Gå till innehåll

Konstig uppstart utav datorn ?


2stroke

Recommended Posts

Hej !

:huh: Mera knepiga frågor ifrån en nybörjare....

Varje gång man startar upp barnens dator så blir det först på följande sätt :

p1140069.jpg

Varför och vad kan man göra åt problemet ?

Det är väldigt irriterande att varje gång behöva välja något utav de lika

alternativen eller låta tiden gå så att den startar utav sig själv.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

skriv msconfig i körrutan,tryck Enter, markera i alternativet för Normal start, verkställ och OK.

Starta sedan om datorn.

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Titta i filen boot.ini på [boot loader] timeout vad det är för värde, det ska vara 30 som default.

boot.ini är en gömd systemfil så du får först ändra så att du ser dessa.

Redigerad av jalec
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på 17" skärm samma som min egen FS..T.o.m samma högtalare så kan inte låta bli & hjälpa till lite :)

Beror ju på vad som döljer sej bakom dessa två startalternativen på bilden men det ser ju ut som datorn inte borde ha mer än en startpost då dem ser lika dana ut.

Det du har på bilden är XP's bootloader eller starthanterare som hittas i XP som NTLDR (NTloader). Denna redigeras i filen boot.ini som finns under första mappen i din systempartition (vanligen C:\ ) Antingen ändras allt detta enklast genom direkt öppna filen boot.ini med en vanligt valfritt text-redigeringsprogram eller göra som MS vill d.v.s.. göra ändringen via SystemEgenskaperna

Högerklicka på Min Dator i startmenyn och välja Egenskaper. eller

Via Kontrollpanelen Prestanda & underhåll och sedan System. Eller..skriv sysdm.cpl i körrutan på startmenyn.

Hittas i SystemEgenskaper under fliken Avancerat & därefter radioknappen Start och återställning/ Inställningar

Rullgardinen på nästa sida motsvarar dessa två startposter du ser på bildskärmen och kan även redigeras denna vägen.

Det som då behöver göras är ju att ta bort 1 av dessa två så bara en blir kvar. Testa först så båda startalternativen funkar så du vet vilken rad som går att ta bort direkt (övre eller undre). Säger detta för i vissa fall så syns vissa rader på skärmen bara för syns skull men innehåller ingen länkning vidare in till startpartitionen så bäst & kolla först.

Går ju även & snabba upp väntetider & liknande genom minska timeout-värdet och även kolla så den raden du vill köra verkligen är satt som default operating system att starta datorn på.

Också som Mats föreslog så finns en speciell flik för boot.ini genom Systemkonfigurations verktyget men upplever själv detta verktyg som lite handikappat då man inte fritt själv kan redigera efter eget önskemål utan mer för överblicka de hela.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken är gissningsvis att du på något vis har installerat windows xp två gånger på samma disk eller partition. Kan hända när man misslyckas med en reparationsinstallation. Där kanske du också har orsaken till dina BSOD-skärmar du får när du ansluter utrustning till USB-portarna på datorn som du också frågar om i en annan tråd. Jag tror att det hänger ihop.

Jag skulle personligen göra en nyinstallation av xp efter att först ha plockat bort partition/er och formaterat disken med xp:s installationsskiva.

Allt från de gamla installationerna kommer då att försvinna så om du vill spara något som bilder, filmer eller annat måste du göra det innan du sätter igång med nyinstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du har på bilden är XP's bootloader eller starthanterare som hittas i XP som NTLDR (NTloader).

Denna redigeras i filen boot.ini som finns under första mappen i din systempartition (vanligen C:\ )

Antingen ändras allt detta enklast genom direkt öppna filen boot.ini med en vanligt valfritt text-redigeringsprogram eller göra som MS vill d.v.s.. göra ändringen via SystemEgenskaperna

Skriv sysdm.cpl i körrutan på startmenyn.

Hittas i SystemEgenskaper under fliken Avancerat & därefter radioknappen

Start och återställning/ Inställningar

Rullgardinen på nästa sida motsvarar dessa två startposter du ser på bildskärmen och kan även redigeras denna vägen.

Det som då behöver göras är ju att ta bort 1 av dessa två så bara en blir kvar.

Testa först så båda startalternativen funkar så du vet vilken rad som går att ta bort direkt (övre eller undre). Säger detta för i vissa fall så syns vissa rader på skärmen bara för syns skull men innehåller ingen länkning vidare in till startpartitionen så bäst & kolla först.

