Gå till innehåll

Apropå aktuella lagförslag


e-son

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Stilig, har du gjort den själv e-son? :)

Det är ju komiskt när man ser bilden men tyvärr är det ju inte långt från verkligheten. Jag är lika oroad som nyfiken på hur långt detta får gå innan Svensson börjar inse vad som händer.

Nej, teckning tillhör inte mina talanger. Jag hittade den i ett "motståndsnäste".

Oroad är väl bara förnamnet... själv kokar jag inombords, när jag tänker på hur makteliten nu med några snabba pennstreck, raderar ut dom fri och rättigheter som det har tagit folket 100-tals år att tillkämpa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo oroad är väl det mildaste sättet att uttrycka det, irriterad frustrerad och förbannad ligger närmare verkligheten och just det du nämner förstärker känslorna. Att makten i snabb takt driver genom en massa idotiska saker som jag är övertygad inte är förankrade hos svenska folket när de väl vaknar och förstår. Och då kommer det ta en jäkla tid att återställa allt, om det inte är för sent.

Folk låter sig gärna övervakas av makten, samtidigt som man inte reagerar över hur makten vägrar låta sig övervakas av folktet (tänker på paniken kring Wikileaksavslöjanden). Är det inget konstigt med det? Makten ska väl tjäna folket, inte tvärtom? Det är väl folket som ska veta allt makten gör, inte makten som ska veta allt folket gör? Är inte detta fundamentala saker för demokrati? Men ingen bryr sig. Så länge man kan inbilla sig ha gjort någon skillnad för antalet dagisplatser eller om mormor får tinade ärtor på ålderdomshemmet så kan man tydligen sova gott och strunta i om vi lever i en skendemokrati.

Ibland undrar man om man är en väldigt udda paranoid fanatisk galen konspirationsteoretiker eftersom så många verkar vara helt blinda och inte alls ser samma saker som en själv. Så mycket saker som händer så lägligt och spelar regeringen i händerna, där lagombombaren i Stockholm är det senaste exemplet. Nu tycker jag väl själv att just det är så extremt att det lutar åt att det var en för regeringen lycklig slump, men det är inte långt från gränsen för vad jag tror regeringen är kapabel att ta till för att få som de vill.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar man om man är en väldigt udda paranoid fanatisk galen konspirationsteoretiker eftersom så många verkar vara helt blinda och inte alls ser samma saker som en själv. Så mycket saker som händer så lägligt och spelar regeringen i händerna, där lagombombaren i Stockholm är det senaste exemplet. Nu tycker jag väl själv att just det är så extremt att det lutar åt att det var en för regeringen lycklig slump, men det är inte långt från gränsen för vad jag tror regeringen är kapabel att ta till för att få som de vill.

Har haft liknande tankar, fast då inte med svenska regeringen som ansvarig. Det finns en organisation i det stora landet i väster, som bevisligen har organiserat liknande händelsekedjor förr.

Sverige är ju kanske det land i Europa där motståndet mot övervakningslagarna trots allt är som störst, och bäst organiserat, så ett litet "terroristdåd" i just Sverige skulle ju sitta som en smäck. Foliehatten landar liksom naturligt på alla och envar som vågar andas något om dolda agendor efter en sådan händelse.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en sökning på echelon och ukusa, så ser ni att det är inget nytt med "signalspaning" på nätet.

Det kommer liksom inte som en blixt från en klar himmel... ;)

Redigerad av Manneman
Tagit bort text som hänvisar till raderat inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående avlyssning av Internet så är det mycket riktigt ingen nyhet, men att andra håller på med det betyder ju knappast att vi måste/ska låta våra förtroendevalda göra det hur de vill mot vilka de vill. Dessutom handlar ju detta inte bara om Internet.

Redigerad av Manneman
Redigerat texten pga hänvisning till borttaget inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta lilla citat från http://www.fra.se/kabelaccess.shtml, är ett beskrivande av verkligheten!

"FRA får endast tillgång till en ytterst liten del av den telekomtrafik som passerar Sveriges gräns.

Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten (Siun) ger FRA bara tillgång till de få fibertrådar som behövs för att utföra uppdraget."

:P

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Angående avlyssning av Internet så är det mycket riktigt ingen nyhet, men att andra håller på med det betyder ju knappast att vi måste/ska låta våra förtroendevalda göra det hur de vill mot vilka de vill. Dessutom handlar ju detta inte bara om Internet.

Du menar att Sverige inte börjat avlyssna internet förrän 1 dec 2009?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnigheten/ointresset verkar vara precis så stort som Nicklas tror. FRA handlar mycket riktigt om mer eller mindre traditionell signalspaning. Men att ni alla om några månader går omkring med en statlig spårsändare i fickan tycks ha undgått er fullständigt. Datalagringsdirektivet kanske låter bekant...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okunnigheten/ointresset verkar vara precis så stort som Nicklas tror. FRA handlar mycket riktigt om mer eller mindre traditionell signalspaning. Men att ni alla om några månader går omkring med en statlig spårsändare i fickan tycks ha undgått er fullständigt. Datalagringsdirektivet kanske låter bekant...?

Datalagringsdirektivet, det ser jag mest som en extra kostnad som läggs på internetabbonemanget och onödig skatt.

Om jag ska var lika grov som texten i bilden i förstainlägget, så tvivlar jag starkt på att FRA skulle krypa upp i just min röv.

Att det är dom som gillar det, det förstår jag däremot inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rune.K det kändes först som att du argumenterade emot något men när jag nu satt och funderade på vad jag skulle svara dig så insåg jag att jag inte förstår vad din poäng eller ställning är, så jag låter helt enkelt bli. :) Hur som helst är jag tacksam att du sprider våra länkar, mer information åt folket kan inte vara fel!

Det är väldigt sällan jag modererar i Café-inlägg... men jag har gjort ett undantag! Vi håller oss till ämnet och struntar i frågor om sexualitet... känns ganska offtopic, eller hur?

Ja det var ett bra initiativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att föredrar något sånär saklig information, jämfört med "FRA kryper upp i röven på svensson"

Att jag hänvisade till piratpartiet var medvetet. ;)

Misstänker att många som klagar högljutt hellre tar till sej information från piratpartiets sida än från mer neutrala källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saklig information finns det ju fortfarande gott om för de som vill, den försvinner ju inte bara för att man tillför teckningen ovan. Som ju framför vanliga åsikter i debatten bara på ett mindre tekniskt och mer skämtsamt och jordnära sätt.

Jag vet inte riktigt vad du menar med neutrala källor. Jag har läst väldigt mycket på många ställen och tycker att det är två vitt skilda läger och inte så mycket mitt mellan. Jag har inte hittat någon ultimat neutral mittpunkt som presenterar alla sanningar sida vid sida och drar den korrekta slutsatsen åt mig. Jag har själv fått väga argument från båda sidorna och fundera ut vad jag tycker verkar mest rimligt.

Vad gäller Piratpartiets hemsida kan det ju också vara så att många liksom jag tagit åt sig information från flera håll och dragit slutsatser som gjort att de till slut hamnat på hemsidan. Att det sedan är vi som klagar högljutt är väl ganska naturligt då vi känner att regeringen gör fel. Hade vi tyckt att de gör rätt hade det ju inte funnits något att klaga på. (sedan är det ju många som inte är Piratpartister som också klagar högljutt)

Motparten klagar aldrig högljutt, de föredrar att arbeta i det dolda med politiska påtryckningar. Att vara högljudd och dra uppmärksamhet till frågan innebär tveklöst mer motstånd för dem. Det är bättre för dem att så snabbt som möjligt göra så mycket som möjligt medans så få som möjligt lägger sig i. (och det är kanske det jag tycker är det otäckaste med allt det här)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo oroad är väl det mildaste sättet att uttrycka det, irriterad frustrerad och förbannad ligger närmare verkligheten och just det du nämner förstärker känslorna. Att makten i snabb takt driver genom en massa idotiska saker som jag är övertygad inte är förankrade hos svenska folket när de väl vaknar och förstår. Och då kommer det ta en jäkla tid att återställa allt, om det inte är för sent.

