Gå till innehåll

Blåskärm (LÖST/OMFROMATERAT!)


Teodor

Recommended Posts

Hej.

Jag har dator här hemma som är min kusins dator. Det ända felet på dator är att det blir BSoD innan man ska logga in, efter det att det står "Windows XP" laddar.

Datorn är en Dell Latitude D600.

Bifogar bild på blåskärmen.

post-11823-0-46340100-1293475769_thumb.j

Redigerad av Teodor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan sannolikt bero på en felaktig hårddisk, om du har en xp-cd att starta på kan du prova en "chkdsk" som kollar hårddisken.

I annat fall kan du skaffa/ladda hem ett verktyg från hårddisktillverkaren som kollar statusen på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan sannolikt bero på en felaktig hårddisk, om du har en xp-cd att starta på kan du prova en "chkdsk" som kollar hårddisken.

I annat fall kan du skaffa/ladda hem ett verktyg från hårddisktillverkaren som kollar statusen på disken.

Nej, det är inte fel på hårddisken tror jag iallafall eftersom jag kan via en Hiren's Boot CD ladda Mini Windows XP och dra över all data, vilket jag har gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mer att du råkat ut för virus eller dylikt.

0xC000021A: STATUS_SYSTEM_PROCESS_TERMINATED

(Click to consult the online Win XP Resource Kit article, or see Windows 2000 Professional Resource Kit, p. 1561.)

This occurs when Windows switches into kernel mode and a user-mode subsystem, such as Winlogon or the Client Server Runtime Subsystem (CSRSS), is compromised. Security can no longer be guaranteed. Because Win XP cant run without Winlogon or CSRSS, this is one of the few situations where the failure of a user-mode service can cause the system to stop responding. This Stop message also can occur as a result of malware infestation or when the computer is restarted after a system administrator has modified permissions so that the SYSTEM account no longer has adequate permissions to access system files and folders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, måste erkänna att jag är lite dålig på hur det fungerar med SMART i hårddiskarna. Det HD Tune ger dig är hårddiskens inbyggda "diagnostik"-data och jag vet inte hur pass tillförlitlig den är. Kör en tredjepartsprodukt som faktiskt skannar igenom alla sektorer för att de om det finns problem med den. Min rekommendation är Drive Fitness Test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har din kompis tur.. det är en vanlig orsak annars.

Hursomhelst, kan du starta i felsäkert läge?

Om du kan det prova att köra en sfc /scannow

Då undrar du säker varför då?? jo, 0xc000026c betyder att maskinen inte kan ladda en drivrutin, men eftersom du har 0xc000021a i kombination kan det bero på fler saker än så.

T.ex: felaktiga drivrutiner, korrupt sp installation etc.

Det kan även vara så att din kompis försökt att överklocka datorn lite, och då kan det hända ett Windows NT kernel fel som säger att Winlogon.exe eller Csrss.exe inte är laddade som i sin tur ger dina två stoppfel.

Nu vet inte jag hur mycket du vill veta... eller om du tycker det är besserwisser fasoner, men någon annan kanske vill veta hur det funkar.

Hoppas att det löser sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kompis kan INGENTING om dator så överklockning har han inte gjort.

Nej, jag kan inte starta Windows i Felsäkert Läge heller.

Det ändå jag har kunnat göra är att använda en Boot CD.

I detta fall Hiren's Boot CD.

Något mer förslag innan jag formaterar om Windows:et?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa gärna SeaTools för DOS

Ladda hem en cd-image och brän en cd som du bootar datorn med. När du gjort det, kollar du hårddisken noga och kan med fördel, om det är några som helst problem, reparera den. Går inte det, kan du lågformatsformatera disken och den blir som ny igen...åtmindstone betydligt bättre. Det kan jag säga av egen erfarenhet av programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...