Gå till innehåll

Tappar trådlös anslutning efter omstart


MissTourette

Recommended Posts

Hej,

jag har ett problem då min dator inte kan ansluta till det trådlösa nätverket så fort den startats om eller kommer ur viloläge. För att få det att funka måste jag boota om routern. Problemet verkar dock inte vara routern då jag testat att surfa med mobilen via nätverket vilket funkar fint. Vad kan problemet vara??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

:)

Det råkar inte vara som så att det handlar om något USB relaterat?

Har själv samma problematik vad gäller mitt USB modem som vid 90% av omstarterna hänger sig och inte kan upprätta kontakt utåt.

Har nu kommit på att det enda som hjälper är att helt stänga av datorn för kunna va säker på att jag kan koppla upp mej vid nästa tillfälle man ska ut. Alltså det funkar om USB kontakten töms på spänning när datorn stängs av helt eller plugga ur, men en enkel omstart klarar inte uppgiften att tömma spänningen av okänd anledning.

Skulle tänka mig det kan ha att göra med hur också RAM-minnen fungerar. Likheten i funktion påminner lite mellan dessa då dem är gjorda för behålla spänning som sparad data vid en omstart och inte släppa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag förstår :)

Det handlar alltså om ett trådlöst nätverkskort inbyggt i datorn.

Har du provat & uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet?

Kanske hjälper även & se efter om firmwaren för routern är uppdaterad till senaste version också?

Det låter i ju isåfall som en fråga där routern inte tilldelar adressen korrekt antingen via DHCP (dynamiska adresser) eller via förvalda statiska adresser som man själv ställer in.

Det sistnämda skulle kunna vara en lösning i ditt fall för att få datorn & routern till komma ihåg varandra mellan omstarterna.

Mitt svammel där med RAM-minnet var bara ett litet exempel jag råkade spinna på, men på ett sätt så kan ju även funktionen vara liknande för ett nätverkskort om det nu behåller spänning mellan starterna. Lite onödigt vetande och inte så mycket att göra så mycket åt :) Grejerna sitter ju där dem sitter.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna kör och skriv services.msc (Start/Alla program /Tillbehör/Kör). De tjänster som ska vara startade är de som markerats på bilden. Om de inte är igång så starta dem genom att klicka på respektive tjänst och starta dem.

post-1361-0-84758200-1296815937_thumb.jp

Ibland när det är problem typ detta så är det brandväggen som stoppar. Prova att stänga denna tillfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag bara har begränsad åtkomst till nätverket, men jag kommer inte åt routern (dvs kan inte "logga in" på den).

Hej igen :)

Hur går det, har du fått ordning på sakerna?

Bara säg till om något är svårt, alltid finns någon som kanske kan hjälpa till med få rätsida på frågetecknen.

Om du vill prova med ställa in statiska ip-adresser, så gäller grejen att detta görs i både routern som datorn. Har du tur så kanske detta hjälper men du kände kanske till detta redan.

Drivrutiner hittas oftast hos tillverkarens hemsida på webben.

För & se vilket fabrikat som behövs i datorn..hittas ledtråd oftast i Enhetshanteraren och titta närmare på installerat Nätverkskort längre ner i listan. Enhetshanteraren kan startas genom i startmenyn, rutan Kör skriva eller klistra in-> RunDll32.exe devmgr.dll DeviceManager_Execute

Firmware uppdatering för routern kanske kan hittas hos D-Link (kolla modelbeteckning osv).

Inte omöjligt även DNS är inblandat och inte fungerar eftersom du har en "begränsad anslutning", har säkert med att "lån" av tilldelad ip adress i datorn ställer till & orsakar de hela delvis. Att upprätta en statisk anslutning med fast tilldelade adresser kan därför få bukt med saken som jag ser det.

Om du vill kan du testa om där finns en kontakt via ip enbart genom pinga till fritt vald ip-adress (stort sett alla websidor har en ip-adress). T.ex alltomwindows.se 91.201.63.13

Öppna kommandotolken terminalfönster Kör-> cmd.exe

Därefter ping 91.201.63.13

Om det nu inte finns någon kontakt utåt kommer dem flesta paketen vara förlorade, i annat fall en lyckad ip anslutning.

Men, skulle trots detta krångla & nå ut med webläsaren så är troligen DNS'en som inte fungerar och då står det mellan internet-leverantören eller ställa in fasta adresser i datorn som routern om nu inte DNS felet ligger hos förstnämda vill säga eller fel i hårdvaran/inställningar någonstans.

Går även att hindra en dator ifrån att lagra misslyckade websidor då dessa behålls under viss tid med "Sidan kan inte visas", ibland kan detta lura användaren & tro att internetanslutningen inte funkar trots att den kanske gör iaf.