Folk låter sig gärna övervakas av makten, samtidigt som man inte reagerar över hur makten vägrar låta sig övervakas av folktet (tänker på paniken kring Wikileaksavslöjanden). Är det inget konstigt med det? Makten ska väl tjäna folket, inte tvärtom? Det är väl folket som ska veta allt makten gör, inte makten som ska veta allt folket gör? Är inte detta fundamentala saker för demokrati? Men ingen bryr sig. Så länge man kan inbilla sig ha gjort någon skillnad för antalet dagisplatser eller om mormor får tinade ärtor på ålderdomshemmet så kan man tydligen sova gott och strunta i om vi lever i en skendemokrati.

Ibland undrar man om man är en väldigt udda paranoid fanatisk galen konspirationsteoretiker eftersom så många verkar vara helt blinda och inte alls ser samma saker som en själv. Så mycket saker som händer så lägligt och spelar regeringen i händerna, där lagombombaren i Stockholm är det senaste exemplet. Nu tycker jag väl själv att just det är så extremt att det lutar åt att det var en för regeringen lycklig slump, men det är inte långt från gränsen för vad jag tror regeringen är kapabel att ta till för att få som de vill.

Det vore intressant om du utvecklar din konspirationsteori om lagombombaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant om du utvecklar din konspirationsteori om lagombombaren.

Konspirationsteorier har funnits i alla tider. Vi vill ha förklaringar på saker som egentligen är så enkla de kan bli. Exempel kan vara 9/11, Kennedy, Roswell, Palmemordet och t o m månlandningen. Jag är lika lättroad av dessa teorier som alla andra. Det blir bra film av det. Men kom igen? Man får vara realist också, eller hur?

@Niklas... du har för övrigt ett väldigt sunt resonemang i det du skriver. Vi låter oss kuvas av makten men när vi vill utöva vår demokrati till fullo och ha insyn i våra styrande organ så blir det plötsligt obekvämt för de som styr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förstås ingen som är för ett övervakningssamhälle.

Det är bara tråkigt att de så kallade motståndarna kommer med så töntiga och osakliga argument.

Bilden i förstainlägget är ett bra exempel på ett extremt osakligt inlägg.

Det är bättre att de högljudda motståndarna och som är överlägsna svensson, håller till i sin egen bloggosfär, där kan de utveckla sina töntiga argument och konspirationsteorier.

Och de som är livrädda för ny teknik kan söka sej till Amishfolket eller liknande. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara tråkigt att de så kallade motståndarna kommer med så töntiga och osakliga argument.

Bilden i förstainlägget är ett bra exempel på ett extremt osakligt inlägg.

...och ändå fick det dig att faktiskt reagera, och i slutändan bli uppmärksammad på datalagringsdirektivet, vilket var grundtanken! Och även om du fortfarande inte har förstått vad direktivet och lagförslaget verkligen innebär, så vet du nu åtminstone att det existerar.

Sen kan jag bara tycka att du inte på något sätt har monopol på hur, var eller när debatt skall skapas och bedrivas.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ändå fick det dig att faktiskt reagera, och i slutändan bli uppmärksammad på datalagringsdirektivet, vilket var grundtanken! Och även om du fortfarande inte har förstått vad direktivet och lagförslaget verkligen innebär, så vet du nu åtminstone att det existerar.

Sen kan jag bara tycka att du inte på något sätt har monopol på hur, var eller när debatt skall skapas och bedrivas.

Att det verkligen finns sådana Ybermenschen kvar i detta årtusendet...

Det är både skrämmande och komiskt.

Det är väl bara den svenska grenen Amishfolket som inte känner till datalagringsdirektivet... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och ändå fick det dig att faktiskt reagera

Klockrent!

Åter igen påpekar jag att forumreglerna gäller! Alla har rätt till åsikter UTAN att slänga ur sig glåpord mot andras uppfattningar!

Det har konstaterats att ursprungstråden inte bryter mot forumreglerna. För er som känner att det inte går att föra en normal debatt... låt hellre bli att skriva än att riskera varning för regelbrott!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...