tokar86a Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Hej Jag kör med Panda idag. Men Hp rekommenderar att man kör med Norton. Kan det vara ett klokt vall att byta då eller vad kan vara bäst att köra med? Quote
OlleBull Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Ovanligt att en datortillverkare rekommenderar vilket Antivirusprogram som köparen skall använda. Dom flesta föredrar ju dom här större som du nämner Norton, Panda eller F-Secure som ingår i något säkerhetspaket Telia erbjuder i vad dom kallar Säker Surf. Det finns enligt mig mindre krävande program för datorn än dessa giganter. avast har ett enkelt användarvänligt gratisalternativ och vill man betala kan NOD32 vara ett bra val. NOD32 använder jag själv på flera datorer och har så gjort under många år nu, ända sedan programmet kom på marknaden. NOD32 är billigt och mycket användarvänligt, samt tar lite resurser från datorn. Skulle jag välja gratis, blir det avast och vill jag betala ca 600 för en tvåårsrslicens, blir det NOD32 jag väljer. Quote
Cecilia Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Hej Jag kör med Panda idag. Men Hp rekommenderar att man kör med Norton. Kan det vara ett klokt vall att byta då eller vad kan vara bäst att köra med? Bäst i vilket avseende? Att HP har någon sorts avtal med Norton betyder i alla fall inte att datorn skulle fungera bättre med Norton än med Panda. Båda programmen får bra testresultat i detekteringstester, men Panda verkar falsklarma en hel del. Quote
Nicklas Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Välj något av de etablerade gratisalternativen. Själv tycker jag Comodo Internet Security funkar utmärkt och jag gillar "mentaliteten" inom Comodo. Quote
tokar86a Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 Bäst i vilket avseende? Att HP har någon sorts avtal med Norton betyder i alla fall inte att datorn skulle fungera bättre med Norton än med Panda. Båda programmen får bra testresultat i detekteringstester, men Panda verkar falsklarma en hel del. Vad syftar du på då? För det här låter inte bra. Quote
Cecilia Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Vad syftar du på då? För det här låter inte bra. Menar du påståendet om falsklarm? Enligt de två senaste testerna på http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/detection-test har Panda rapporterat ett antal helt normala program som infekterade. Men om du inte har märkt av det så gör det ju inte så mycket. Men vad är "bäst" för dig? Bra detektering, använder lite minne, använder CPUn endast lite hela tiden, att skanna igenom hela datorn går snabbt eller det går att göra annat samtidigt, bra brandvägg, bra skydd vid surfning, du tycker att det är lätt att förstå programmet eller vad? Quote
tokar86a Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 Ja den ska detektera bra. Minne är det inga problem jag har 8 GB, liten normal användning på CPU, Ja att det går lagom snabbt plus att man kan göra annat samtidigt. Bra brandvägg och även bra skydd vid surfning eftersom jag surfar mycket. Jag gillar program som är avancerade med rätt mycket inställningsmöjligheter. Quote
Cecilia Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Norton är ju i huvudsak tänkt för dem som inte vill hålla på med inställningar utan bara installera och sedan inte bry sig så mycket om programmet. Thirteen har samlat ihop olika testresultat i tråden http://eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/ Quote
tokar86a Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 Som sagt jag vill ha något program med mycket funktion. Har även funderat om det här med online backup kan vara något ting bra. Quote
OlleBull Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Precis som när frugan och jag går i affärer. Jag hittar direkt det jag ska ha, hon letar alltid efter det som inte finns. Quote
JoWa Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Men Hp rekommenderar att man kör med Norton. HP rekommenderar den leverantör som bjuder högst, och Symantec(s marknadsföringsbudget) är överlägset störst Quote
tokar86a Posted December 31, 2010 Author Posted December 31, 2010 Ja typ deras program är typ bara kompatibelt med norton. Quote
Cynthia Posted December 31, 2010 Posted December 31, 2010 Välj något av de etablerade gratisalternativen. Själv tycker jag Comodo Internet Security funkar utmärkt och jag gillar "mentaliteten" inom Comodo. Körde själv det innan men det har problem med vissa program. (Vägrar att starta dylikt program). http://forum.doom9.org/showthread.php?t=158072 Quote
JoWa Posted January 1, 2011 Posted January 1, 2011 http://forum.doom9.org/showthread.php?t=158072 Var enkelt löst med ett undantag i buffertöverskridningsskyddet. Detsamma gäller f.ö. Daemon Tools. Kanske något för dessa programs respektive utvecklare att fixa Quote
Recommended Posts