Gå till innehåll

Därför fyller tillverkarna din dator med skräp


Recommended Posts

Tidningen PC för Alla har gjort en undersökning om vad läsarna tycker om de program som kommer förinstallerade på märkesdatorer och sedan bett datortillverkarna svara på en del frågor. Det är rent ut sagt skrämmande vilken bubbla de verkar leva i, såvida inte deras svar är ren lögn vill säga. Framförallt Sony/Vaios representant förbluffar mig.

"Ola Gustafsson, nordisk marknadschef för Vaio på Sony, hävdar bestämt att extraprogrammen inte läggs på för att dra in pengar till datortillverkaren utan för att öka kundnyttan. Han säger sig vara förvånad över undersökningens resultat.

– För oss är programmen fortfarande så pass viktiga, det är ju där det börjar hända något. Operativsystemet är ju bara basen. Vet de som svarat på undersökningen vad ett operativsystem är? Ett operativsystem kan ju inte göra något, säger Ola Gustafsson.

Sonys datorer skulle till och med vara billigare att köpa om företaget inte lade på några extraprogram, enligt Ola Gustafsson.

– Vi har en kostnad för att lägga på programmen på datorn. De skulle kosta kunden massor att köpa, även om det kanske är enklare programversioner som ligger på från början."

Häpnadsväckande hur han idiotförklarar kunderna. Vet han själv om att det finns gratisalternativ som är mycket bättre än skiten "han" skickar med?

Ja läs själv hela artikeln på http://www.idg.se/2.1085/1.349939/darfor-fyller-tillverkarna-din-dator-med-skrap.

3700738246.jpg

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som tar upp problemet! Förhoppningsvis kanske det kan sätta lite press på tillverkarana. Själv har man skrikit för döva öron i flera år.

Fast det är klart... i den branchen liksom dom flesta andra, är det väl amerikansk rövarekonomi som gäller. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

bra inlägg Nicklas!

I detta fall är jag alltså en "idiot" som installerar rena OS på mina datorer!

Var med och besvarade den enkäten, så då är man en 70%are!

Kommer aldrig att köpa en Sonydator oavsett!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mest intressanta slutsatsen är kanske ändå att fråga/diagram 4 (om man är beredd att betala extra för att slippa bloatware) tydligen är helt onödig, eftersom Sony/Vaio hävdar att det kostar tillverkarna extra att lägga in programmen och datorerna skulle vara billigare till slutkund utan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eftersom Sony/Vaio hävdar att det kostar tillverkarna extra att lägga in programmen och datorerna skulle vara billigare till slutkund utan dem.

Man kan ju undra vem det är han idiotförklarar... artikelförfattaren, läsarna eller sig själv? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vet de som svarat på undersökningen vad ett operativsystem är?"... säger Ola Gustafsson, nordisk marknadschef för Vaio på Sony.

:o

Både korkat och förmätet uttalande från en marknadschef. Då förstår i varje fall jag vilket synsätt han har på kunderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vet de som svarat på undersökningen vad ett operativsystem är?"... säger Ola Gustafsson, nordisk marknadschef för Vaio på Sony.

:o

Både korkat och förmätet uttalande från en marknadschef. Då förstår i varje fall jag vilket synsätt han har på kunderna.

Måste försvara Ola Gustafsson där!

Skrämmande svaret är att han har rätt; faktiskt många inte vet vad ett operativsystem är...

Folk köper datorer bara för att det är kul och en innepryl...Och en Vaio!...

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk köper datorer bara för att det är kul och en innepryl...Och en Vaio!...

Nej, folk köper dator för att det i princip inte går att leva normalt utan, i dagens samhälle. Datorn är numera en nödvändig och naturlig del av vardagen, och "Svensson" borde inte behöva vara "datorkunnig" för att få skräpet dom säljer att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja usch för alla dessa extra program. Ofta är det dessutom en massa pröva på versioner som slutar fungera efter 30 dagar och allt för ofta finns Norton installerat. Det första jag gör med en ny dator är att formatera den och göra en ren installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns massor med människor som är som min syster och hennes man. De tycker det är jättebra att det kommer med ett enkelt brännarprogram, något program för att visa DVD filmer resp. hantera bilder så att de slipper leta efter sådant på internet och kanske hitta skräp eller hålla på och fråga mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt det där blir vi ju påtvingade redan med Windows. ;)

Nä men absolut finns det många sådana och jag är inte alls emot att det skickas med oinstallerade program. Tillsammans med en pedagogisk meny blir det lätt att installera det man vill ha, om man vill ha något. Lättare än att försöka få bort allt utan att det lämnar några spår alls om man inte vill ha det.

I framtiden när/om allt mer hamnar i molnet blir detta kanske ett mindre bekymmer, tills dess får man nog leva med att blåsa den datorn det första man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I framtiden när/om allt mer hamnar i molnet blir detta kanske ett mindre bekymmer, tills dess får man nog leva med att blåsa den datorn det första man gör.

Molnet, är det välsignelsen, undrar vad det kommer att kosta då, när vi inte har egen access på programmen från en egen hårddisk?

Föredrar nog att ha de program jag väljer, på min dator.

Är vi mån tro på väg tillbaka till "Terminalvärlden"!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..ska på Expert på fredag och inhandla en bärbar, blir kul att höra säljarens argument om den och den datorn, vet redan vilken ja ska ha så...bara för en kul grej.. :lol: får se va dom vill pracka på en "novis" kille inom data ( är data/nätverkstekniker till yrket men ska spela dum)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det finns massor med människor som är som min syster och hennes man. De tycker det är jättebra att det kommer med ett enkelt brännarprogram, något program för att visa DVD filmer resp. hantera bilder så att de slipper leta efter sådant på internet och kanske hitta skräp eller hålla på och fråga mig.

Okej?

Grejen är den att dessa "enkla program" som din syster gillar, är enbart korkade, svårnavigerade och allmänt tröga.

Så dessa tre program du talar om hanterar windows egna program bättre.

Sedan borde ju datortillverkarna tänka på sitt varumärke, dom sänker ju ändå sina egna burk/produkt med sirap.

Som Volvo skulle sälja sin bil med 250kg sandsäck i skuffen. Jaja, mycket man inte begriper..

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer jag inte ihåg vad det var för brännarprogram mm som kom med deras HP-dator i våras, men inte var det enklare Roxio-program som kom med min förra dator mer svårnavigerat eller trögare än det gratis brännarprogram jag har i den här datorn. Vad för brännarfunktioner som ingår i Windows 7 vet jag inte, men i min Vista kan man då inte kopiera skivor eller bränna ISO-filer mm utan extra program. Båda funktionerna ingick i det enklare Roxio-programmet.

Deras dator var mycket snabb när jag såg till att det installerades säkerhetsprogram i den när den var ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst allt, men de som vore soft skulle vara om man fick välja exakt vad man vill ska ingå i Windows installationen.

Det får man! Problemet är att datortillverkaren gör det åt dig, och därmed tar ifrån dig ditt fria val. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan man inte köpa en bärbar utan windows operativsystem.

Det går att hitta bärbara med andra operativsystem, men i princip är det så att Microsoft betalar datortillverkare för varje dator som säljs med Windows förinstallerat... exakt samma förfarande som med alla extraprogram dom installerar alltså.

Rena datorer utan operativsystem har däremot blivit mer eller mindre omöjligt att hitta... i alla fall för privatpersoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att hitta bärbara med andra operativsystem, men i princip är det så att Microsoft betalar datortillverkare för varje dator som säljs med Windows förinstallerat...

exakt samma förfarande som med alla extraprogram dom installerar alltså.

Inte exakt samma, utan tvärtom.

Datortillverkaren köper subventionerade OS för att kunna erbjuda en komplett dator,

i andra änden säljer dom annonsplats, därav kan de uppnå en breakeven eller tom vinst?!

Lite fyndigt kan man säga en win-win situation, eller mer korrekt lose-win-win-windows :D

Sedan skall man nog inte glömma att det bara är en liten klick av jordens alla köpare som stör sig på detta,

jag tror det är en fördel om försäljaren kan hävda att: "datorn är fullspäckad med jättefina extraprogram"

Summerat, de kommer aldrig sluta grisa ner sina egna produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...