Gå till innehåll

bygga dator


Recommended Posts

Hejsan

Jag ska bygga min egen dator, har aldrig gjort det förut och undrar nu om det finns någon nackdel med att sätta processor och fläkt på moderkortet innan det sätts i datorn. Finns det risk att moderkortet bryts sönder vid hantering pga tung kylfläns?

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ytterliggare en fundering. Finns det någon moderkorts tillverkare som har riktigt bra manualer,

kanske t.o.m på svenska?

Det skulle underlätta vid BIOS-inställningarna, som jag är orolig inför.

Jag har hört att MSI ska ha bra manualer, men det kanske finns andra som är ännu bättre.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att samtliga moderkortstillverkare har ganska bra manualer, men själv tycker jag Gigabyte är överlägsna på det mesta. Både vad gäller tydliga och begripliga manualer/dokumentation och kvalliteten på hårdvaran. Om du kan få svenska manualer är dock tveksamt... du rör dig just nu i en engelskspråkig värld. ;)

Edit:

Gå till moderkortens hemsida så hittar du i dom allra flesta fall nedladdningsbar manual i pdf-format. Kan ju vara ett sätt att själv jämföra.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med e-son, är nöjd med Gigabyte båda vad gäller manualer och hårdvaran. Har dock inte erfarenhet nog att avgöra ifall manualerna är bättre eller sämre än någon annan. Det är väl bara typ just moderkortsmanualer jag brytt mig om att kolla lite djupare i och moderkort har jag inte bytat så ofta. :)

Men oftast är det inte så mycket du ska pilla med i BIOS och det du ska röra brukar vara ganska enkelt att förstå, så du behöver nog inte vara så orolig för det. Såvida du inte har för avsikt att överklocka och trixa förstås, men då är kanske inte tillverkarens manual till så mycket hjälp ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

får instämma om Gigabyte, har nu byggt två datorer med deras moderkort, GA-880GA-UD3H, nöjd med manualen och även CD med drivisar!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt datorer med Asus moderkort och dom fungerar väldigt bra, jag rekommenderar Asus och gigabyte kort eftersom dom är kända och bra, men jag har inte haft ett Gigabyte moderkort.

Inga problem för mig med Asus manualer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nöjd med manualen och även CD med drivisar!

Jo det funkar, men bättre är att skippa den medskickade CD:n och istället ladda ner färska(re) drivrutiner från hemsidan... i den mån dom behövs. Windows 7 fixar ju dom flesta drivrutiner själv.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 fixar ju dom flesta drivrutiner själv.

Nog fixade Win 7 det åt mig! HD upplösningen försvann! Tur att CDn var med i detta fall!

Men så klart, olika i varje enskilt fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger bara på ASUS kort både när det gäller moderkort och grafik, har gjort så de senaste 10 åren och är helnöjd, håller mig dessutom till Intel proppar utom till en HTPC där moderkortet bara fanns för AMD. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...