Gå till innehåll

Konstig uppstart utav datorn ?


2stroke

Recommended Posts

Beror ju på vad som döljer sej bakom dessa två startalternativen på bilden

men det ser ju ut som datorn inte borde ha mer än en startpost då dem ser lika dana ut.

1. Det som då behöver göras är ju att ta bort 1 av dessa två startalternativ så bara en blir kvar.

Testa först så båda startalternativen funkar så du vet vilken rad som går att ta bort direkt (övre eller undre).

Säger detta för i vissa fall så syns vissa rader på skärmen bara för syns skull men innehåller ingen länkning vidare in till startpartitionen så bäst & kolla först.

2. Det gå även att även kolla så den raden du vill köra verkligen är satt som default operating system att starta datorn på.

Orsaken är gissningsvis att du på något vis har installerat windows xp två gånger på samma disk eller partition.

Kan hända när man misslyckas med en reparationsinstallation.

Där kanske du också har orsaken till dina BSOD-skärmar du får när du ansluter utrustning till USB-portarna

på datorn som du också frågar om i en annan tråd.

Jag tror att dessa hänger ihop.

1. Stämmer bra det dära har det visat sig idag !

Valde det andra alternativet och då starar windows med ett helt annat utseende samt att skrivbordet som öppnar sig är helt tomt osv osv.... Tom PAINT finns kvar här !!!

Min fråga : Vad heter denna så att jag vet vilken utav mina 2 start alternativ jag skall jag ta bort ?

2. Det du skriver låter mycket troligt.

Hur kollar man samt ställer in det hära med vilket utav alternativen som skall vara defalt osv osv ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sådant här fel kan också ha sitt ursprung i en hårddisk som börjar att ge sig,

kolla din disk med hjälp av detta program:

Hittas på denna sida.

http://www.hitachigs.../downloads/#DFT Hemsidan

http://www.hitachigs...32_v416_b00.iso CD image

http://www.hitachigs...r_Guide_415.pdf Manual

Läs instruktionen noga, kör advanced test.

Fick hära idag låna en CD-skiva med DFT på utav en kompis polares brorsas kusin någonting...... B) B)

Jag gjorde så gott jag kunde och fick följande resultat ( hoppas jag gjort rätt !?!? )......

dsc06177o.jpg

dsc06173l.jpg

dsc06179m.jpg

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja inga felmeddelanden där!

Fint då bör disken hänga med ett tag till.

Har det löst sig med Windows, såg att du och Opptokoppter var på gång med att få till det.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Stämmer bra det dära har det visat sig idag !

Valde det andra alternativet och då starar windows med ett helt annat utseende samt att skrivbordet som öppnar sig är helt tomt osv osv.... Tom PAINT finns kvar här !!!

Min fråga : Vad heter denna så att jag vet vilken utav mina 2 start alternativ jag skall jag ta bort ?

2. Det du skriver låter mycket troligt.

Hur kollar man samt ställer in det hära med vilket utav alternativen som skall vara defalt osv osv ?

booto.jpg

Som svar på punkt 1. låter de som att hårddisken har två olika installerade XP system.

Om jag utgår från bilden av boot.ini, så ser de ut som ett av systemen finns installerade i en mapp som heter WINDOWS. Det andra systemet bör ligga installerat i en annan mapp med namnet WINDOWS.O (bokstav .O för t.ex old, eller nolla på slutet). Om det nu är möjligt att starta in till båda dessa startvägar så bör också bägge systemen finnas installerade på samma hårddisk och på samma volym/ partition.

Varför? Jo enligt följande:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)

Allt annat som syns på bilden är ju växlar/switchar (\WINDOWS \WINDOWS.0), (/fastdetect /NoExecute=OptIn)

Inte att förglömma även mellanslagen, också dom är viktiga för få sökvägarna att fungera i filen.

Sedan har vi ju då också den information som finns angiven emellan situationstecknen ( "XXXXX" ), den infon är ju de som senare kommer synas i bild på startskärmen. Vill man så är det fullt möjligt att skriva små noteringar som man vill ha med på skärmen på så vis (enbart Eng. alfabet används).

; Vill man däremot INTE att information från filen ska synas på skärmen eller ej heller behandlas av datorn vid uppstart

; Så kan man väldigt enkelt låta kommentera-ut enskilda rader med tecknet ( ; ) och på så vis dölja innehåll.

; Genom ini-filer läses radvis från vänster så görs utkommenteringen i början för inte tas med.

Ovanstående kan ju va bra om man vill spara något, kan ju va smart om man är lite osäker i början och även ett bättre val än radera äldre startvägar som kanske kan behövas lite längre fram om man sitter och provar lite fram & tillbaka.

Länkar med lite blandad hjälp...

Den här fick du förut, redigera boot.ini XP Microsoft

Lite om växlar som kan användas (finns fler än dem som anges via systeminställningar i XP):

Exempel1 , exempel2 , exempel3 bara söka på nätet efter mer info.

En växel som kanske inte togs upp så väl ovan handlar ju om detta med 'DEP' (Data Execution Prevention), på Svenska kallat för Data exekveringsskydd något som kan finnas på hårdvaru-nivå tillika mjukvaru-nivå. Om man har stöd för detta på hårdvaru-nivå så hänger den saken till största del på processorn och speciellt 64bitars system lär vara lite bättre på denna biten än 32bitars datorer (x86) och därigenom något säkrare. Handlar om indikering av kod som körs på processorn (maskinkod) men även på systemnivå (systemfiler), fungerar även på alla programprocesser som körs om man vill med växlen NoExecute=OptOut (Standard är OptIn). Brukar själv köra med OptOut vilket då blir lite mer heltäckande skydd. Mer info. hittas i följande länkar:

Exempel1 , exempel2

Vad gäller inställningar så kan flera av dessa direkt göras i boot.ini för på så sätt ge inställningarna genomslag i resten av systemet. Det vill säga, man behöver inte gå in i verktyget för Systemkonfiguration (msconfig.exe) eller kontrollpanelens inställnings gränssnitt för systeminställningar ( Startmenyn -> Kör -> sysdm.cpl ).

Exekvering kan ställas in direkt i boot.ini såsom "default" startande system, liksom "Timeout" vilket anger hur länge starthanteraren ska ligga synlig på skärmen innan systemet går vidare och automatiskt startar Windows d.v.s de system som är förvalt som default system att starta per automatik.

2. Vilket av systemen som ska användas som default är ju helt upp till dig själv.

Personligen skulle jag satsa på de system som känns nyast och som har minst felaktigheter om det nu inte längre föreligger något behov för installera-om hela Windows på nytt och börja om från början igen. Det som isåfall hade hänt är ju att dessa två äldre system vi nu pratar om hade blivit bortrensade från disken och dem inställningar vi fram tills nu visat på blir ju därigenom också helt onödiga genom Windows installationssetup återskapar allting på ny kula igen på hårddisken. Skulle de istället va som så att någon av dem två Windows-system som nu finns har en chans att bygga vidare på. Kanske hade de varit klokt & satsa då istället på försöka rensa ut det system som du inte vill använda från disken. Att bara dölja startvägen i starthanteraren tar ju endast bort möjligheten till starta de system du inte vill köra, dessa systemfiler finns ju trots detta kvar på hårddisken och lägger också beslag på en stor andel diskutrymme utan egentlig mening då det redan finns ett helt fungerande Windows-system vid sidan om parallellt.

På bilden körs nu default som enligt följande system:

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

Men du har ju också ett andra start alt. & välja på :

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näeeee, allt som optokoppter skriver här ovan gör mig knäsvag......

Jag är helt uppe på läktaren och fattar ingenting ! :wacko:

....Det blir nog bäst att total instalera om till en helt ny Windows XP instalation.

...Som utav en händelse så har jag även lyckats få tag på en äkta Windows XP skiva

utav en mycket hjälpsam person !

Tur att sånna människor finns ! :)

....Nu är den stora frågan hur jag gör detta på enklaste sätt med tanke på min kunskaps nivå ????

Vad måste sparas osv innan man raderar allt ???

Och hur sparar man tex ner favoriter ???

...Vad gäller själva instalationen så undrar jag om man direkt vid installationen kan slimma ner XP

för att få det stabilare / snabbare / osv osv ???

:ph34r: HJÄLP ! :ph34r: ...Nu är jag ute på djupt vatten ! ...å f**n vet om jag kan simma!

