Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka haft problem med att använda Spotify, Utorrent och Itunes. Jag antar att det har någonting med Windows 7 att göra då alla tre programmen inte fungerar.

- Spotify säger att jag antingen har en brandvägg som blockerar eller att mina proxyinställningar inte fungerar som de ska och vill att jag ska skriva in proxy inställningarna.

- Utorrent vill helt enkelt inte fungera. Jag kan ladda ner torrent:sarna till programmet men de laddas sedan inte ner utan visar bara rött trots tvångsstart.

- Itunes påstår att jag inte kan koppla upp mig mot internet, både min iphone & ipad hittas men ingen av dom går att uppgradera genom nätet.

Problemet kom inte i samband med att jag uppgradera till Windows 7 utan dök upp helt utan anledning för ett par månader sen. Givetvis har jag testat de självklara grejorna så som att installera om alla programmen, ett flertal gånger dessutom. Tagit bort allting som har med programmen att göra för att sedan ladda ner och installera igen. Själva nedladdningen eller installationen har aldrig varit något problem utan snarare användningen. Jag har också tillåtit programmen i brandväggen och testat att stänga av virusprogrammet.

Det är helt enkelt ingenting som fungerar och jag har ingen aning om vad jag ska googla för att leta efter svar. Ang. proxyinställningar är det inget ämne jag kan någonting.

Skulle därför vara otroligt tacksam för svar då det verkligen känns som det är någonting i Windows 7 som på något sätt hindrar programmen från att fungera. Jag ändrade ingenting vad jag kan minnas i samband med att allt slutade fungera, att tillägga är ju att programmen faktiskt har fungerat på denna dator med Windows 7 senare.

Hoppas på svar :)

Kramar / Evelina

Posted

Hur kommer det sig att datorn har hamnat i proxyinställningar, när Du inte vet någonting om det ?

Spotify eller µtorrent behöver inte använda sig av proxy.

Posted

Proxy-inställningarna hittar man här:

Kontrollpanelen - Internetalternativ - Anslutningar - LAN-inställningar

Avbocka "Använd en proxyserver...."

Det är rätt många skadliga program som installerar en proxyserver, så har man oväntat fått valet "Använd en proxyserver..." valt är det dags för en ordentlig genomgång av datorn.

Posted (edited)

Vad gäller uTorrent så antar jag att du har ställt in en port i inställningarna. Port 65525 funkar kanske bättre än den som nu står där och kollat i brandväggen så att det är OK med uTorrent. Under LAN som Cecilia tipsar om, ska du också bocka ur "Automatisk indentifiering av inställningar" den ska aldrig vara ibockad.

Edited by OlleBull