Gå till innehåll

Problem att installera drivrutin till grafikkort


Recommended Posts

Hej!

Har skaffat ett nytt grafikkort till frugans stationära dator. Jag får inte in senaste officiella drivisen från Nvidia. På något sätt (vet i ärlighetens namn inte hur) fått in en gammal drivis med versionnummer 185.93.

I Enhetshanteraren visas det vid Bildskärmskort "NVIDIA GeForce 9500GT (Microsoft Corporation - WDDM v1.1)".

När jag installerat den senaste som är 260.99, står det samma sak men (Microsoft Corporation - WDDM v1.1) fattas och på ikonen för bildskärmskortet finns en gul triangel med utropstecken och drivisen är inte aktiv fast den finns installerad.

Operativsystemet är Windows 7 Ultimate x64 och kortet det är fråga om är detta.

LionKing

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du gått in på denna länk?

http://driverscollection.com/?H=GeForce%209500%20GT&By=NVidia&SS=Windows%207%2064-bit

Provat att avinstallera den gamla drivrutinen, starta om datorn och sedan installera drivarna på nytt! Kan vara så att det ligger gamla och stör de nya drivrutinerna.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sunshine!

Jag har laddat ner från Nvidia, det ska ju vara exakt samma drivis på båda, eller hur?

Jag har också testat att avinstallera allt av Nvidia. Genast då jag startar om datorn lägger W7 sin egen drivis till 9500GT. Har testat att installera 260.99 på W7's drivis och testat att installera den på 185.93 (=den som funkar) men inget funkar.

Kan också nämna att då ingen drivis finns (förutom W7's som lägger sig där automatiskt) och jag ska installera någon annan, inklusive den som följde med skivan, så kommer ett meddelande att installationsprogrammet inte hittar passande hårdvara. Har testat både x86 och x64 versionerna.

Vad exakt gör WDDM? Har inte helt klart för mig vad det är trots att jag googlat och läst lite om det.

DirectX då? Vad har det för betydelse, om någon, här? Den kommer väl med Windows? På burken finns i alla fall DierctX11.

Nu kan ju någon undra varför jag vill uppdatera den om det funkar med 185.93. Något småstrul är det där för någon gång ibland kommer det blåskärm, och det beror på just grafikdrivisen.

Så därför skulle jag vilja testa med nyare. 185.93 är ändå från sommaren -09.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en länk om WDDM. http://alltomxp.se/artiklar/91-windows-7/1012783-detta-innebaer-wddm-11-foer-grafiken-i-windows-7.html

Windows 7 har DirectX 11, så den behöver man ej bry sig om. Men varför drivrutinerna strular, det kan jag inte förstå. Har man äldre, så skall väl nyare installeras? Någon, som haft samma problem får ta itu med detta. Jag har dock inget bra svar för tillfället!

Good Luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den länken Sunshine och tack för att du tog dig tid! :)

Det verkar konstigt tycker jag. Har aldrig varit problem med en så enkel sak som drivis till grafikkort.

Men nu är det något. :(

Varsågod! Tid har jag gott om för tillfället. Vad gör man inte för en i nöd? U R Welcome!

PS: Läste på ett ställe, att DU kanske måste köra programmet som Administratör, för att kunna installera?! DS: Prova, skadar inte...........

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

PS: Läste på ett ställe, att DU kanske måste köra programmet som Administratör, för att kunna installera?! DS: Prova, skadar inte...........

Bra tips, men även det är testat. ;)

Det brukar jag förresten göra med de flesta program jag installerar. Just in case.

Tar inte så många sekunder, så det går nästan per automatik redan. B)

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...