Gå till innehåll

Problem att installera Windows 7 från XP


Lindan1

Recommended Posts

Har nyligen installerat Windows 7 från min dator med Vista och det gick fin fint och jag är supernöjd. Nu skulle vi göra samma sak på en polares datorn, fast han kör nu med XP, men det går bara inte....varken med 32 bit- eller 64 bits versionen. Ofta hänger sig installationen tidigt och i bästa fall kommer vi till "expanding windows files 0%" sen händer inget mer....även om vi väntar över natten....

Känns som vi har provat det mesta. Bla lagt över skivan till en isofil och med hjälp av microsofts program lagt över det på ett USB-minne för att boota därifrån, men det går inte. Då kommer vi inte ens så långt att installationen börjar utan det går inte att bootafrån flashdisken...den verkar dock hitta den för man kan se namnet på den, men mycket längre kommer man inte...

Kör man i recovery-cd:n för XP så fungerar den och datorn går att använda....

Någon som har haft liknande problem, eller har något bra förslag på vad man kan testa för att få det att fungera? (kört ren installation både med att formatera hårdisken innan installation och utan)

Help!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God eftermiddag!

Har Ni kontrollerat att datorn klarar av att köra Windows 7?

Här en länk, för att kontrollera detta:

http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?displaylang=sv&FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå vi har kört upgrade advisor och det ska fungera bra med både Windows 7 32 och 64 bit...

Hur mycket minne finns i datorn?

Kan tänkas om det är för många Gb, så startar inte installationen, det har jag råkat ut för. Tog bort ett minne och då gick installationen igång! Bara ett tips.

"Eller så har inte BIOS uppgraderats, för att hantera data på rätt sätt!"

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyligen installerat Windows 7 från min dator med Vista och det gick fin fint och jag är supernöjd. Nu skulle vi göra samma sak på en polares datorn, fast han kör nu med XP, men det går bara inte....varken med 32 bit- eller 64 bits versionen. Ofta hänger sig installationen tidigt och i bästa fall kommer vi till "expanding windows files 0%" sen händer inget mer....även om vi väntar över natten....

Känns som vi har provat det mesta. Bla lagt över skivan till en isofil och med hjälp av microsofts program lagt över det på ett USB-minne för att boota därifrån, men det går inte. Då kommer vi inte ens så långt att installationen börjar utan det går inte att bootafrån flashdisken...den verkar dock hitta den för man kan se namnet på den, men mycket längre kommer man inte...

Kör man i recovery-cd:n för XP så fungerar den och datorn går att använda....

Någon som har haft liknande problem, eller har något bra förslag på vad man kan testa för att få det att fungera? (kört ren installation både med att formatera hårdisken innan installation och utan)

Help!

Att installera Windows 7 till en dator med före deta XP är mycket krångligare. Har något med att man måste köra diskpart bl a:

http://www.tipsomvis...-windows-7.html

Andreas har skrivit en utmärkt guide om detta.

Observera att om du har planer på att uppgradera från Windows 7måste du starta installationen inifrån Windows. Du kan alltså inte starta upp datorn på skivan om du ska uppgradera. En stor fördel med att installera Windows 7 från Windows 7, även om du gör en ren installation, är att uppdateringar för installationsprogrammet och nödvändiga drivrutiner kan då laddas ner automatiskt. Detta kan göra att du slipper exempelvis ladda in drivrutiner manuellt för SATA/RAID-kontroller under installationen

Det är där jag tror att skon klämmer, du måste starta installationen inifrån Windows XP och inte starta från DVD:n!

Följ den och du skall se att du kommer att lyckas.

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera Windows 7 till en dator med före deta XP är mycket krångligare. Har något med att man måste köra diskpart bl a:

http://www.tipsomvis...-windows-7.html

Andreas har skrivit en utmärkt guide om detta.

Det är där jag tror att skon klämmer, du måste starta installationen inifrån Windows XP och inte starta från DVD:n!

Följ den och du skall se att du kommer att lyckas.

Okej! Att tidigare haft XP på sin dator, är inget problem att kunna installera Win7. Det gäller att formatera HDD´n så att den är ren från allt. Visst har Stenis gjort en bra dokumentation, men man behöver dock inte partitionera för att kunna installera. Det enda man gör helt enkelt, är att se till att HDD är helt tom, "får ej innehålla något, helren HDD", finns ett program att hämta, som heter hard disk low level format från hddguru. Sedan skall det utan problem gå att installera vilket OP-System som helst! Hjälper inte detta program, så är det något annat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har formaterat hdd, men inte med hjälp av extern program. Använde den formateringen som finns när du startar installationen, men det kanske är stor skillnad på att göra så (?) Men det är en sak som vi får lov att testa...Att köra installationen innefrån Windows har vi inte testat då vi trodde att vi endast kunde köra den från skivan eftersom det inte går att uppdatera (missförstånd)

Får prova detta och hålla tummarna =)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart det går att installera Win7 från DVDn på en dator med XP, allat annat är nys!

Starta installationen men se till att ta bort alla partitioner på disken men skapa inga nya. Låt installationen skapa dom automatiskt istället. Det har jag gjort ett antal ggr och aldrig falerat,

/G

Edit: stavfel

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...