göte Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 (edited) Hej alla och Gott Slut I en Vistadator från HP inköpt i maj 2008 har följande delikata problem dykt upp. Kunden har först nu hört av sig och klagat på att det är ett oäkta Vista Home Premium i datorn. Skärmen är svart och texten om oäkta programvara finns i nedre högra hörnet. I övrigt fungerar datorn helt OK. När jag kollar och startar om datorn så kommer det upp en ruta som talar om att det är oäkta och att man skall kontakta HP:s support eller köpa ett äkta. Eftersom datorn är en HP-dator inköpt via Dustin med äkta programvara så kontaktar jag supporten på HP och får då följande lite lustiga svar. "Det fanns en bugg i den första versionen av Service Pack 2 för Vista som gör att detta fenomen uppstår. Enda sättet att rätta till det är att ominstallera Vista" Hur kul är detta - omistallera p.g.a. klantigheter från Microsoft MVH Göte Edited January 14, 2011 by göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunshine Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 God eftermiddag! Kan rekommendera att, ringa Microsoft & uppdatera... Det som behövs är att, på datorn finns ett klistermärke med en massa siffror/bokstäver. Ring & aktivera på nytt, då skall det fungera. GOTT NYTT ÅR! Med varma hälningar// Sunshine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Detta kan även uppstå om vissa delar i datorn bytits ut mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted December 31, 2010 Share Posted December 31, 2010 Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden... Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted December 31, 2010 Author Share Posted December 31, 2010 Detta kan även uppstå om vissa delar i datorn bytits ut mm. Vet att det är så men datorn är fortfarande i original MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted December 31, 2010 Author Share Posted December 31, 2010 Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden... Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då? OK, skall kolla detta när jag får hem maskinen efter helgerna. Måste säga att min första reaktion på svaret från HP- var samma som din "installera om så löser det sig nog"-metoden... men har annars bra erfarenhet av HP-supporten så man blir ju lite konfunderad?????????? MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted January 12, 2011 Author Share Posted January 12, 2011 Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden... Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då? Har nu fått hem datorn och varit i kontakt med Microsoft Support som trodde att den HP-licens som Vista var installerad med i original på något sätt upphört att gälla. En omaktivering med den OEM-licens som fans på datorns skylt löste problemet utan ominstallation Tackar för tipsen MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.