2l8 Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Hejsan! Jag tänkte skrämma liv i en lite äldre stationär burk för bildredigering och jag undrar om det går och köra win xp 32 bit och win 7 64bit i dualboot. Jag tänkte se om jag märker skillnad på prestandan med 64bits system när jag redigerar bilder. Burken stödjer bara 4gig ram och som jag fattar det så stödjer xp32bit bara 3,2! Snabbt svar önskas då jag har tänkt fixa dualboot imorgon! Burken är en HP Pavilion D4495 Processor Typ: AMD Athlon 64 X2 4400+ / 2.2 GHz Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna 64-bitars datorkapacitet: Ja Installerat antal: 1 Max antal som stöds: 1 Cacheminne Typ: L2-cache Installerad storlek: 2 MB Cache/processor: 2 MB ( 2 x 1 MB ) Moderkort Kretstyp: ATI Radeon Xpress 200 Databusshastighet: 1000 MHz, 2000 MHz Ram Installerad storlek: 2 GB / 4 GB (max) Teknik: DDR SDRAM Minneshastighet: 400 MHz Anpassning till minnesspecifikationer: PC3200 Formfaktor: DIMM 184-pin Kontrollerkort Typ: 1 x Serial ATA - integrerad Typ av styrgränssnitt: Serial ATA-150 Kontrollerkort (2:a) Typ: 1 x IDE - integrerad Typ av styrgränssnitt: ATA-100 Lagring Hårddisk: 2 x 250 GB - standard - Serial ATA-150 - 7200 rpm Hårddisk (sekundär): 1 x 300 GB - Personal Media Drive - Hi-Speed USB Optisk lagring Typ: DVD±RW (±R DL) - IDE, DVD±RW (±R DL) Läshastighet: 40x (CD) / 16x (DVD) Skrivhastighet: 40x(CD)/8x(DVD-R)/16x(DVD+R)/4x(DVD-R DL)/2.4x(DVD+R DL) Återskrivningshastighet: 24x (CD) / 4x (DVD±RW) Skivmärkningsteknik: LightScribe Technology Optisk lagring (sekundär) Typ: DVD-ROM Läshastighet: 16x Kortläsare Typ: Kortläsare 9 i 1 Flash-minneskort som stöds: CompactFlash-kort typ I, CompactFlash-kort typ II, Memory Stick, Memory Stick PRO, Microdrive, MultiMediaCard, SD Memory Card, SmartMedia Card, xD-Picture Card Bildskärm Bildskärmstyp: Ingen Grafikstyrenhet Typ: PCI Express x16 - instickskort Grafikprocessor/tillverkare: NVIDIA GeForce 7900 GTX Videominne: 512 MB DDR SDRAM Digital videostandard: Digital Visual Interface (DVI) Quote
Cecilia Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Hejsan! Jag tänkte skrämma liv i en lite äldre stationär burk för bildredigering och jag undrar om det går och köra win xp 32 bit och win 7 64bit i dualboot. Ja, det går bra. Quote
2l8 Posted January 31, 2011 Author Posted January 31, 2011 Ja, det går bra. Tack så mycket! Är det något jag lär tänka på innan jag börjar? Jag har win xp32bit installerat redan. Fixar win7 installationen partioneringen av hårddisken eller ska jag förbereda en partition innan? Quote
Venoms Posted January 31, 2011 Posted January 31, 2011 Se till att ha 64bit drivrutiner till din hårdvara tillhands på hårddisken om det skulle krångla för dig, det kan vara bra med moderkortsdrivrutiner också, även de i 64bit om det finns. Jag har som du xp 32bit och W7 64bit i dual boot, och det fungerar utmärkt. Det enda som jag märker av är att det tar en fasligt lång tid för xp att starta efter installationen av w7... men det får jag leva med eftersom jag bara har xp till video redigering och konvertering då mina program inte fungerar bra i w7 64bit... Quote
Recommended Posts