Går ju även & snabba upp väntetider & liknande genom minska timeout-värdet och även kolla så den raden du vill köra verkligen är satt som default operating system att starta datorn på.

Kan du förklara lite mera i detalj hur man redigerar/tar bort det ena utav alternativen

när man väl har kommit in på det där "stället" du nämner ovan !?!?

......Jag fattar nämligen inte riktigt hur man gör !!!

blink.gifJag är nybörjare ! blink.gif

Har jag kommit på rätt ställe enligt nedan stående bild ??

booto.jpg

Sedan vore det bra om man fick lite hjälp med det hära du skriver längre ner i ditt svar rörande väntetider och timeout osv osv osv....

Vad och hur skall man ändra dessa och till vilka värden ??

All hjälp mottages tacksamt !! smile.gif

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken är gissningsvis att du på något vis har installerat windows xp två gånger på samma disk eller partition.

Kan hända när man misslyckas med en reparationsinstallation.

Där kanske du också har orsaken till dina BSOD-skärmar du får när du ansluter utrustning till USB-portarna på datorn som du också frågar om i en annan tråd.

Jag tror att det hänger ihop.

Jag skulle personligen göra en nyinstallation av xp efter att först ha plockat bort partition/er och formaterat disken med xp:s installationsskiva.

Allt från de gamla installationerna kommer då att försvinna så om du vill spara något som bilder, filmer eller annat måste du göra det innan du sätter igång med nyinstallationen.

Jag har tyvärr ingen XP-installationsskiva :(

...Jag har bara en Fujitsu/Siemens Recovery skiva som följde med datorn då den var ny.

Någon som kan hjälpa mig ?

Datorn är just nu i det närmaste helt tom efter en kraftig rensning, så en nyinstallation skulle inte ställa till med något tråkigt/krångligt så som jag ser det !

Skulle vara SKÖNT att ha datorn nyinstalerad och FRÄSCH !!!

Datorn används endast utav barnen till Internet surfning och MSM/Messenger / FaceBook / och till att titta på filmer lyssna på musik och göra lite skolläxor på.

Det viktiga är att datorn är stabil och så snabb som möjligt.

Går det att installera en strippad version utav XP som är stabilare & snabbare ???

Var får man tag på en Windows-XP instalationsskiva ??

( Jag har ju ett äkta Windows-XP kod/licens nyckel som sitter på en dekal på datorn )

HJÄLP !!

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr ingen XP-installationsskiva :(

...Jag har bara en Fujitsu/Siemens Recovery skiva som följde med datorn då den var ny.

Det är just den skivan man normalt använder för att återställa (recover) datorn till leveransskick, dvs i praktiken samma sak som en ominstallation. Oftast finns det även en möjlighet att starta en återställning till leveransskick genom att trycka på någon särskild tangent just när man sätter på datorn. Kolla i manualen (bör gå att ladda ner från Fujitsus webbplats.

Se till att Favoriter/bokmärken och annat viktigt är sparat innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Efter en låååååång dvala så tar jag upp denna tråd igen....

Problemet är alltså att varje gång datorn startar så får man den svarta skärmen som

visas i det första inlägget i tråden.

Vidare så får man alltid några knepiga medellanden rörande det hära med selektiv start osv.

Om problemen skulle avhjälpas med en XP installations skiva så vore jag mycket tacksam om

någon skulle vilja vara så vänlig att bränna en och sända till mig !

( Självklart så betalar jag för den )

Jag har ju redan ÄKTA windows på denna dator då jag haft den sedan ny och allting

kom förinstalerat.

Kan någon hjälpa mig att få till datorn ----> Jag känner mig väldigt vilsen

och barnen gnäller på mig !! :unsure::wacko:

* Har även en annan tråd som handlar om att tex "Paint" tycks ha försvunnit osv osv.

Länk : http://www.alltomwin...__fromsearch__1

Avhjälps även detta problem med en XP installations skiva ??

Det är just den Recovery skivan man normalt använder för att återställa datorn till leveransskick,

dvs i praktiken samma sak som en ominstallation.

Oftast finns det även en möjlighet att starta en återställning till leveransskick genom att trycka på någon särskild tangent just när man sätter på datorn.

Kolla i manualen (bör gå att ladda ner från Fujitsus webbplats.)

Jag hittar ivart fall inget sånt. ( Förmodligen är jag lite för dålig på sånt ! )

.

