Jump to content

Dell Inspiron Zino HD 410 med Windows 7 och Telia Smart fungerar inte

hagser

Recommended Posts

Jag packade i helgen upp en helt ny Dell Inspiron Zino HD 410 (med Windows 7 Home Premium) med ett inbyggt trådlöst nätverkskort (Dell Wireless 1520 Mini Card 802.11g/n).

Sedan tidigare har jag en bärbar Fujitsu Siemens Amilo (med Windows Vista) och Telia Smart, vilket har fungerat utmärkt från första stund. Jag får upp bra hastighet mot Internet.

Jag kopplade in min Inspiron Zino och anslöt den precis som vanligt mot det trådlösa nätverket; Telia Smart (enligt konstens alla regler), men nu uppstår problemen:

- När väl datorn är ansluten så är hastigheten <1Mbit/s (jag har 6-8 Mbit/s- ADSL)

- Ibland hoppar nätverket ur och kopplar ned, sen står det bara och försöker ansluta

Jag har försökt med ändrade inställningar enligt diverse förslag på olika forum (bl.a. ändrat WPK-PSK-version till WPA2+WPA mm). Nätverket tar emot koden och kopplar upp, men går oerhört trögt. Samtidigt sitter jag med full hastighet på den gamla bärbara.

Jag har även jämfört inställningar mellan datornerna, men ser ingen skillnad; även om presentationen skiljer något mellan Vista och 7.

Jag kan tillägga att jag tidigare haft en Acer Aspire One (med Windows 7 Starter) ansluten till samma nätverk, samtidigt som Fujitsun och då fungerade det bra.

En sak till...

Jag vet att frekvensstörning sägs kunna vara ett problem; att trafiken störs ut av annan utrustning. Jag använder Fjärrströmbrytare från Nexa, kan det ha betydelse? (Vet ej vilka frekvensområden de arbetar inom dock.) Sen kan man ju fråga sig varför andra datorer inte störs ut i så fall.

Vad kan vara fel?

En liten undran till: När jag jämför inställningarna i Delldatorn med en av de Vistadatorer som fungerar korrekt så står det för Delldatorn "Åtkomsttyp: Internet", men för Vistadatorn står det "Åtkomst: Lokalt och internet". Kan detta ha någon betydelse, t.ex. att det är felkonfat på något sätt?

Förra gången jag hade liknande problem var det brandväggen som sa stopp, prova att stänga av den tillfälligt. Gången innan dess var det routern som behövde uppgraderas med nyare drivrutiner eftersom den inte ville kommunicera med den nya datorns nätverkskort.

Nu är mitt problem löst...men frågetecknen kvarstår.

Jag köpte ett trådlöst USB-kort som inte fungerade. Jag tog ned datorn till rummet där min Gateway står. Kopplade in med kabel - fungerade klockrent. Kopplade på trådlöst (igen) - fungerade klockrent också. Alltså inget fel på datorn.

Då tog jag upp datorn igen och ställde den på plats. Full signal, men ingen hastighet. Flyttade runt datorn lite i rummet, men hittade ingen bra hastighet. Jag ställde den fungerande laptopen på samma ställe som den nya datorn, och laptopen fungerade bra som vanligt.

Av någon anledning ville inte hastigheten vara med?

Min lösning: Jag köpte nätverksadapter för elnätet. En adapter vid gatewayen och en adapter vid datorn. Nu kör jag 200 Mbit/s överföring via kabel och elnätet i huset; detta gör ju inget då den nya datorn är stationär.

Men vad kan vara snett med det trådlösa? Är det något som stör ut just den datorn? Hur som helst, tack för alla svar.