Gå till innehåll

skriva ut namn-filer av en mapp i utforskaren ?


erik.l

Recommended Posts

Hej!

Går det att skriva ut namn-filer av en mapp i utforskaren ?

Exempel : Listan av alla artist/låt - namn i en musikmapp . / Listan av dokumentnamn i en dokumentmapp / (Eller varför inte listan av alla namnfiler i windowsmappen)

( Såvitt jag vet har det aldrig funnits i någon av tidigare windows ) .

Det är irriterande att för hand anteckna alla namn-filer i en mapp på ett papper . Eller göra en eller flera printscrean och skriva ut i paint .

Hoppas att jag har förklarat rätt - är amatör .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den funktion som (alltid?) funnitis i Windows är att gå via kommandotolken (start -> kör -> "cmd" (utan "")

och sen gå till den mappen du vill t.ex c:\Windows

Kommandon:

cd .. - backar dig 1 katalog bakåt

cd mappnamn - ställer dig i mappen du angivit

så för att t.ex komma till Windows mappen så startar du cmd,

skriv, cd .. tryck enter, sen cd .. enter igen

sen skriver du cd Windows

om du då har "c:\Windows>"

Så kan du skriva "dir *.* > x:\textfil.txt

Så kommer den lista alla filer (vilket *.* anger, i mappen du står till filen du anger x:\textfil.txt (självklart måste du ange en annan enhet där du har skrivrättigheter normalt fungerar inte c:\ om du inte kör promten som administratör.

Fast för att göra en "snygg" och anändbar lista, så behöver du nog något program från 3dje part.

Detta kanske kan vara något: http://www.karenware.com/powertools/ptdirprn.asp

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa den jag bifogat... ett program att göra listorna och ett program att läsa dem. Har använt denna modell till mina hemgjorda musik-cd i många år. Går även att skriva *.txt-filerna. Lite Windows 98 över det grafiska snittet, men vad gör det?

File List Maker

post-738-0-98438400-1293781780_thumb.png

Viewer

post-738-0-37568200-1293781840_thumb.png

Cd Listor.zip

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller skapa eget..

fixa en PrintFileList.bat fil med innehåll..

@echo off
dir %1 /b /-p /o:gen > "%temp%\Listing"
start /w notepad /p "%temp%\Listing"
del "%temp%\Listing"
exit

I windows 7 måste du redigera registret lite..

Jag har redan gjort det.. så du ska slippa :)

Spara PrintFileList.bat i rooten, dvs C:\

Dubbelklicka registerfilen och bekräfta.

När du sedan högerklickar på din katalog, trycker du på "Print Directory" och du får en utskrift på innehållet.

Om du vill ha svenska istället för Print Directory, får du redigera registerfilen som du vill.

Print Directory.reg

PrintFileList.bat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.infonautics.ch/directorylistprint/

kan inte vara utan denna i vissa fall

Prova mitt förslag, om du gillar Directory List & Print! Lika snygga listor men på 2 sekunder. Jag provade på musikmappen här (Total 1628 folder(s); 35336 file(s))... 2 sekunder för JR Directory Printer, som sagt. Directory List & Print orkade jag faktiskt inte ens vänta ut... stängde av efter x minuter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova mitt förslag, om du gillar Directory List & Print! Lika snygga listor men på 2 sekunder. Jag provade på musikmappen här (Total 1628 folder(s); 35336 file(s))... 2 sekunder för JR Directory Printer, som sagt. Directory List & Print orkade jag faktiskt inte ens vänta ut... stängde av efter x minuter. ;)

Nu förstår jag inte hur du lyckas för här kommer listorna fram direkt, välj mapp sedan kommer ju listerna i outputfältet.... SPelar ju inte någon roll om det är 100.000 mappar går lika fort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte hur du lyckas för här kommer listorna fram direkt, välj mapp sedan kommer ju listerna i outputfältet.... SPelar ju inte någon roll om det är 100.000 mappar går lika fort

Det gör det inte här... har provat flera ggr nu! Här listas filerna något snabbare än en gammal matris-skrivare. <_<

Första popup efter några sekunder och 2000 filer, andra popup efter ytterligare kanske 10-15 sekunder och 5000 filer, sen ytterligare en popup efter 10000 filer och kanske en halvminut (se bild)... sen rullar det sakta på till slutet.

Det händer alltså när jag kör en mapp med undermappar och rubbet. Dvs när jag bockar i "Loop subdirectories!".

post-1936-0-54625200-1293875448_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren .

Det verkar som att man måste trixa en del för att kunna skriva ut listan av alla namn - filer som finns i en mapp i utforskaren .

( Är min formulering av detta rätt ? ) Är man en ovan användare som jag , tar det nog lite tid , innan jag lyckats prova alla tips .

Jag har letat i hjälpfilen efter detta , men utan resultat .

Varför finns det inte en enkel skrivarsymbol i menyraden , för detta ? !

Kanske skulle man först kunna markera det man vill skriva ut ,om listan är ovanligt lång ?.

Det måste ju vara till stor hjälp för många , om detta kunde göras som standard .

Om det finns en kunnig person som vet hur man förmedlar tips till Windows , föreslår jag detta .

Tack på förhand .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...