Gå till innehåll

Hemgrupp dela/tabort


dexter

Recommended Posts

Hej

Istället för att göra två trådar tar jag båda frågorna här.

1. I utforskaren i win 7 finns det en lista till vänster med favoriter,dator,hemgrupp,nätverk osv,då är min fråga kan tabort hemgrupp fliken där på nått sätt? har lyckas fått bort biblotek via en reg fil men har inte hitta nån för hemgrupp.

2. Min andra fråga handlar om att dela filer inom sitt egna hemnätverk.

Undrar då för/nackdelar med att dela i hemgrupp eller att dela ut var mapp för sig,vilket bör/är vara smidigast?

Är hemgrupp mest till för om man är 10+ datorer som delar på ett nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemgrupp eller homegroup används bara i Windows 7 och är där för att förenkla just fildelning och andra saker man gör i sitt lokala nätverk.

Hemgrupp kan användas från två till i princip hur många som helst datorer eller enheter om man så vill, vilket i sig är svar på fråga två...

1. Du måste, även om du inte aktivt valt att använda hemgrupp vara säker på att du inte är med i någon genom att först trycka:

Start, skriv i sökrutan: HomeGroup, eller gå till: Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Hemgrupp

I slutet på sidan finns "Lämna Hemgruppen", klicka på den.. Bekräfta.

Start "tjänster", skriv i sökrutan: services.msc, leta rätt på Homegroup Provider och stoppa den.

För att hindra den att starta automatiskt, dubbelkicka och välj "Inaktiverad" som startmetod.

Klicka på HomeGroup Listener, som stoppades när du stoppade provider... och ändra startmetod till inaktiverad där också.

Stäng..

Nästa gång du öppnar explorern/utforskaren så finns inte alternativet "Homegroup/Hemgrupp" längre.

Vill du använda dig av funktionen en annan gång får du återställa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar då för/nackdelar med att dela i hemgrupp eller att dela ut var mapp för sig,vilket bör/är vara smidigast?

Är hemgrupp mest till för om man är 10+ datorer som delar på ett nätverk?

Jag anser det vara mycket smidigare att använda "Hemgrupper" än att använda det vanliga dela ut mappar även i ett mindre nätverk med bara några få datorer. Eftersom man kan hålla lite bättre ordning på genvägarna via biblioteken. Blir ofta en massa utdelade mappar efter en tid och då lite svåröverskådligt

MS har hittat på mycket skit men "Biblioteken" tycker jag är bra. Prova det en tid och skippa det om du tycker det är skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...