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag ju hellre använda din recovery-skiva än en standard XP-skiva eftersom det är större sannolikhet att din recovery-skiva innehåller de drivrutiner som behövs till din dator. Men principen är likadan, dvs att få datorn att starta från skivan i stället för från hårddisken, se tidigare inlägg, t ex inlägg 21.

Sådant som behöver sparas först är t ex foton, filmer, favoriter, mejl, allt som finns i Mina dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, har du använt Internet Explorer som finns i XP så ligger dina Favoriter sparade som filer inuti mappen Favoriter.

Värre om de handlar om andra webbläsare som t.ex Chrome, dessa sparar den typen av information i generisk programform istället.

Ungefär samma sak gäller dem här inställningarna med boot.ini i nyare versioner efter XP, på så sätt är 2000/XP tacksamt & jobba med.

Numera ligger den infon sparad i slutet BCD format som bara systemet självt kan hantera fr.o.m Vista & framåt.

"...Vad gäller själva instalationen så undrar jag om man direkt vid installationen kan slimma ner XP

för att få det stabilare / snabbare / osv osv ??? "

Finns ju såklart tillvägagångsätt som göra Slipstreaming på den skiva som finns men undrar om du inte tar dig vatten över huvudet isåfall, den sorten av verktyg & hjälpmedel kan va väl så svåra & lyckas med även för bra rutinerade användare.

I inlägg #23 nämdes att systemet efterfrågade en skiva av dig när du jobbade med installera komponenter tillhörande Paint.

Jag kan bara säga att det är inte ovanligt att system som XP vägrar acceptera en original-skiva i just de läget OM nyare servicepack har installerats.

Det borde kunna gå installera ditt XP på nytt återigen med hjälp av recovery-skiva om nu detta finns.

Vi hjälps åt ta detta pö om pö så kommer allt ordna sig så gott de går :)

Föresten, du som är så duktig på fota & ta bilder..Kan vi få titta lite närmare på skivorna som finns?

Du behöver INTE visa körkortet Vi lovar på hedersord :D

Uppdatering:

Kanske bäst & nämna också för din egen skull..Undvik gärna visa egna produktnycklar i tråden om de råkar sitta en klisterlapp någonstans liknande WAAF-PYYRS-LOBG-DTREP-KNCHG

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för informationsutbytet som råkade uppstå via PM & mejl :)

Vi har ju kommit fram till att du har en produktnyckel som kan användas till aktivera en om-installation.

Vad som kanske bör understrykas i sammanhanget, är ju att den produktnycklen hör ihop med återställningsskivan från Fujitsu Siemens.

Kan ju va viktigt & komma ihåg om du nu funderar på att använda en Retail fullversionen som du var inne på.

Fråga ang. fullversionen:

Är den av samma operativsystem-version alltså XP Home Edition den också?

Som svar på tidigare fråga:

Ja, en fullversionskopia bör kunna gå installera utan större problem bara du har en separat produktnyckel.

Ta bara i beaktande att den ursprungliga återställningsskivan du har av XP Home Edition kan ge extra fördelar genom den har blivit testad med den maskinvaran som sitter i datorn. Med andra ord så vet du med största säkerhet att den installationen kommer antagligen lyckas bäst.

Tar du däremot och installerar en fullversion så kan utfallet bli som ett lotteri, det kan lyckas, de kan bli likvärdigt men de kan också uppstå vissa problem iform av saker som drivrutiner/inställningar/extra filer eller modifierade filer som nu plötsligt inte längre finns till hands från tillverkaren.

Det är ju så med fullversioner, dem bygger mestadels på ett generellt koncept för passa datorer jäms över och kanske inte alltid just den datorn man själv har och på så vis slå väldigt olika i resultat p.g.a viss modifikation finns alltid med i beräkningen.

Är fullversionen av samma sort som den ursprungliga återställningsskivan dvs XP Home Edition, då ska du hålla dig till återställningsskivan.

Ger däremot fullversionen möjligheten att installera t.ex XP Professional, ja då står de i ett annat läge och du kan ju då faktiskt tjäna på göra en sån installation trots de som nämts tidigare och som fortfarande gäller i ämnet ej tillverkare-anpassade installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...