Gå till innehåll

ominstallation med problem


tompalompa

Recommended Posts

Hej, jag kan absolut ingenting om datorer.

jag ville ominstallera windows och körde igång direkt, fyllde i några saker och lät sen datorn starta om sig. När det fortsatte i DOS-läge valde jag alternativet att installera nytt xp och sen valde jag NTFS till partitationerna vad nu det är. Sen väntade jag på formateringen. när allt var klart lät jag datorn starta om sig och sen trodde jag att den skulle fortsätta. istället kom ett felmeddelande om att <windows-rot>system32ntoskrnl.exe och windows kunde inte startas. jag tryckte på enter och datorn startade om sig, jag testade att boota CD:n när det stod att man kunde trycka för det. jag kom in på menyn igen och tänkte att då testar jag väl att reparera då och genomförde det. men sedan hände samma sak när jag startade om och jag gick ännu en gång in på CD:n där jag nu testade att avsluta. då kom det upp det där blåa fönstret där man fyllde i lite och det laddade. nu kändes det som att jag var på rätt väg och jag lät det ladda. när jag sedan kom tillbaka hade datorn precis startat om sig och jag trodde att nu skulle det väl ändå fungera.

men nu fanns det helt plötsligt en meny med 2 alternativ, bådas namn var microsoft windows xp professional. den ena hade samma fel som förut (<windows-rot>system32ntoskrnl.exe) och den andra kom man till en meny med, starta vanligt och en massa felsäkra lägen men de fungerade inte.

vad kan jag göra? väldigt tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.  :)

Vete f#n vad felmeddelandet beror på, men du kan försöka med detta.

1. Sätt i xp-skivan.

2. Stäng av datorn. Låt den va avstängd i minst 10 sekunder.

3. Starta datorn. Tryck på valfri tangent medan den startar.

4. När skivan jobbat färdigt och menyn kommer upp. Välj att installera xp.

5. Acceptera licensen.  ;D

6. Nu är du framme vid sista menyn innan skivan kör igång. Här väljer du att ta bort partionen.

7. Skapa ny partion.

8. Installera xp.

9. Välj mellan snabb eller långsam formatering.

Hoppas det funkar.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Fiskalen och Tompalompa

Lite funderingar:

Kolla om du ser 2 tidigare XP installationer, installationen kollar om det finns.

Båda partionerna ska då tas bort.

dvs Ta bort partition (står det tror jag) som du ser längst ner på sidan, sedan skapas det automagiskt en ny partition.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...