Gå till innehåll

Systemet på en SSD, Program och Data på en vanlig disk


Thomas Eriksson

Recommended Posts

Har precis byggt en dator och installerat Windows 7 på en SSD 80 Gb C:\ , och vill lägga övriga program och data på en vanlig disk 1Tb, D:\ och har två frågor.

1) Hur får man Biblioteken för alla användare/konton som innehåller, Mina Dokument, Min Musik osv att istället lagra på D:\ istället för C:\

2) Vid nyinstallation av program vill jag om det går få D:\ som Default istället för C:\ eftersom det är lätt att dessa hamnar fel annars, inte minst eftersom det finnns fler användare på datorn.

Behöver en idiotsäker anvisning eftersom jag redan misslyckats kapitalt en gång :-) !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendationerna för att få ut mesta möjliga av sin SSD är att behålla programkatalogen på systemdisken... det är ju trots allt verktygen du arbetar med, du vill ha fart på. ;)

Hur man flyttar användarkataloger till annan disk har jag beskrivit i den här tråden. Om beskrivningen är idiotsäker vågar jag dock inte uttala mig om, men du kan ju alltid be om fler detaljer om det verkar svårt! ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag får hålla med e-son där, verkar dumt att inte installera programmen på SSD'n (mitt Photoshop startar på 3 sekunder :)). Gigantiska spel kanske man inte vill ha där dock av utrymmesskäl men det är ju lätt att välja en annan plats just i de enstaka fallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :) tyvärr är jag lite trög :rolleyes: så jag prövar med några kontrollfrågor?

1) När jag provkopierar en mapp får jag ett antal felmedelanden om några filer som är i bruk (jag har inte öpnnat något), kan jag bara ignorera dessa? och sedan skapa de symboliska länkarna?

2) C:\Users\Ditt kontonamn\* kopieras till D:\Users\Ditt kontonamn\* (Detta gör jag för varje användare på Datorn) ?

3) När det gäller C:\Program, skapar jag då en D:Program som är tom för att sedan skapa den symboliska länken. ?

4)Efter detta hamnar alla nyinstallerade program på D:\ fysiskt men syns tillsammans med de andra på C:/ ?

Törs man ta några följdfrågor ? B)

5) Det låter som Ni tycker att alla program borde ligga på SSD disken, men med tanke på att vi är flera användare (med olika nivå av kunskap)så vet jag redan att 80 Gb inte räcker lång (en tonåring med en drös av spel). Dvs kan jag temporärt avbryta den symboliska länken när jag vill installera särskilt viktigt progranvara :P (dvs mina programvaror)för att sedan återskapa dessa när ex min son installerar sina spel eller måste jag få resten av familjen att vid nyinstallationer av programvara direkt installera dessa på D:\Program

6) Nu skall jag ge mig ut på riktigt djupt vatten och ställa en TV reklams fråga " Är ni helt 100 på att man optimerar prestanda i systemet genom att ha alla program på SSD Disken ?

Bakgrunden till idiotfrågan är att om vi tar bort SSD disken och ersätter den med en vanlig disk så att vi har två så skulle jag vilja separera operativsustemet från andra program eftersom diskarna är det som tar tid, jämfört med primärminne och CPU. För att maximera prestanda vill jag då utnyttja så många diskarmar som möjligt. (Program som är beräkningsintesiva och processortunga får man mindre effekt på, program som regelbundet läser på disk får man mer effekt på) Jag tycker mig veta att tidigare sätt att man har installerat snabbare konventionella hårddiskar för systemet av ovanstående orsak.

Dvs är det säkert att SSD disken är så mycket snabbare ( jag utgår fortfarande att det är en flaskhals jämfört med CPU med tillräckligt primärminne) för att uppväga att vi kan läsa på 2 diskar samtidigt. Jag utgår ifrån att Windows 7 utnyttjar primärminnet på ett begåvat sätt för att minmera fysiska läsningar på disk.

TACK

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en SSD disk och jag har office, Photoshop, Spotify (med cachen på ett minneskort) Ashampoo burning studio på den och portabla program på ett minneskort med koppling till e-sons funna launcher program...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag (och jag tror e-son menar detsamma) menar att du ska strunta i peka om Programkatalogen, låt den vara som den är på C:\.

Lär övriga familjemedlemmar att om de ska installera t.ex spel så ska de under installationen välja t.ex D:\Program\ eller var du nu förberett plats för sådant. Det är kanske bättre att du döper den till t.ex D:\Spel\ för att det inte ska bli förvirrande med 2 olika kataloger som heter \Program\. Om det är för krångligt för dem får de helt enkelt be dig om hjälp. Det är väl inte SÅ ofta de installerar saker.

Peka bara om användarkatalogerna enligt e-sons guide så att era "arbetsfiler" automatiskt hamnar på andra diskar. Detta mer ur utrymmes/backup syfte än prestanda. Med backup menar jag då att du inte behöver ta backup på de filerna om du skulle behöva formatera/installera om Windows då de redan ligger på en annan disk. Då behöver du bara göra själva ompekningen igen när du installerat om Windows.

Det du nämner om att sprida ut läs/skriv-aktiviteten på olika hårddiskar är korrekt. Jag har t.ex en hel hårddisk enbart dedikerad till upp/nerladdningar från Internet. Eftersom den står och tuggar i princip hela tiden skulle det slöa ner systemet avsevärt om jag körde Windows och mina program också på den hårddisken. Detta är dock inte lika relevant när det gäller SSD jämfört med traditionella hårddiskar eftersom SSD inte har någon fysisk arm som ska förflytta sig fram och tillbaka efter olika programs behov, dess söktid eller accesstid är alltså avsevärt mindre än en traditionell hårddisks. När det gäller vanliga program så brukar de ju inte heller belasta diskarna hela tiden utan det är framförallt när de startas och stängs som de läser/skriver saker, därför är prestandavinsten av att sprida ut dem inte heller så stor, det finns förstås undantag som arbetar mycket mot diskarna.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Nu vet jag inte vad det är för filer du provat med, men jag antar att det kan handla om att tjänsten "WMPNetworkSvc" (Windows Media Player Network Sharing Service) inte är riktigt nöjd med att filmkatalogen flyttas "on the fly".

Inaktivera och stoppa tjänsten tills du är klar med hela operationen.

2) Ja, flytta varje användarkatalog... inte kopiera. Slutresultatet skall i alla fall bli att du på C:\Users\ inte har några användarkataloger, utan samtliga berörda användarkataloger ligger nu på D:\Users\... då först är det dags att skapa symboliska länkar för var och en av användarkatalogerna.

3) Jag har aldrig flyttat en programkatalog på detta viset, men antar att det bör fungera på samma sätt som användarkatalogerna.

4) Har som sagt aldrig flyttat programkatalogen, men återigen... det bör fungera som med användarkatalogerna.

5) Nicklas förslag om en särskild "spelkatalog" på D:\ låter som en lysande idé... annars är det helt klart bäst att behålla programkatalogen på C:\

Du kan inte använda mklink till att tillfälligt bryta symboliska länkar utan måste i så fall fysiskt ta bort länken, och sedan återskapa den... läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla som har svarat. Känner på mig att det fort kommer bli en röra som vanligt. I vår familj installeras det massor :P , och fort skall det gå, dvs hälften kommer säkert att hamna på SSDn även om instruktionen är glasklar ! Så när jag sedan skall installera mina nyttoprogram är jag blåst ! :D

Synd att ekonomin gör att man inte kan köpa en hur stor SSD som hlst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...dvs hälften kommer säkert att hamna på SSDn även om instruktionen är glasklar ! Så när jag sedan skall installera mina nyttoprogram är jag blåst !

Ett par, tre strategiska avinstallationer, skulle jag tro löser problemet permanent...! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur flyttar jag hela mappen ex C:\användare\thomas till D:\, såg att jag inte skulle kopiera mappen ? Klipp ut och klistra in ?

Klipp ut och klistra in, kanske fungerar. Annars...

...gå till menyn "Ordna/Layout" och bocka för "Menyrad". Sen markerar du det du vill flytta/kopiera och verkställer i "Redigera"-menyn.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...