I registret: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesDnscacheParameters

Under nyckel-> MaxNegativeCacheTtl ändra defaultvärde från 900 sekunder till värde 0 och dessa sidor sparas inte längre.

Några andra kommandon för terminalfönster (kan kräva adminbehörighet):

ipconfig /? (ipconfig /all visar mest vad gäller ip adresser med bra info)

ipconfig /release (detta släpper lånet för gällande ip-adress så ny kan tilldelas datorn ifrån "DHCP" i routern med följande;

ipconfig /renew

Finns en till liknande som gör ungefär samma sak;

Arp -a listar cachen, arp -d rensar cachen

Nästa rensar DNS cachen & knep som flera ibland använder;

ipconfig /flushdns

Dessa ska helst inte köras då dem nollställer nätverkskortet till grundinställningarna men kan användas som sista utväg & kräver omstart.

netsh int ip reset resetlog.txt

netsh reset winsock

Testa så får vi se vad som händer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det på den lilla nätverksikonen nere vid klockan efter att du startat om eller väckt datorn från vila?

De é väl vi inte behöver ha sånna huvudbryn ;)

Fungerar klockrent numera, krånglade en del tidigare då man körde med ADSL men tycks funka stabilare med USB pluggen gentemot internetz istället för sövande ethernet & ränta omkring trådlöst :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen :)

Hur går det, har du fått ordning på sakerna?

Bara säg till om något är svårt, alltid finns någon som kanske kan hjälpa till med få rätsida på frågetecknen.

Om du vill prova med ställa in statiska ip-adresser, så gäller grejen att detta görs i både routern som datorn. Har du tur så kanske detta hjälper men du kände kanske till detta redan.

Drivrutiner hittas oftast hos tillverkarens hemsida på webben.

För & se vilket fabrikat som behövs i datorn..hittas ledtråd oftast i Enhetshanteraren och titta närmare på installerat Nätverkskort längre ner i listan. Enhetshanteraren kan startas genom i startmenyn, rutan Kör skriva eller klistra in-> RunDll32.exe devmgr.dll DeviceManager_Execute

Firmware uppdatering för routern kanske kan hittas hos D-Link (kolla modelbeteckning osv).

Inte omöjligt även DNS är inblandat och inte fungerar eftersom du har en "begränsad anslutning", har säkert med att "lån" av tilldelad ip adress i datorn ställer till & orsakar de hela delvis. Att upprätta en statisk anslutning med fast tilldelade adresser kan därför få bukt med saken som jag ser det.

Om du vill kan du testa om där finns en kontakt via ip enbart genom pinga till fritt vald ip-adress (stort sett alla websidor har en ip-adress). T.ex alltomwindows.se 91.201.63.13

Öppna kommandotolken terminalfönster Kör-> cmd.exe

Därefter ping 91.201.63.13

Om det nu inte finns någon kontakt utåt kommer dem flesta paketen vara förlorade, i annat fall en lyckad ip anslutning.

Men, skulle trots detta krångla & nå ut med webläsaren så är troligen DNS'en som inte fungerar och då står det mellan internet-leverantören eller ställa in fasta adresser i datorn som routern om nu inte DNS felet ligger hos förstnämda vill säga eller fel i hårdvaran/inställningar någonstans.

Går även att hindra en dator ifrån att lagra misslyckade websidor då dessa behålls under viss tid med "Sidan kan inte visas", ibland kan detta lura användaren & tro att internetanslutningen inte funkar trots att den kanske gör iaf.

I registret: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetServicesDnscacheParameters

Under nyckel-> MaxNegativeCacheTtl ändra defaultvärde från 900 sekunder till värde 0 och dessa sidor sparas inte längre.

Några andra kommandon för terminalfönster (kan kräva adminbehörighet):

ipconfig /? (ipconfig /all visar mest vad gäller ip adresser med bra info)

ipconfig /release (detta släpper lånet för gällande ip-adress så ny kan tilldelas datorn ifrån "DHCP" i routern med följande;

ipconfig /renew

Finns en till liknande som gör ungefär samma sak;

Arp -a listar cachen, arp -d rensar cachen

Nästa rensar DNS cachen & knep som flera ibland använder;

ipconfig /flushdns

Dessa ska helst inte köras då dem nollställer nätverkskortet till grundinställningarna men kan användas som sista utväg & kräver omstart.

netsh int ip reset resetlog.txt

netsh reset winsock

Testa så får vi se vad som händer :)

Tack för tipsen. Ska ta och testa dem så får vi se. Har uppdaterat nätverkskortet, dokc utan resultat... Löste problemet genom att inte stänga av dtorn i helgen.. :rolleyes: Men ska testa de andra förslagen snarast. Tack för all hjälp så här långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...