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett sådant här fel kan också ha sitt ursprung i en hårddisk som börjar att ge sig, kolla din disk med hjälp av detta program:

Hittas på denna sida.

http://www.hitachigs.../downloads/#DFT Hemsidan

http://www.hitachigs...32_v416_b00.iso CD image

http://www.hitachigs...r_Guide_415.pdf Manual

Läs instruktionen noga, kör advanced test.

Lycka till!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du blir hjälpt om du skaffar dig en ren XP skiva, då kommer du att vara utan drivrutiner till många enheter i datorn.

Prova som dom andra skriver att installera om med recovery skivan som du har, så får du in alla drivrutiner på köpet.

Eller be någon kunnig bekant om hjälp, dom är guld värda för nybörjare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant här fel kan också ha sitt ursprung i en hårddisk som börjar att ge sig.

Kolla din disk med hjälp av detta program:

Hittas på denna sida.

http://www.hitachigs.../downloads/#DFT Hemsidan

http://www.hitachigs...32_v416_b00.iso CD image

http://www.hitachigs...r_Guide_415.pdf Manual

Läs instruktionen noga, kör advanced test.

Kan jag inte spara ner programmet på en USB-sticka och köra det därifrån sedan ??

Har du prövat med att starta datorn från Recovery-skivan i stället för från hårddisken och göra en återställning till leveransskick?

Nej, Därför att jag inte vet hur man gör detta. :wacko: Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju testa USB, men du måste som Cecilia skriver, i båda fallen, DFT eller Recovery skiva ändra Boot ordningen så att datorn startas från CD eller USB.

Jag har aldrig själv kört DFT från en USB men i teorin så borde det gå.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså utan att ha läst hela tråden så undrar jag vart den är påväg?!

För att slippa "se" alternativen så öppna boot.ini, ändra Timeout=30, ändra där 30 till en nolla och spara så slipper du se alternativen.

Om paint har försvunnit kolla i kontrollpanelen, lägg till / ta bort program och sedan under WIndows komponener så att paint är ikryssat där, om det inte är det så kryssa i det.

(använd Lägg till / ta bort program, Lägg till / ta bort Windows-komponenter)

• Dubbelklicka på Tillbehör och verktyg

• Dubbelklicka på Tillbehör

• Markera Paint och klicka på OK, OK.

• Klicka på Nästa

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om PAINT har försvunnit kolla i kontrollpanelen, lägg till / ta bort program och sedan under WIndows komponener så att paint är ikryssat där, om det inte är det så kryssa i det.

(använd Lägg till / ta bort program, Lägg till / ta bort Windows-komponenter)

• Dubbelklicka på Tillbehör och verktyg

• Dubbelklicka på Tillbehör

• Markera Paint och klicka på OK, OK.

• Klicka på Nästa

Jag kollade detta och PAINT är redan ikryssat !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fortfarande vill göra en ominstallation av XP så stoppar du i recovery-skivan och startar om datorn. När skärmbilden som du fotade syns trycker du på F12-tangenten. Då ska det komma upp en sorts meny och i den väljer du CD eller DVD. Förhoppningsvis kommer då datorn att startas från skivan och du följer anvisningarna som kommer upp för att göra en återställning till leveransskick.

Om du har kvar manualen så läs gärna i den först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade detta och PAINT är redan ikryssat !

Kryssa ur det, och välj nästa (eller ok) och sen gå in där igen och kryssa i det igen så det installeras igen :)

Hur gick det, blev det bättre om du ändrade timeout till 0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryssa ur det,

och välj nästa (eller ok) och sen gå in där igen och kryssa i det igen så det installeras igen :)

:unsure: Oj oj oj, Nu blev något fel...

Det går ej att få tillbaka krysset där nu.

Nu kommer det upp en ruta som frågar efter att man skall sätta i Windows-XP skivan...

...som jag inte har ! :unsure:

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, hemskt ledsen för råkade missa din sista fråga här för ett bra tag sedan.

Ber om ursäkt men samtidigt trevligt att det finns folk med gott tålamod. Hur går de med datorn?

Instämmer med tidigare hjälp, en tillhörande återställningsskiva som medföljde datorn vid köpet ska kunna återskapa en helt ny installation enligt fabriksinställningarna formaterat & klart färdigt för användas.

Se bara till så det finns en produktnyckel sparad någonstans först, så installationen efteråt kan aktiveras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...