Skull Kid Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 På min andra dator ser jag inte detta, varför ser det ut så här här?: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Installerat något media-program som ändrat & donat i systemvariablerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 (edited) Installerat något media-program som ändrat & donat i systemvariablerna? Hmm... mycket möjligt... ska kolla... Nej, ser inte ut så... Edited February 3, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 3, 2011 Author Share Posted February 3, 2011 Efter att ha "inaktiverat" Windows Media Player, och "aktiverat" det igen, ser det ut så här: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
si3rra Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 vad händer om du skriver in hela den där %SystemRoot%\system32\unregmp2.exe, -9997 i kör (i en promt med administrativa rättigheter) och se om det försvinner. Är säkerligen en registrering av en filtyp som inte körts ordentligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 (edited) vad händer om du skriver in hela den där %SystemRoot%\system32\unregmp2.exe, -9997 i kör (i en promt med administrativa rättigheter) och se om det försvinner. Är säkerligen en registrering av en filtyp som inte körts ordentligt. Prövande vad du sa, ingen förändring... menyn ser fortfarande likadan ut. Detta kommer upp när jag försöker köra %SystemRoot%\system32\unregmp2.exe, -9997: Edited February 4, 2011 by Skull Kid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats H Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Hej, du kan prova med att kontrollera systemfilsintegriteten. Skriv cmd i sökrutan, tryck Enter, högerklicka och välj att köra som admin. Vid prompten skriver du: sfc /scannow http://support.microsoft.com/kb/929833 Mvh Mats H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Jag skulle gissa på där finns eller har funnits en körbar fil i System32 mappen med namnet unregmp2.exe Kolla gärna om den ligger kvar där och om den inte finns där så har nog registreringen av denna fil inte tagits bort utan blivit kvarlämnad i systemet av okänd anledning. Tyder man filnamnet så låter det som avregistrera mp2, jag har inte en susning mer än det kan ha & göra med musik eller mediafiler. Avregistrera systemfiler går att göra med verktyg ifrån t.ex Nirsoft men om sånt verktyg kan få bort listningen vet jag inte. Det får nog bli en sökning inne i registret isåfall och ta bort dem nycklar som lämnats kvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Tack alla för era fina svar, det uppskattas högt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 Jag skulle gissa på där finns eller har funnits en körbar fil i System32 mappen med namnet unregmp2.exe Kolla gärna om den ligger kvar där och om den inte finns där så har nog registreringen av denna fil inte tagits bort utan blivit kvarlämnad i systemet av okänd anledning. Tyder man filnamnet så låter det som avregistrera mp2, jag har inte en susning mer än det kan ha & göra med musik eller mediafiler. Avregistrera systemfiler går att göra med verktyg ifrån t.ex Nirsoft men om sånt verktyg kan få bort listningen vet jag inte. Det får nog bli en sökning inne i registret isåfall och ta bort dem nycklar som lämnats kvar Det stämmer! unregmp2.exe ligger i system32 mappen! Vad ska jag göra med den? Det krävs tillåtelse av TrustedInstaller för att få bort den dock ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Jag vill inte bli tvungen att om installera om hela Windows, det vore väldigt synd ... Det måste vara någon registernyckel som inte är korrekt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Har att göra med Windows Mediaplayer och verkar vara ofarligt "the main purpose of this software program is to update information in the registry related to the video player. This is an update utility program that is considered safe, and is not considered spyware or adware" Unregmp2.exe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 (edited) Jag vill inte bli tvungen att om installera om hela Windows, det vore väldigt synd ... Det måste vara någon registernyckel som inte är korrekt... unregmp2.exe skall överhuvudtaget inte finnas i system32 (i alla fall om du kör Windows 7/Vista). Det kan tyda på någon pågående eller tidigare infektion. Filen skall tas bort, men först bör du nog få till en initierad malware-undersökning. Det kanske löser problemet. Edited February 5, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 unregmp2.exe skall överhuvudtaget inte finnas i system32 (i alla fall om du kör Windows 7/Vista). Det kan tyda på någon pågående eller tidigare infektion. Filen skall tas bort, men först bör du nog få till en initierad malware-undersökning. Det kanske löser problemet. I min Win 7 64 finns den i system32. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 I min Win 7 64 finns den i system32. Hmm... jag använder inte WMP själv, men dom google-sök jag har gjort säger att filen inte skall ligga där. Kan förstås vara fel. I min W7-x64 finns den i C:\Windows\winsxs\*... men det kanske beror på att jag inte använder WMP som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 I min Win 7 64 finns den i system32. Samma här...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ok, jag får ge mig! Kollade i en virtuell maskin där WMP finns kvar... och den ligger i System32. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Hmm... jag använder inte WMP själv, men dom google-sök jag har gjort säger att filen inte skall ligga där. Kan förstås vara fel. I min W7-x64 finns den i C:\Windows\winsxs\*... men det kanske beror på att jag inte använder WMP som sagt. Där har jag bara två filer och ingen av de båda är den däringa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gepe Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 I Vista kunde man använda den för att konfigurera Windows Mediaplayer och göra dess 64-bitars version till standarspelare. Kanske inte allt för djärvt att gissa att detsamma gäller för windows 7. http://www.tipsomvista.se/windows-vista/84-media-och-underhallning.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skull Kid Posted March 19, 2011 Author Share Posted March 19, 2011 Ursäkta om jag "stöter" på en död tråd, men, detta är fortfarande olöst för mig ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olivier Posted March 21, 2011 Share Posted March 21, 2011 Kanske CCleaner kan fixa det? Läs lite om CCleaner här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts