Gå till innehåll

Min gamla Windows XP


Muscatel

Recommended Posts

Skickat 16 januari 2011 - 13:40

Jag är mindre erfaren äldre datoranvändare som nu första gången kommit till forumet.

Nu skall jag byta mitt Comhem bredband till mobilt Hi3- bredband. Övergången blir i april 2011. Nu måste jag byta även e-postadress och har redan fixat g-mail. Det finns svårigheter ang. Windows Internet Explorer/Outlook Express:Jag får meddelande: "Observera att importfunktionen inte är tillgänglig om du använder Internet Explorer 6.0. Om du ska kunna utnyttja de senaste Gmail-funktionerna måste du uppgradera till en webbläsare som stöds fullt ut. " och det kan jag inte sådant.

Jag vill ladda ner MIcrosofts anti virus program men det går inte heller med min Windows XP. Man måste ha t.ex. Windows 7.

Måste ja skaffa helt ny dator eller kan jag endast ladda ner Windows 7 på CD-skivan. Jag kanske måste köpa ännu nyare Windows modell? Jag måste nog ha experthjälp ser det ut som.

Tacksam för svaret.

Muscatel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan och välkommen!

Vilket Service Pack har du installerat?

Det verkar som du är i stort behov att uppdatera ditt XP. Dels för att du inte tillåts att köra Microsoft Security Essentials och dels för att du har Internet Explorer 6. Så för att komma igång... kör Windows Update och installera de uppdateringar som finns. Efter detta har du bl a IE 8 installerat automatiskt och problemen med din mail avklarad. Om detta hjälper installationen av MSE får du helt enkelt testa. MSE ska fungera på XP så det är troligen så att hela systemet är i behov av uppdatering.

Mvh // Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet :)

Precis som Manneman är inne på behövs en uppdatering av ditt Windows xp.

Det som jag skulle vilja veta redan nu (för eventuell framtida behov/support), är vilken hårdvara du har i din dator.

Med hårdvara menar jag vilken tillverkare och modell på dator du har.

I de flesta fall står det på en liten lapp på datorns chassie/låda vad det är för något, om du inte redan vet förståss.

Manneman har ett fint system vad det gäller en presentation av sin hårdvara... som exempel bara :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era hjälpande svar som jag finner ganska så invecklade och avanserade särsklilt Mannemans. Jag har service pack 3 som Microsofts automatiska uppdatering sköter om. För att uppdatera hela systemet kan vara problematiskt för mig som inte gjort det någonsin. Om IE8 (?) har uppdaterats automatiskt vet inte jag, det borde vara så och om du säger det,när jag har autom.uppdatering på. Du skriver om MSE-installation(?) som jag inte heller vet vad det är, kanske nån förkortning av något.Hela systemet skall naturligtvis uppdateras, men att slippa det så måste jag nog skaffa mig en helt ny dator, det ser så ut eftersom denna XP är ju ca 8 år.

Tack till Venoms också. Namn och skrift som syns på min stora gråa hård disk är: 52x Max, DVR 1640 Double Capaity series, Povered by Acus, intel inside, celeron, Data prince. Det hjälper nog inte dig så mycket.

Som ni ser så förstår jag själv hur lite jag förstår på datorer. Som nån en gång sade till mig så behöver jag inte heller kunna allt om datorer eftersom de finns så många som gör det och då måste jag ha fysisk hjälp.

Med vänlig hälsning, Muscatel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ja, att fundera på en nyare dator när man använder en 8 år gammal burk kan ju säkert vara en bra idé... men absolut inte nödvändigt för att vi ska försöka hjälpa dig. OM det skulle vara det du väljer så är det ju en dator med Windows 7 förinstallerat som är att föredra.

Även om du får datorn att sköta uppdateringarna via det du kallar för "Automatiska uppdateringar" så skadar det inte att prova att göra det manuellt en gång. Och även om det sker per automatik så är det långt från alla tillgängliga uppdateringar som installeras. Gör så här: På startmenyn har du "Windows Update"... klicka på den och Internet Explorer startar. Följ eventuella instruktioner som kommer upp innan datorn ska genomsökas. Du får snart ett val för vilken typ av uppdatering du vill göra. Välj "anpassad" istället för "express". Se vad som dyker upp :P

MSE betyder Microsoft Security Essentials och är det du kallade för Microsofts antivirusprogram. Jag förstod det som att du hade provat installera det men misslyckats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manneman igen.

Jag var idag till El-Giganten och kollade på datorer bl.a. märket Packard Bell med Windows 7 för 4000:- (extra pris), det tillkommer de normala:officepaket,anti-virusskydd o.s.v. samt en ny skrivare, totalt ca 6000:-. Det kan jag dela på 12mån utan ränta. Killarna i affären fixar o installerar allt: filerna från min gamla burk o så. Är inte det bra? Visserligen kostar deras Norton virusskydd 450:- och det är bara det av alla märken de installerar, men att installera själv MSE (!) sedan själv måste jag ju kunna.

Det här gäller en stationär dator. Medan jag har dig kvar så kan jag ju fråga om det är lika bra (eller bättre) och ha en stationär? Jag har ju ändå inte tänkt att börja resa runt i stan med bärbar dator heller.

Stort tack för hjälpen, Muscatel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Manneman igen.

Jag var idag till El-Giganten och kollade på datorer bl.a. märket Packard Bell med Windows 7 för 4000:- (extra pris), det tillkommer de normala:officepaket,anti-virusskydd o.s.v. samt en ny skrivare, totalt ca 6000:-. Det kan jag dela på 12mån utan ränta. Killarna i affären fixar o installerar allt: filerna från min gamla burk o så. Är inte det bra? Visserligen kostar deras Norton virusskydd 450:- och det är bara det av alla märken de installerar, men att installera själv MSE (!) sedan själv måste jag ju kunna.

Det här gäller en stationär dator. Medan jag har dig kvar så kan jag ju fråga om det är lika bra (eller bättre) och ha en stationär? Jag har ju ändå inte tänkt att börja resa runt i stan med bärbar dator heller.

Stort tack för hjälpen, Muscatel :D

Du skall ju inte köpa Norton och låta Elgiganten installera det till dig, och sen själv installera MSE. Det blir kaka på kaka och det blir inte alls bra... Bara ett antivirusprogram på en dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... ja, det verkar vara förnuftigt att skaffa en ny dator. Och det ju så förbaskat kul också... hehe. Bärbar eller stationär? Ja, för mig är det en behovsfråga. Alltid skönt att kunna sitta i soffan med datorn i knät... men en stationär är ett måste för mig oavsett.

Vad gäller Norton är jag helt fel person att fråga. För en vanlig användare så är MSE mer än dugligt och dessutom gratis... men känner du att "installerat och klart" är viktigt för dig så ska du självklart satsa på det. Norton gör jobbet lika bra men kanske med undantaget att det är ganska "pråligt".

Som Mr.Leno skriver så är det jättenoga att du inte ens försöker ha mer än ett antivirusprogram i datorn... inte bara "kaka på kaka", det finns överhängande risk för konflikter i datorn som gör den till en tråkig upplevelse.

Mitt tips till dig är att du frågar Elgiganten om dom inte skulle kunna installera MSE till dig. Dom får inte sälja Norton till dig men å andra sidan får dom sälja en massa annat och dom borde kunna bjuda på det, tycker man. Norton kostar att köpa... men sen tillkommer en årlig avgift. Hur lång tid som ingår i det ursprungliga köpet av Norton vet jag inte... ett år är brukligt tror jag. Men ändå... några hundralappar per år minst får du räkna med.

Lycka till med nya datorn!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger också som de andra busarna här... Bara ett antivirus.

Om jag ska rekommendera något av de två du nämner så är det MSE = Microsoft Security Essentials som dessutom är gratis :)

Du ska INTE installera Norton... du får bara bekymmer sedan... eller väldigt många människor får bekymmer med sina datorer efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...