Gå till innehåll

Windows "glömmer" bort skärmupplösningen


mankan

Recommended Posts

Har fått mig ett jobbigt problem efter jag har bytt skärm från en 19" till 24".

Windows 7 kommer inte ihåg upplösningen efter omstart, utan ställer tillbaka upplösningen till 1280 x 1024 som den gamla 19" skärmen hade.

Jag har avinstallerat, ominstallerat drivrutinerna för grafikkortet, installerat drivrutiner för skärmen. Om och om igen.

Har letat i registret och på nätet, men inte lyckats hitta en lösning.

Allt ser bra ut under uppstart, och inloggningsrutan dyker upp, någon sekund senare blir skärmen svart, och sedan "tänds" den igen, men med upplösningen 1280 x 1024. Så det känns ju som att det är Windows som läser in ett galet värde någonstans, men vart?

Jag vill ju ha den rekommenderade upplösningen på 1920 x 1080, så att allt ser bra ut.

Grafikkort: ATI Radeon HD 2600 Pro, med drivrutiner från 13/12-2010

Windows: Windows 7 Pro, 32-bit, fullt uppdaterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du båda skärmarna inkopplade? Kolla så att det inte är inställt på Klon-läge i grafikdrivrutinen och/eller koppla ur 19" skärmen. Kör man klon-läge med skärmar som har olika max-upplösningar kan det nämligen hända saker som att att båda skärmarna ställer sig på den högsta gemensamma upplösningen.

Se för övrigt till att skärmen är kopplad med DVI eller HDMI kabel (tror alla 24" stödjer åtminstone något av dem) och inte VGA. Din gamla 19" kanske bara hade VGA. VGA är en analog signal och ger oftast betydligt sämre bildkvalitet än de andra som är digitala.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för alla svar.

Jag kör denna skärm med DVI, den gamla skärmen är urkopplad. Den gamla skärmen finns inte med i Enhetshanterare (inte ens som dold).

Och senaste drivrutinerna för både grafikkortet och skärmen är installerade.,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...