya och sedan börja riva upp senaste tidens idiotiska lagar som motverkar Internets storhet och minskar möjligheten till spridande av demokrati? Vad ska vi med sociala medier till om ingen kan/får/vågar använda dem? :unsure:

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 83
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Hörde på morgonnyheterna om att någon politiker ville öka biståndet till sociala medier (läs Facebook) för att främja demokrati i världen, vilket väckte två stora frågor hos mig.

1. Ger vi bistånd till sociala medier? Går en del av mina skattepengar till Facebook?! :o

2. Är det inte att börja i fel ände? Vi kanske först ska sluta stifta nya och sedan börja riva upp senaste tidens idiotiska lagar som motverkar Internets storhet och minskar möjligheten till spridande av demokrati? Vad ska vi med sociala medier till om ingen kan/får/vågar använda dem? :unsure:

Nu återstår bara:

Sockermann for president! :D

Kanske något att börja göra avdrag för i deklarationen, Face...k kostnad.... 3.80/timme = ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på morgonnyheterna om att någon politiker ville öka biståndet till sociala medier (läs Facebook) för att främja demokrati i världen, vilket väckte två stora frågor hos mig. EDIT: Förtydligande, detta aktualiserades alltså av att just Facebook tydligen haft en betydande roll i upproret i Egypten senaste tiden.

1. Ger vi bistånd till sociala medier? Går en del av mina skattepengar till Facebook?! :o

2. Är det inte att börja i fel ände? Vi kanske först ska sluta stifta nya och sedan börja riva upp senaste tidens idiotiska lagar som motverkar Internets storhet och minskar möjligheten till spridande av demokrati? Vad ska vi med sociala medier till om ingen kan/får/vågar använda dem? :unsure:

Läste på en nyhet på ett ställe där man beskrev "Att det var bara DNS som hade stoppats i Egypten men många hade likväl kunnat koppla upp sej via proxyservrar" och då var ju förbindelserna inte klippta helt :rolleyes:

Jag läser inte Facebook Nicklas och brukar sällan heller använda utbudet på den typen av s.k social media.

Av två anledningar;

1.Facebook tillsammans mfl t.ex Twitter skapades från början av en liknande bakomliggande drivande folklig frihetskraft som Wikileaks och nu i förlängningen provokationerna som använts av PP i företrädande roll för intressen i TPB.

"Alltså man säger sej ställa sej bakom mänsklig frihet till utnyttja tekniken på internet och värna en fri kommunikation"

Vad man i själva verket pysslar med har man ännu inte förstått i meningen utav vilka konsekvenser detta kan få för den fria konkurrensen i samhället (jorden) mellan företag och mellan människor (ägande, varor tjänster, utbyten, dina/mina saker, din/min villa, ditt/mitt eget hem, ditt/mitt företag ) i ett längre perspektiv. Men det behöver man ju inte bry sig över sålänge budskapet man kavlar ut hos folk går hand i hand med egna motiv för att få igenom sin egen vilja & önskan.

2. Människan är godtrogen Nicklas och därför kommer historien om PP (TPB) Wikileaks sluta på ett liknande sätt som hur det har gått med Facebook, Twitter mfl som idag används oerhört flitigt som kraftfullt verktyg för bl.a Sprida REKLAM från främst IT relaterade företag (men även annat håll) som vill tjäna pengar på folk. Dessutom borde väl dessa sociala media vara rumsrena ifråga om värna människans integritet iform av personskyddande åtgärder om dem hade uppfyllt sitt utgångssyfte & åtagande att värna friheten och värna den sociala idén där allt startade från början.

I den sämsta av världar tas ingen hänsyn till dem man möter och där allt handlar om att själviskt ta sig fram på andras bekostnad. Internet är i mångt och mycket ett bra exempel på just detta speciellt när de handlar om att tjäna pengar på andra, låna material och idéer ifrån andra. Ta t.ex vad som alltid händer när någon kommer på en ny grej och presenterar på en sida t.ex historien om Godmode som blev ett kärt nyhetsstoff att publicera överallt. Mönstret upprepas och återfinns hela tiden över nätet.

Det påstås att lägga upp en egen sida för ett företag är ett jättelyft för enskilda företag att nå fram till ett större kundunderlag och därmed stärka sin handel.

