mankan Posted January 31, 2011 Share Posted January 31, 2011 Hej, Jag har lite problem med en extern disk, en USB-disk. Efter jag har slängt ut min gamla stationära dator och köpt mig en ny bärbar, så har jag fått problem med min externa hårddisk. Den blir skrivskyddad stup i kvarten, ibland hjälper det att koppla ifrån den och dra ur strömmen ett bar minuter för att sedan koppla tillbaka den för att den ska bli "normal" igen. Men ofta, och det är väldigt irriterande så förblir den skrivskyddad i någon dag. Jag har formaterat om den, tänkte om det var någon bisarr koppling som låg där och j*vlades, men inte då, problemet kvarstår. Nån som har lite idéer på lösningar? Windows 7 Home Premium x64 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted February 2, 2011 Share Posted February 2, 2011 Prova detta... Oppna ett cmd-fönster med administrativa rättigheter skriv: diskpart skriv: list volume (skriv: list disk ) !!!OBS Var extremt noga med att du väljer rätt disk i nästa steg. skriv: select volume # (skriv: select disk #) skriv: attributes volume clear readonly (skriv: attributes disk clear readonly) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Prova detta... Oppna ett cmd-fönster med administrativa rättigheter skriv: diskpart skriv: list volume (skriv: list disk ) !!!OBS Var extremt noga med att du väljer rätt disk i nästa steg. skriv: select volume # (skriv: select disk #) skriv: attributes volume clear readonly (skriv: attributes disk clear readonly) Tack för tipset, det fungerade för stunden. Men efter att datorn varit avstängd ett tag, och sedan igång igen så är disken skrivskyddad igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beardo Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Har du formaterat USB minnet till NTSF? Jag har för mig att de är formaterade i FAT32 från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Har du formaterat USB minnet till NTSF? Jag har för mig att de är formaterade i FAT32 från början. Det är en USB-disk på 500GB, så ja den är NTFS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beardo Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Sorry Trodde det var ett USB minne, tänkte inte på en stor hårddisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beardo Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Kanske denna länk hjälper dig? Klicka här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Kanske denna länk hjälper dig? Klicka här Tack för tipset, men nej det är inge problem med rättigheter. När disken är skrivskyddad går det inte att ta ägarskap på filerna. Men jag har gjort det när disken inte varit skrivskyddad. Har till och med startat upp på en "räddnings cd", och raderat alla attribut och gett "alla" fulla rättigheter (jo, det är borttaget nu, säkerhetsmedveten) till filer och mappar på disken. Startar jag på "räddnings cd" så är det inga problem med disken, utan det är alltid inne i Windows som problemet dyker upp. Alla filer är flyttade från usb-disken, usb-disken omformaterad i den nya datorn, filerna är tillbaka lagda. Testar att skapa nya mappar och filer, jämfört rättigheter men ingen skillnad. Idag fick jag faktiskt skriv-access till disken efter andra omstarten av den. Börjar fundera på om den är slut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
work Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Kolla in detta program man kan även använda till usb-hårddisk HDD Low Level Format Tool som utöver hårddiskar har stöd för både USB-pinnar och minneskort. Low level-formatering innebär att programmet struntar i alla partitioner och istället rensar hela utrymmet på enheten. Det nollställer med andra ord allting, så var väldigt försiktig med hur du använder det. Har testas det mot ett USB-minne och det raderade allt. Ta ut USB-minne och sätt tillbaka det igen i datorn Öppna Utforskaren och klicka på USB-minnet nu talar datorn om att FORMATERA USB-MINNET klicka på OK Om man vill byta namn på USB-minnet höger klicka och vänster klicka på byt namn Programet hämtas här: http://hddguru.com/content/en/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/ (Ladda hem och installera programmet Hard Disk Low Level Format Tool. Starta det och markera ditt USB-minne. Klicka dig vidare genom alla varningar. Var väldigt noga med att du inte råkar lågnivåformatera fel enhet, för då kommer du att få stora problem! Det är inte lätt att återställa förlorad data.) Finns en artikel som kan läsa här: http://www.pconline.se/artiklar/fixa-usb-minne-problem-partitioner/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mankan Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Kolla in detta program man kan även använda till usb-hårddisk HDD Low Level Format Tool som utöver hårddiskar har stöd för både USB-pinnar och minneskort. Low level-formatering innebär att programmet struntar i alla partitioner och istället rensar hela utrymmet på enheten. Det nollställer med andra ord allting, så var väldigt försiktig med hur du använder det. Har testas det mot ett USB-minne och det raderade allt. Ta ut USB-minne och sätt tillbaka det igen i datorn Öppna Utforskaren och klicka på USB-minnet nu talar datorn om att FORMATERA USB-MINNET klicka på OK Om man vill byta namn på USB-minnet höger klicka och vänster klicka på byt namn Programet hämtas här: http://hddguru.com/content/en/software/2006.04.12-HDD-Low-Level-Format-Tool/ (Ladda hem och installera programmet Hard Disk Low Level Format Tool. Starta det och markera ditt USB-minne. Klicka dig vidare genom alla varningar. Var väldigt noga med att du inte råkar lågnivåformatera fel enhet, för då kommer du att få stora problem! Det är inte lätt att återställa förlorad data.) Finns en artikel som kan läsa här: http://www.pconline.se/artiklar/fixa-usb-minne-problem-partitioner/ Tack, ska testa detta så fort jag får tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Två åtgärder du kan prova...! Jag misstänker att något har "hängt sig" på gamla registervärden! 1. Dra ner och starta USBDeview! Här finns Svensk språkfil! Se till så att programmet visar både anslutna och frånkopplade enheter. Där kan du då avinstallera alla enheter som inte är aktuella och naturligtvis framför allt den trilskande enheten. Programmet kräver adminrättigheter och den trilskande disken bör vara frånkopplad under tiden. Starta sedan om datorn och anslut disken igen, så bör den få en nystart och förhoppningsvis uppföra sig normalt. 2. Hjälper inte ovanstående kan du prova att tilldela disken en ny fast enhetsbokstav... detta gör du i Diskhanteraren. Välj då en bokstav som inte används normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts