Gå till innehåll

IPCONFIG


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Behöver veta datorns dns och vad jag försökt leta mig fram till så kan man få fram detta genom att skriva ipconfig i sök. När jag gör det så får jag mycket riktigt upp ett alternativ där det står ipconfig, MEN när jag klickar på den så bara blinkar det till snabbt. Ser att en svart ruta snabbt öppnas och släcks - vi pratar SNABBT. Har provat att öppna som admin men det hjälper inte. Förstår att detta är en simpel fråga men .... Hur ska jag göra?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Du måste använda dig av kommandotolken ( CMD ) och där skriva ipconfig, för att läsa vad som står om IP & DNS. Att skriva i sökrutan, ja då blinkar det bara till.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

öppna kommandotolken, vid prompten skriv, ipconfig/all, scrolla ned så ser du resultatet!

Mvh

Mats H

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för era svar! Nu stannar den kvar! Men jag skulle behöva lite hjälp till.

Det är så att vi ska lägga in dns, 2 st - primär och sekundär, i ps3 ( för att kunna ansluta till internet), men vilka värden är det? Där står ju hur mycket som helst, hittar 3 dns-suffix med fysifk adress, en "trådlös anslutning trådlös nätverksanslutning" en "ethernet-anslutning anslutning till lokalt nätverk" ( där står i och för sig frånkopplad vid tillstånd), och en "tunnelanslutning :anslutning till lokalt nätverk".

Kan någon ge ett tips om vilka värden det är jag ska använda?

TACK snälla för ert engagemang!

Mvh Carina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De står listade som posten "DNS Servers . . . . . . ." under vilken adapter beror på hur datorn är ansluten mot bredbandsroutern, trådlöst eller via kabel. Det är bara att ta de siffror du hittar och prova, går det så går det, annars var det fel och du får prova några andra. Inget kommer att explodera. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...