Gå till innehåll

update new data to dmi! Hur?


Belsebub

Recommended Posts

Vid uppstart av min stationära dator kommer detta meddelande upp några sekunder: "data change...update new data to dmi!" Vad jag har märkt fungerar datorn som den ska så jag undrar bör man bry sig över meddelandet eller vad är det för något? Kan det ha något och göra med en mapp jag har från min förra windowsinstallation som inte går att ta bort (gärna tips på hur)som heter Windows.old. Att den hittar några systemfiler där som gör att meddelandet dyker upp? Jag har testat med diskrensning/ta bort gamla windowsinstallationer men mappen går inte att ta bort för det. Det enda som finns i Windows.old-mappen är två filer med konstiga symboler, se bild:

post-3195-0-80789900-1293443721_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid ominstalaltion ska man se till att rensa disken helt, dvs formatera denna för att slippa windows.old. Vad som annars händer är att man bara lägger kaka på kaka och det tar upp en massa plats, o sen vet man inte om det kan finnas virus eller annat skräp i gamla kvarvarande mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid uppstart av min stationära dator kommer detta meddelande upp några sekunder: "data change...update new data to dmi!"

Det meddelandet kommer väl från BIOS innan Windows har börjat startas och därmed är det helt oberoende av vad som finns på hårddisken.

Förklaring mm finns på sidan http://forums.techguy.org/hardware/818319-amd-data-change-update-new.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående de två filerna du visar på bild... de ligger i en mapp som heter SecuROM. Det är resterna av ett kopieringsskydd från ett spel från CD/DVD i en tidigare windowsinstallation. Att detta har med något annat att göra är osannolikt.

Däremot har Cecilia helt rätt gällande meddelandet "data change...update new data to dmi!".

Frågan måste ställas! Är det ett äkta Windows 7? Vissa W7-cracks (och även Vista) innebär att hårdvaruinformation på datorn aktivt ändras varje gång datorn startar upp så att hårdvaru-id ska stämma överens med den oäkta OEM-licensen. Det är kanske något att tänka på? Om inte så stryker vi detta ur protokollet B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Ja det är äkta win7, dock hittade jag en tråd: http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards-bios-cpu/243588-solved-bios-stops-updating-escd-success.html

Där det beskrivs att ordningen på start up boot endast ska hdd och cd/dvd tillåtas detta för att inte usb ska ställa till det vilket det verkar göra för mig då jag har en fasligt massa saker inkopplade till datorn. Så den biten är nu löst med "felmeddelandet". Dock får jag inte bort windows.old-mappen fast jag testat i felsäkert läge. Jag får upp meddelande om att objektet inte kan hittas, se bild:

post-3195-0-42142700-1293485433_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat mig själv som ägare också som du beskriver men det går fortfarande inte att få bort mappen. Det är som om windows inte hittar mappen så som bilden beskriver här innan. Men mappen syns likt förbaskat. Har testat med malwarebytes lönnördarverktyg men det är samma sak där att programmet inte hittar mappen/filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har testat båda alternativen nu, men mappen/filerna vill banne mig inte bort..

Angående första förslaget att ställa in behörighet för filerna funkar inte alls då alternativet inte finns med i egenskaper för filerna(se första bilden).

Angående alt. 2 så går det inte heller hur många gånger jag än bekräftar att mappen ska bort, se bild 2. Någon känns "virus" med mappen..

post-3195-0-46533700-1294168522_thumb.jp

post-3195-0-02381400-1294168537_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner man sig inte bekväm med Linux finns det en "Mini Windows" på Hirens Boot CD som kanske kan funka lika bra, om det handlar om att vanliga Windowset låser filerna.

Jag kan ha fel, men har för mig att "mini-windows" reagerar på attributen, precis som ordinarie OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående alt. 2 så går det inte heller hur många gånger jag än bekräftar att mappen ska bort, se bild 2. Någon känns "virus" med mappen..

Pröva med att svara "J" i stället för "Y" eftersom det är det det frågas efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ang. linuxtipsen:

Ok, kanske kan testa det här men det lite lite väl avancerat att blanda in linux pga av att win är mongo?

Om jag nu testar det här så menar ni att man bootar upp i linux genom en dvd/cd-skiva och kommer därigenom åt mappen i win och kan ta bort den genom linux, om jag fattat det rätt?

Redigerad av Belsebub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. linuxtipsen:

Ok, kanske kan testa det här men det lite lite väl avancerat att blanda in linux pga av att win är mongo?

Om jag nu testar det här så menar ni att man bootar upp i linux genom en dvd/cd-skiva och kommer därigenom åt mappen i win och kan ta bort den genom linux, om jag fattat det rätt?

Ja... gå igenom guiden som jag länkar till, så fungerar det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...