Visst, det är bevisligen ett faktum att så är fallet men det innebär också en överhängande risk att få idéer stulna med konsekvensen att någon i världen gör samma sak och kopierar produkten och vill det sig riktigt illa så har du därmed också skapat ännu en konkurrent som börjar apa efter precis samma grej. För det är ju så vi människor fungerar Nicklas, vi lär oss av andra och vill göra samma grej, annars hade heller inte människan kunnat utvecklas och evolutionen hade säkerligen heller inte fungerat.

Detta är en av anledningarna till varför vi också behöver slå vakt om upphovsrätten.

Den kan missbrukas naturligtvis men den finns för att också skydda dina/mina egna intressen, precis som den också skapats från början för skydda alla andras intressen.

Läget fungerar på samma sätt vad gäller lagstiftning för individer. Det finns FÅ länder i världen där den enskilda individen är så skyddad som i Sverige. Ni kan bara jämföra med hur detta ser ut längre ner i resten av Europa eller andra delar av världen. Detta har samtidigt varit en större begränsning för rättsapparaten här i Sverige att kunna fälla i allvarliga mål där skyldiga går fria.

Ta bara ett exempel hur svårt det är att vräka en hyresgäst som inte sköter vare sig betalning eller av annan orsak missköter boendet. Som ägare kan du få vänta i över ett år på få bli kvitt denna typen av hyresgäster pga Svensk lagstiftning och att den skyddar den enskilda individen på ett närmast överdrivet sätt. Det räcker i princip att bara komma innanför dörren och ställa av ditt bagage i hallen för därefter påstå att du fått bo där så är du nästan under automatiskt beskydd.

Sedan hur du kom in är ju en fråga per definition.

Det är ju då befogat att förstå att vårt rättsväsende för att kunna fortsätta fungera måste ibland få tillgång till en låt säga "buffert" att kunna få använda till verkligt speciella fall. Med detta sagt så tror jag själv inte att vissa av dessa nyare lagstiftningar kommer användas i så hög utsträckning på vanligt folk och mindre vardagliga förseelser. Det gäller dem stora Elefanterna.

Ps. Det är förunderligt..Man kan avtacka sej den allmänna Kyrkoavgiften via skatten men inte grejer som Facebook.

Då undrar man lite hur man tänkt, lite ironiskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

V, MP begär stopp för datadirektiv

Miljöpartiet och Vänsterpartiet begär nu formellt att EU:s omstridda datalagringsdirektiv ska skjutas upp ett år. Om Sverigedemokraterna står fast vid sitt besked att stödja en sådan begäran, så kommer det svenska införandet av direktivet att försenas ytterligare ett år, eftersom de tre partierna tillsammans har tillräckligt många mandat i riksdagen.Direktivet tvingar operatörerna att lagra all information om elektronisk kommunikation i sex månader.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/v-mp-begar-stopp-for-datadirektiv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det vore mycket önskvärt om det blir uppskjutet eftersom att bara EN vecka senare väntas EU presentera en granskning som förmodligen är ganska kritisk till direktivet. Men det ligger väl ingen tanke bakom det utan det är väl en ren slump att man vill driva genom direktivet precis innan, precis som det väl var en slump att The Pirate Bay rättegången hamnade en vecka efter riksdagsvalet.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datalagringsdirektivet blir vilande i minst ett år och därmed har SD åtminstone gjort en god gärning i riksdagen, det tackar vi för!

Regeringen försöker skrämmas och ursäkta sitt idiotiska tilltag med att vi kommer få massor med böter nu när vi inte inför direktivet. Upp till 400.000kr per dag, alltså 146 miljoner per år! Småpengar tycker jag för att slippa direktivet från helvetet, kanske de bäst placerade miljonerna av denna regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...

Nya besked om datalagringsdirektivet!

Ett i sig självt glädjande besked, men när en regering som infört övervakningslagar på löpande band gör en dylik kovändning, må man vara tappad bakom en vagn om man inte anar ugglor i mossen.

http://www.idg.se/2....ringsdirektivet

Skall man tolka regeringens svar till EU-kommissionen som att man redan i dag har full täckning på all datatrafik i Sverige? Vem lagrar i så fall denna data, och på vilket mandat?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....

Skall man tolka regeringens svar till EU-kommissionen som att man redan i dag har full täckning på all datatrafik i Sverige?

....

Det kanske är så att datalagringsdirektivet inte behövs i Sverige, du är redan tillräckligt övervakad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...