Petger Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 Vid högerklick på skrivbordet så kan man snabbt lägga upp nytt dokument etc. Hur justerar man program i den listen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 4, 2011 Share Posted February 4, 2011 (edited) Det gör du i respektive format under HKEY_CLASSES_ROOT i registret, med en undernyckel som heter ShellNew. Vill du t.ex ta bort menyposten "Nytt/Kontakt", går du till "HKEY_CLASSES_ROOT\.contact\ShellNew" och tar bort nyckeln "ShellNew"... glöm inte att exportera en backup innan du tar bort något! Vill du lägga till en egen post i Nytt-menyn går det också bra. Själv kan jag t.ex skapa en .reg-fil från Nytt-menyn, genom att jag har lagt till en ShellNew-nyckel med nödvändiga värden under "HKEY_CLASSES_ROOT\.reg" Edited February 4, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Om du förklarar mer specifikt vad det är du vill göra, så kanske jag kan förtydliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petger Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Har installerat open office på dator (har även office) vill att Office programmen ska dyka upp i listen när man klickar på nytt. / Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 (edited) Ok, eftersom du har MS Office installerat paralellt med OOo, så är ju microsofts office-format upptagna, men om du vill skapa OpenOffice`s egna filformat i Nytt-menyn så borde det gå bra (.odg, .ods, .odt etc). Lite konstigt att dom inte redan ligger där, eftersom formaten inte krockar med MS Office. Måste vara något i MS Office som blockerar, eftersom OOo lägger startkommandon i Nytt-menyn som standard... åtminstone om man endast har OOo installerat. Kan du börja med att kontrollera om OOo:s registervärden för Nytt-menyn finns på plats? Starta i så fall registereditorn och navigera till... HKEY_CLASSES_ROOT\.ods\opendocument.CalcDocument.1\ShellNew ...i högervyn skall du där ha 2 värden. "Standard (värde har ej angetts)" och "FileName (soffice.ods)". Finns dom där, kan vi nog utgå ifrån att resten av filformaten också finns på plats, och då är det förmodligen något i MS Office som blockerar dom i Nytt-menyn. Finns ShellNew-värdena inte på sin plats, kan vi prova att lägga dit dom. Ett alternativ är att du ger OOo en egen meny utanför Nytt-menyn. Varifrån du helt enkelt kan starta dom olika OOo-programmen istället för att bara skapa en tom fil... typ den meny jag gjorde för MS Office. Kolla länken nedan. Edit: Hmm... fattade jag det här rätt nu...? Du har MS Office i Nytt-menyn, men inte OpenOffice? Edited February 5, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petger Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Ja, jag har ms office i nytt menyn men inte OO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ja, jag har ms office i nytt menyn men inte OO. Kolla då i registret som jag skrev i föregående inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 (edited) Prova om du får OOo i Nytt-menyn med den här registerfilen. Det är dom registervärden som OOo själv skriver till registret vid installation. Ladda ner zip-filen, packa upp den och dubbelklicka på ContextMenuOOoShellNew.reg. Uppdatera skrivbordet med [F5] efteråt, så bör menyn synas. Fungerar det inte så är det troligen MS Office som blockerar, och då känner jag inte till någon annan lösning än att möjligen lägga OpenOffice i en egen meny utanför "Nytt". ContextMenuOOoShellNew.zip Edit: Jag ser nu att MS Office lägger beslag på filassociationerna för OO-formaten, så utöver ovanstående registerfix kan du behöva ändra associationerna för följande filformat: .jnt, .odg, .odp, .ods och .odt, men prova först om det räcker med registerfixen. Edited February 5, 2011 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts