Gå till innehåll

Överhettning


Recommended Posts

Hej.

Jag har ett problem med min flickväns laptop.

När man har använt den ett tag så blir den troligen överhettad (Man kan känna det med bara handen).

Vad som sen händer då är att datorn bara stängs av tvärt.

Har du/ni nåt tips vad man kan göra åt det.

Datorn är en: Fujitsu Siemens Amilo Li 2732

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du den på ett plant underlag? Om nej så kan det vara en dålig idé att ha laptopen exempelvis i sängen då luftutflödet kan hindras så att datorn bli onödigt varm. Det kan också vara damm i fläkten eller att fläkten inte går igång i tid. Det sistnämnda kan möjligtvis korrigeras med en BIOS-uppgradering, vilket torde vara http://support.ts.fujitsu.com/com/support/linkapplication.html?LNG=EN&ProductID=25387 i ditt fall (dubbelkolla detta så att det stämmer med din modell).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God fortsättning Hamilton & allihopa!

Håller med i råden som redan tagits upp, kylningen är av naturliga omständigheter hos bärbara datorer en ofta återkommande fråga.

Men det finns också vissa svagheter som kan ge sej till känna.

Bl.a var jag själv ute för just detta fenomen på min egen FS Amilo Li 1718.

I de fallet handlade det om att antivirus-programvaran inte fungerade fullt ut tillsammans med tjänsten Terminal Services som orsakade att processorns aktivitet belastades helt överdrivet kring max eller där omkring.

Minns jag fick rådet av JoWa här på forumet att kontrollera processerna med verktyget ProcessExplorer fr Sysinternals http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653 Prova gärna detta och titta efter vad som drar mest i procent under raden "CPU"

Vad gäller min egen Amilos processor så har den visat sej vara ganska lättpåverkad & svajar enkelt upp av ganska lite, ingen direkt stabil hårdvara på dessa bärbara:(

Hoppas de löser sej :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...