Gå till innehåll

Ljudproblem på bärbar


andreas72

Recommended Posts

Hej!

Jag fick nyligen problem med ljudet på min bärbara Asus G1S. Problemet fanns där plötsligt morgonen efter att jag pratat i Skype med lurar (något jag gjort väldigt många gånger utan problem). Det som hände var att det inte blev något ljud i de interna högtalarna efter att jag kopplat ur hörlurarna. Jag hittade på Asus forum ett sätt att temporärt återfå ljudet och det var genom att dra ned ljudreglaget i Windows på minimum och sedan dra upp ljudet till önskad nivå igen. Men så snart jag pratar i lurarna igen eller startar om datorn så hamnar den i samma tillstånd igen. Även när jag trycker på muteknappen under ljudreglaget så händer samma sak. Det knäpper till lite i högtalarna när jag "unmutar" men inget mer. Återigen kan jag återställa normalt beteende genom att dra ned ljudreglaget på minimum (pratar hela tiden om ljudreglaget i Windows) och sedan öka volymen till önskad nivå igen. Jag har provat att installera om drivrutinerna för ljudet som hittas på Asus hemsida utan skillnad.

Någon som har en idé om vad detta kan bero på och vad som går att prova härnäst. Asus support säger naturligtvis att jag måste installera om OS:et. Men det känns ju alltid lika omständligt och speciellt trist skulle det ju vara om man efter ominstallationen upptäcker att det faktiskt inte ens är ett mjukvarufel utan att felet ligger i hårdvaran.

Edit: Den som löser detta kniviga problem utan att jag behöver köpa ny dator eller installera om OS:et måste nästan få utmärkelsen årets bästa problemlösare.

Mvh

Andreas

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade precis så på min Dell inköpt 2005. Inget ljud internt, när jag körde igång datorn för första gången. Jag satte då dit dit ett par externa högtalare, som inköptes på Clas Ohlson och då hade jag ljud. Tog jag bort högtalarana fanns inget ljud. Struntade i problemet, jag använde de yttre högtalarna. Hörlursuttaget fungerad som det skulle. Om jag nu efter flera år, drar ur de externa högtalarna, har jag internt ljud på denna dator. Trolleri eller vad har hänt? Jag försökte aldrig lösa detta problem, det löste sig självt tydligen, med åren och jag har ju använt dom externa högtalarna, när jag behövt mera ljud. :)

Några fel i systemet hittad jag inte. Detta var på en stationär dator, så jämförelsen kanske är lite udda, men ändå.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju skönt att vissa problem faktiskt verkar ordna sig av sig självt, även om hoppet är litet i just detta fall.

Du har inte händelsevis gjort en ominstallation av OS:et under alla dessa år, så att det är det som är orsaken till att ljudet flödade ur dina interna högtalare när du drog ur kontakten till de externa högtalarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...