Skull Kid Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 Jag sitter här med en Acer Aspire 8942G med Windows 7 Ultimate 64-bit på. Jag såg på originalkartongen att (C:) skulle ha 640 GB totalt utrymme, nu är det bara 596 GB totalt. Vad kan ha orsakat detta? Det finns, ser jag i Diskhanteraren, 101 MB ej allokerat utrymme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 Under installationen av Windows 7 så skapas en dold partition på 100mb. Den här partitionen innehåller systemfiler och startfiler kan de användas vid behov för att återställa operativsystemet när Windows inte kan starta. Det har visst också med BitLocker att göra. Alltså helt normalt! Likaså är alltid en hårddisk aningen mindre än vad den utges för att vara. Exakt varför kan jag inte svara på... det har med filsystem osv att göra. En hårddisk på 320gb är ca 300gb monterad i Windows 7. Även detta är helt normalt! // Manneman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted January 10, 2011 Author Share Posted January 10, 2011 Under installationen av Windows 7 så skapas en dold partition på 100mb. Den här partitionen innehåller systemfiler och startfiler kan de användas vid behov för att återställa operativsystemet när Windows inte kan starta. Det har visst också med BitLocker att göra. Alltså helt normalt! Likaså är alltid en hårddisk aningen mindre än vad den utges för att vara. Exakt varför kan jag inte svara på... det har med filsystem osv att göra. En hårddisk på 320gb är ca 300gb monterad i Windows 7. Även detta är helt normalt! // Manneman Ok. Tack så hemskt mycket för svaret nu vet jag i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted January 10, 2011 Share Posted January 10, 2011 Tillverkarna av hårddiskar räknar med att det går 1000 bytes på en KB, 1000 KB på en MB och 1000 MB på en GB Windows använder sig av faktor 1024, dvs 640GB enl tillverkarna blir 640*1000^3/1024^3 = 596GB /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts