Jump to content

Oäkta Vista [LÖST]


göte
 Share

Recommended Posts

Hej alla och Gott Slut

I en Vistadator från HP inköpt i maj 2008 har följande delikata problem dykt upp.

Kunden har först nu hört av sig och klagat på att det är ett oäkta Vista Home Premium i datorn.

Skärmen är svart och texten om oäkta programvara finns i nedre högra hörnet. I övrigt fungerar datorn helt OK.

När jag kollar och startar om datorn så kommer det upp en ruta som talar om att det är oäkta och att man skall kontakta HP:s support eller köpa ett äkta.

Eftersom datorn är en HP-dator inköpt via Dustin med äkta programvara så kontaktar jag supporten på HP och får då följande lite lustiga svar.

"Det fanns en bugg i den första versionen av Service Pack 2 för Vista som gör att detta fenomen uppstår.

Enda sättet att rätta till det är att ominstallera Vista"

Hur kul är detta - omistallera p.g.a. klantigheter från Microsoft

MVH

Göte

Edited by göte
Link to comment
Share on other sites

God eftermiddag!

Kan rekommendera att, ringa Microsoft & uppdatera... Det som behövs är att, på datorn finns ett klistermärke med en massa siffror/bokstäver. Ring & aktivera på nytt, då skall det fungera. GOTT NYTT ÅR!

Med varma hälningar// Sunshine.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden...

Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden...

Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då?

OK, skall kolla detta när jag får hem maskinen efter helgerna.

Måste säga att min första reaktion på svaret från HP- var samma som din "installera om så löser det sig nog"-metoden...

men har annars bra erfarenhet av HP-supporten så man blir ju lite konfunderad??????????

MVH

Göte

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har aldrig hört talas eller sett detta själv. Det är snarare något HP-specifikt och inte Microsofts klantighet, om det nu är så som de säger. SP2 testades mycket noggrant under lång tid och att det skulle finnas den här typen av problem i SP2 RTM är knappast sannolikt. Troligtvis vill de inte försöka lösa problemet utan kör med "installera om så löser det sig nog"-metoden...

Gör så här, gå in i Kontrollpanelen > System och klicka på Aktivera-länken längst ner. Vad händer då?

Har nu fått hem datorn och varit i kontakt med Microsoft Support som trodde att den HP-licens som Vista var installerad med i original på något sätt upphört att gälla. En omaktivering med den OEM-licens som fans på datorns skylt löste problemet utan ominstallation

Tackar för tipsen

MVH

Göte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...